A Dwelling Place for G-d, A Model for Man

(א) וַיְדַבֵּר יי אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי. (ג) וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת. (ד) וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. (ה) וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים וַעֲצֵי שִׁטִּים. (ו) שֶׁמֶן לַמָּאֹר בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. (ז) אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים לָאֵפֹד וְלַחֹשֶׁן. (ח) וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. (ט) כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ. (י) וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ.

(1) And the LORD spoke unto Moses, saying: (2) ’Speak unto the children of Israel, that they take for Me an offering; of every man whose heart maketh him willing ye shall take My offering. (3) And this is the offering which ye shall take of them: gold, and silver, and brass; (4) and blue, and purple, and scarlet, and fine linen, and goats’hair; (5) and rams’skins dyed red, and sealskins, and acacia-wood; (6) oil for the light, spices for the anointing oil, and for the sweet incense; (7) onyx stones, and stones to be set, for the ephod, and for the breastplate. (8) And let them make Me a sanctuary, that I may dwell among them. (9) According to all that I show thee, the pattern of the tabernacle, and the pattern of all the furniture thereof, even so shall ye make it. (10) And they shall make an ark of acacia-wood: two cubits and a half shall be the length thereof, and a cubit and a half the breadth thereof, and a cubit and a half the height thereof.

What purpose does a dwelling place for G-d serve?

Why did the Jewish people need to have this moving Tabernacle to house G-d's Presence?

Does it have any relevancy for us nowadays?

Source #1

The Ramban, or Nachmanides, also known as Rabbi Moses ben Nachman Girondi, was a leading medieval Jewish scholar, Spanish Rabbi, philosopher, physician, kabbalist, and biblical commentator. He was raised, studied, and lived for most of his life in Girona, Catalonia.

רמב"ן שמות פרשת תרומה פרק כה

כאשר דבר השם עם ישראל פנים בפנים עשרת הדברות... והנה הם קדושים ראוים שיהיה בהם מקדש להשרות שכינתו ביניהם. ולכן צוה תחלה על דבר המשכן שיהיה לו בית בתוכם מקודש לשמו, ושם ידבר עם משה ויצוה את בני ישראל. והנה עקר החפץ במשכן הוא מקום מנוחת השכינה שהוא הארון, כמו שאמר (להלן כה כב) ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת, על כן הקדים הארון והכפרת בכאן כי הוא מוקדם במעלה, וסמך לארון השלחן והמנורה שהם כלים כמוהו, ויורו על ענין המשכן שבעבורם נעשה.


וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר. וכמו שנאמר שם (לעיל כד טז) וישכן כבוד ה' על הר סיני, וכתיב (דברים ה כא) הן הראנו ה' אלהינו את כבודו ואת גדלו, כן כתוב במשכן וכבוד ה' מלא את המשכן (להלן מ לד)... והיה במשכן תמיד עם ישראל הכבוד שנראה להם בהר סיני. ובבא משה היה אליו הדבור אשר נדבר לו בהר סיני. וכמו שאמר במתן תורה (דברים ד לו) מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה, כך במשכן כתיב (במדבר ז פט) וישמע את הקול מדבר אליו מעל הכפרת מבין שני הכרובים וידבר אליו. ונכפל "וידבר אליו" להגיד מה שאמרו בקבלה שהיה הקול בא מן השמים אל משה מעל הכפרת ומשם מדבר עמו, כי כל דבור עם משה היה מן השמים ביום ונשמע מבין שני הכרובים, כדרך ודבריו שמעת מתוך האש (דברים ד לו), ועל כן היו שניהם זהב. וכן אמר הכתוב (להלן כט מב מג) אשר אועד לכם שמה לדבר אליך שם ונקדש בכבודי, כי שם יהיה בית מועד לדבור

והמסתכל יפה בכתובים הנאמרים במתן תורה ומבין מה שכתבנו בהם (עי' להלן פסוק כא) יבין סוד המשכן ובית המקדש, ויוכל להתבונן בו ממה שאמר שלמה בחכמתו בתפלתו בבית המקדש ה' אלהי ישראל (מ"א ח כג), כמו שאמר בהר סיני ויראו את אלהי ישראל (לעיל כד י), והוסיף שם לפרש "ה'" לענין שרמזנו שם למעלה כי אלהי ישראל יושב הכרובים, כמו שאמר וכבוד אלהי ישראל עליהם מלמעלה היא החיה אשר ראיתי תחת אלהי ישראל בנהר כבר ואדע כי כרובים המה (יחזקאל י יט כ). ואמר דוד ולתבנית המרכבה הכרובים זהב לפורשים וסוככים על ארון ברית ה' (דהי"א כח יח), וכן יזכיר תמיד בבית המקדש לשם ה' (מ"א ה יט), לשמך (שם ח מד), ויאמר בכל פעם ופעם ואתה תשמע השמים (שם ח לו), במדת רחמים, וכתיב (שם ח מד מה) והתפללו אל ה' דרך העיר אשר בחרת בה והבית אשר בניתי לשמך ושמעת השמים, ובביאור אמר כי האמנם ישב אלהים את האדם על הארץ הנה שמים ושמי השמים לא יכלכלוך (דהי"ב ו יח). וכתיב על הארון להעלות משם את ארון האלהים אשר נקרא שם שם ה' צבאות יושב הכרובים עליו (ש"ב ו ב). ובדברי הימים (א יג ו) להעלות משם את ארון האלהים ה' יושב הכרובים אשר נקרא שם, כי השם יושב הכרובים:

Once G-d had spoken "face to face" telling them the Ten Commandments and commanded Israel through Moses... they were holy and worthy for there to be a Sancturary in their midst, to rest His Divine Presence Amongst them... Now, since the main objective of the Tabernacle was to be a place for the rest of the Divine Presence which was to rest upon the ark... He therefore put the the commandment regarding the Ark and the Ark-cover first here for the Ark is primary in importance. He then adjoined to the description of the Ark the commandments regarding the Table and the Menorah, for they, like the Ark, are furnishings for the Tabernacle and give an indication of the essence of the Tabernacle, which was made for housing them.

The esoteric significance of the Mishkan is that the glory that rested upon Mount Sinai should rest upon the Tabernacle but in a concealed manner... thus the glory that appeared to the people at Mount Sinai remained constantly with Israel in the Tabernacle, he would receive the same level of Divine communication that was spoken to him at Mount Sinai.

And just as it says regarding the Giving of the Torah "From Heaven He caused you to hear His voice in order to teach you, and on earth He showed you His great fire" so too regarding the Tabernacle it is written, "he heard the Voice speaking to him from atop the cover, from between the two Cherubim, and He spoke to him." The voice would come from heaven to above the Ark-cover and speak to Moses from there. For every communication with Moses originiated in heaven during the day and was hearded Moses from between the two cherubs. The Giving of the Torah was in fire - so too the Cherubs were made of gold.

The Mishkan, Ramban explains, serves as a vehicle to perpetuate the Sinai experience.

Once B'nei Yisra'el had experienced the great encounter with God at the mountain, it was His desire that they be able to keep this experience - albeit in a more confined manner - with them as they traveled to Eretz Yisra'el.

The Ramban's approach explains the numerous similarities between the Mishkan and Ma'amad Har Sinai (the encounter at Mount Sinai).

Here are a few examples:

  • Just as God had spoken to the B'nei Yisra'el at Mount Sinai, so too does He continue to speak to them (via Mosheh) from the Kodesh haKodoshim (Holy of Holies), through the K'ruvim (Cherubim) atop the Aron (Ark) (25:22);
  • The Luchot Ha'eidut (Tablets of Testimony) which Mosheh will receive (24:12) on Mount Sinai, serve as a testimony to the giving of the Torah and thus, will be kept in the Aron, the focal point of the Mishkan (25:21);
  • The Cloud created by the Incense Altar (30:1-10) symbolizes the Cloud that covered Mount Sinai (19:9, 24:15-18);
  • The Fire on the Altar (Vayyikra [Leviticus] 6:6) symbolizes the Fire that descended on Mount Sinai (Sh'mot 24:17). The laws of the Altar reflect the Covenant ceremony that took place just before Mosheh ascended Mount Sinai (see 24:4-5).

Source # 2

Rav Chaim of Volozhin was a Rabbi, Talmudist, and ethicist. Popularly known as Reb Chaim Volozhiner or simply as Reb Chaim, he founded the Volozhin yeshiva in 1803. It became the mother of all Lithuanian-style yeshivas. His main work, Nefesh Ha-Chaim, sought to implant the fear of G-d, Torah, and pure worship into the hearts of the upright seeking the ways of G-d.”

כי המשכן והמקדש היו כוללים כל הכחות והעולמות וכל הסדרי קדושות כולם. כל בתיו וגנזכיו עליותיו וחדריו וכל כלי הקדש. כולם היו בדוגמ' עליונה... ז''ש בתנחומא ר''פ פקודי שהוא שקול נגד בריאת העולם... ולכן אמר הכתוב בבצלאל ואמלא אותו רוח אלקים בחכמה ובתבונה ובדעת. .כי באלו הג''ד נבראו העולמות כמ''ש (משלי ג') ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה וגו' ולכן אמרו ז''ל (ברכות נ''ה א') יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ. ולכן האדם מעם הקדש שכולל ג''כ כל סדרי בראשית וסדרי המרכבה כולל הבריאת כולה. הוא ג''כ דוגמת ותבנית המשכן והמקדש וכל כליו... לזאת הרי כי ודאי עיקר ענין הקדש והמקדש ושריית שכינתו ית' הוא האדם שאם יתקדש עצמו כראוי בקיום המצות כולן שהם תלויין ג''כ בשורשן העליון בפרקי אברי השיעור קומה כביכול של כלל כל העולמות כולם אז הוא עצמו המקדש ממש ובתוכו ה' ית''ש ... וכמאמרם ז''ל ושכנתי בתוכם בתוכו לא נאמר אלא בתוכם כו'... וזה שארז''ל (כתובות ה' ע''א) גדולים מעשי צדיקים יותר ממעשה שמים וארץ ... דאלו במעשה שמים וארץ כתיב אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים. ואלו במעשה צדיקים כתיב מקדש אדני כוננו ידיך. פתחו במעשי צדיקים וסיימו ראייתם ממקדש. כי כן באמת שהצדיקים ע''י מעשיהם הרצויים לפניו יתברך. הן הם מקדש ה' ממש. וי''ל עד''ז הכתוב ועשו לי מקדש גו' ככל אשר אני מראה אותך וגו' וכן תעשו ורז''ל דרשו (סנהדרין מ''ו) וכן תעשו לדורות. ולדרכינו י''ל ג''כ שר''ל אל תחשבו שתכלית כוונתי הוא עשיית המקדש החיצוני. אלא תדעו שכל תכלית רצוני בתבנית המשכן וכל כליו. רק לרמז לכם שממנו תראו וכן תעשו אתם את עצמיכם שתהיו אתם במעשיכם הרצויים כתבנית המשכן וכליו. כולם קדושים ראוים ומוכנים להשרות שכינתי בתוככם ממש. זהו ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם דייקא שככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן וגו'. תכלית כוונתי שכן תעשו את עצמיכם. וכן אמר הוא ית''ש לשלמה אתר גמר בנין המקדש (מלכים א ל') הבית הזה אשר אתה בונה הוא רק את תלך בחקתי גו' ושכנתי בתוך עמי ישראל דיקא. לזאת כשקלקלו פנימיות המקדש שבתוכם. אז לא הועיל המקדש חיצוני ונהרסו יסודותיו ר''ל

For the Tabernacle and the Holy Temple integrated all of the powers and worlds, and all the arrangements of holiness, all the buildings and treasuries, upper floors and rooms, and all the holy utensils, all are per an exalted template... And this is what is written in Medrash Tanchuma that it is equal in important to the creation of the world... and therefore the text wrote about B'tzal-el: "and I will fill him with the spirit of G-d, with wisdom, understanding, and knowledge." For with these three items the worlds were created, as it is written "Hashem with wisdom founded the earth, established the heavens with understanding..." Therefore, the sages stated that B'tzal-el knew to refine/combine the letters with which the heavens and earth were created.

And therefore a man from the holy nation, who is also comprised of all the structures and processes of creation, he is also the model and plan of the Tabernacle and the Temple and all its utensils, organized according to the plan of the organs/limbs and components and sinews and all its powers. And therefore the Zohar details the entirety of the plans of the Tabernacle and its utensils, for they are all hinted at in man, a one-to-one correspondence. For this reason, definitely the focal point of holiness and the Holy Temple, and the appearence in a particular place of the G-dly presence, is man. For if he makes himself as holy as is possible by fulfilling the commandments, then he becomes the actual Temple and within him dwells G-d! And as they say, and I will dwell within them - it does not say 'among them' but rather 'within them.'

And this is what is stated in the Talmud (Ketubot 5A): The handiwork of the righteous is greater than the creation of the heaven and the earth. For about the handiwork of the heaven and earth it is written, "Also, My hand has laid the foundation of the Earth, and My right hand has measured out the heavens," while regarding the righteous it is written, "With your hands You set up G-d's Temple!" They began with the actions of the righteous and concluded their proof with the Holy Temple, for in truth it is the righteous, as a result of their desirable actions before Him, that they, are, in actuality, G-d's Temple.

And based on this approach, we can address the text, "And they shall make me a Holy Temple... according to all that I have shown you... and so you shall do." And our rabbis derived from here "and so you shall do for all generations." (Sanhedrin 16:2). And according to our method we can say also that it desires to convey: don't think that My focus of intention is the external Holy Temple. Rather, you should know that the whole point of My intention regarding the physical design of the Tabernacle and all its utensils is only to provide a hint for you so that you should see, and then you should do likewise to yourself, that you should in your actions be completely holy and worthy and ready for my G-dly presence to actually settle within you... This is specifically "And they shall make me a Holy Temple and I will dwell within them... that all I show you, the plans of the Tabernacle..." My entire intention is that the you should do the same with yourselves."

Rav Chaim explains that man has incredible power in this world. He represents a literal Temple who can draw down through positive acts G-dliness into this world. The Temple then is a model for how man should act and is very much relevant for him even nowadays. In another place, Rav Chaim explains that it is not the wicked enemies of the Jewish people that destroyed the Temple - instead, when Jewish people do not fulfill their own responsibilities to become "Temples" within themselves, the building of the Temple loses its purpose and therefore has no need to exist.

Source #3

Rabbi Shneur Zalman of Liadi, the first leader of what was to become the Chabad-Lubavitch Chassidic movement, was a prolific writer. He produced works of both mysticisim and Jewish law. His works form the cornerstone of Chabad-Lubavitch teachings. His ability to explain even the most issues of Torah made his writings popular with Torah scholars everywhere.

אלה פקודי המשכן משכן העדות וגו'.

והענין הוא כי הנה ענין המשכן הוא השראת השכינה בישראל וכמ"ש ושכנתי בתוכם וכתיב היכל ה' המה (בירמיה סי' ז' ד') והוא כמארז"ל נתאוה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים. וצ"ל והלא גם בלא"ה כתיב את השמים ואת הארץ אני מלא. אך הענין כי דירה זו היינו שיהיה בחי' גילוי אלקותו יתברך. והיינו בתחתונים דוקא דפי' תחתונים אין ר"ל במקום שהרי הוא ית' אינו בגדר מקום וכמ"ש הנה מקום אתי רק פי'* עליונים ותחתונים היינו במעלה ומדרגה שעולם הזה השפל הוא היותר תחתון ושפל במדרגה דהיינו שהוא סוף ותכלית כל המדרגות השתלשלות העולמות שלכך השגת אלהות הוא בו בהסתר וצמצום גדול והחשך יכסה ארץ ונתאוה הקדוש ברוך הוא להיות בו דוקא בחי' דירה וגילוי אלקותו ית' להאיר את החשך דוקא והיינו ע"י תורה ומצות וכנודע ממארז"ל יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעוה"ז מכל חיי העוה"ב לפי שעל ידי זה ממשיך גילוי אלקות יותר מבחינת חיי העוה"ב כו'. … והיינו הדירה בתחתונים שיהיו הנשמות נעשים בעולם הזה בגוף דוקא כלי לבחינת קדוש ומובדל וכמ"ש בקרבך קדוש וזהו ושכנתי בתוכם דוקא וכל זה נעשה על ידי אתכפיא סט"א בסור מרע ועשה טוב כו

The idea is that the Tabernacle represents the resting of G-d's presence on the Jewish people as it says, "And I shall dwell amongst them" and it says, "a Temple of G-d it is." What is this need for a G-dly abode down below? Our Rabbis teach us Medrash Tanchuma: G-d desired a dwelling place in the lowest worlds. But does it not say that "the Heavens and Earth I fill"? But the concept is that this dwelling place is the revelation of G-dliness, Blessed be His Name. The Lowest Worlds specifically should have this revelation, and these lowest worlds are not a place. After all, G-d declares to Moses "the place is with Me!" which means that both Above and Below are not places in the physical sense but represent levels in and expressions in G-dly expression. In this lowest of all worlds, it is the lowest of G-dly expression because it is the last rung of the levels of orders of creations of the worlds. Therefore, here, in this world, the conceptualization of G-dliness is understood in a way of hiddeness and great darkness. G-d desires that we light up the darkness specifically. How do we do this? Through mitzvoth and Torah. This explains a statement of our Sages: One hour of teshuva and good deeds is greater in this world than the whole world to come. This is because through one deed in this world, one can draw down more G-dliness than anything in the next world... We make this lowest of all worlds a dwelling place through making souls in bodies specifically on the level of being separate and unique. By being separate within a body, through mitzvoth, one can achieve the level of holiness of "I will dwell amongst you" and this is achieved through staying away from evil and attaching one's self to good.

Drawing down G-dliness into this world is an idea specifically emphasized in Chabad Chassidic thought. To the Alter Rebbe, the lowest worlds, which represents the world in which we reside, are those worlds which are the most lacking of G-dly expression. By emphasizing our actions in this world rather than a Heavenly existence, the Alter Rebbe says that by doing mitzvoth and by detaching from the physical, one can achieve the connection of having G-dliness dwell within them. This is done by connecting to spirituality and Torah. :