(ג) מקום שנהגו למכור בהמה דקה לגוים - מוכרין, מקום שנהגו שלא למכור - אין מוכרין. ובכל מקום אין מוכרין להם בהמה גסה, עגלים וסיחים שלמים ושבורין. רבי יהודה מתיר בשבורה. בן בתירה מתיר בסוס.
(ד) מקום שנהגו לאכול צלי בלילי פסחים - אוכלין. מקום שנהגו שלא לאכול - אין אוכלין. מקום שנהגו להדליק את הנר בלילי יום הכפורים - מדליקין.מקום שנהגו שלא להדליק - אין מדליקין. ומדליקין בבתי כנסיות, ובבתי מדרשות, ובמבואות האפלים, ועל גבי החולים.
(ה) מקום שנהגו לעשות מלאכה בתשעה באב - עושין. מקום שנהגו שלא לעשות מלאכה - אין עושין. ובכל מקום תלמידי חכמים בטלים. רבן שמעון בן גמליאל אומר: לעולם יעשה אדם עצמו תלמיד חכם. וחכמים אומרים: ביהודה היו עושין מלאכה בערבי פסחים עד חצות, ובגליל לא היו עושין כל עקר. והלילה - בית שמאי אוסרין, ובית הלל מתירין עד הנץ החמה.
(ו) רבי מאיר אומר: כל מלאכה שהתחיל בה קדם לארבעה עשר, גומרה בארבעה עשר. אבל לא יתחיל בה בתחלה בארבעה עשר, אף על פי שיכול לגמרה. וחכמים אומרים: שלש אמניות עושין מלאכה בערבי פסחים עד חצות, ואלו הן: החיטים, והספרים והכובסין. רבי יוסי בר יהודה אומר: אף הרצענים.
(3) [In] a place where [the inhabitants] were accustomed to sell small domesticated animals [sheep, goats, etc.] to gentiles, we may sell [them to gentiles]; [in] a place where [the inhabitants] were accustomed not to sell [these animals to gentiles], we may not sell [them to gentiles]. In all places, we may not sell [gentiles] large domesticated animals, calves or foals of donkeys, [whether they are] intact or broken [injured]; Rabbi Yehuda permits [the sale of] a broken [one]. Ben Betera permits [the sale of] a horse.
(4) [In] a place where [the inhabitants] were accustomed to eat roasted meat on Pesach night, we may eat [it]; [in] a place where [the inhabitants] were accustomed not to eat [it], we may not eat [it]. [In] a place where [the inhabitants] were accustomed to light a candle [for] the night of Yom Kippur, we may light [it; in] a place where [the inhabitants] were accustomed not to light [it], we may not light [it]. We may light [a candle for the night of Yom Kippur] in synagogues, in study halls, in dark alleys and above sick people [in any locale].
(5) [In] a place where [the inhabitants] were accustomed to do work on Tisha Be'Av, we may do [work; in] a place where [the inhabitants] were accustomed not to do work, we may not do [work]. And in all places, Torah scholars must abstain [from work thereon]; Rabban Shimon ben Gamliel, says, "Truly, every one should make himself [in this respect] a Torah scholar." And the Sages say, "In Yehuda, they would do work on the eve of Pesach until noon; and in the Galilee they did not work at all [on that day]." And [with respect to] the evening [of the fourteenth of Nissan in places like the Galilee], Beit Shammai forbids [work], but Beit Hillel permits [it] until the sunrise.
(6) Rabbi Meir says, "All work which one had started prior to the fourteenth [of Nissan], he may finish on the fourteenth; but he may not start work on the fourteenth to begin with, even though he can finish it [thereon]. And the Sages say, "Three [types of craftsmen] may do work on the eve of Pesach until noon and they are: tailors, barbers, and launderers;" Rabbi Yose ben Yehuda says, "Even the [shoe] strap-makers [may do so]."