Balak and Balaam Who Has Sight and Who is Blind? What does it Mean to See the Other?

Bemidbar 22-24

Read or skim in your Tanakh the entire Balaam story in Bemidbar 22-24.

  1. Watch out for any explicit mention of a character "seeing" something or someone (particularly with the Hebrew root ראה)
  2. Make a list of these references noting who is doing the "seeing" and what or who they are seeing

(ב) וירא בלק בן צפור - מה ראה? ... וירא בלק, נוח לרשעים, שיהיו סומין שעיניהם מביאין רעה לעולם. בדור המבול כתיב (בראשית ו): ויראו בני האלהים. וכתיב (שם ט): וירא חם אבי כנען. וכתיב (שם יב): ויראו אתה שרי פרעה וכן כולם, וכאן, וירא בלק.

  • What is the connection between morality and moral aptitude and vision/sight?

(א) "ותרא האתון" - והוא לא ראה שנתן הקב"ה רשות לבהמה לראות יותר מן האדם שמתוך שיש בו דעת תטרף דעתו כשיראה מזיקין

  • Why, according to Rashi, can the donkey see?

(א) ותרא האתון את מלאך ה' - מלאכי השם השכלים הנבדלים לא יראו לחוש העיניים, כי אינם גוף נתפש במראה, וכאשר יראו לנביאים או לאנשי הרוח הקודש כדניאל ישיגו אותם במראות הנפש המשכלת כאשר תגיע למעלת הנבואה או למדרגה שתחתיה, אבל שיושגו לעיני הבהמה אי אפשר.

  • How does Ramban disagree with Rashi? What is at stake?

(א) "כי מראש צרים אראנו" - אני מסתכל בראשיתם ובתחלת שרשיהם ואני רואה אותם מיוסדים וחזקים כצורים וגבעות הללו ע"י אבות ואמהות

  • According to Rashi, what is Balaam "seeing?"

... וי"מ שתום העין פתוח העין כמו שתרגם אונקלוס ועל שאמר שתום העין ולא אמר שתום העינים למדנו שסומא באחת מעיניו היה

  • (check out the beginning of the Rashi if you are interested... its a tad gruesome)
  • Why on a text that emphasizes seeing, does Rashi insist on Balaam's partial blindness?

Ramban on Numbers 24:4

It is super long, so just skim from וגלוי עינים. Pay attention to how Ramban characterizes Balaam's prophecy, particularly in comparison to Moshe.

Emmanuel Levinas, from Totality and Infinity: An Essay on Exteriority

Neither possession nor the unity of number nor the unity of concepts link me tothe Stranger [the Other], the Stranger who disturbs the being at home with oneself. But the Stranger also means the free one. Over him I have no power. He escapes my grasp by an essential dimension, even if I have him at my disposal. He is not wholly in my site (i.e. location).

Emmanuel Levinas, from Otherwise than Being: Or Beyond Essence

But in the responsibility for the Other, for another freedom, the negativity of this anarchy, this refusal of the present, of appearing, of the immemorial, commands me and ordains me to the other, to the first one on the scene, and makes me approach him, makes me his neighbor.

  • Read Levinas as you would a Hebrew text, with careful attention to language, and anything that seems to be a "key word."
  • In class (if there is time) we will attempt to re-read the narrative using Levinasian ethics, and see how he is operating from a different values system than the meforshim