90 Shekalim 6/2-5

(ב) מעשה בכהן אחד שהיה מתעסק, וראה הרצפה שהיא משנה מחברותיה. בא ואמר לחברו. לא הספיק לגמר את הדבר עד שיצתה נשמתו, וידעו ביחוד ששם הארון נגנז.

(ג) והיכן היו משתחוים האלו? ארבע בצפון, וארבע בדרום, שלש במזרח, ושתים במערב, כנגד שלשה עשר שערים. שערים דרומיים סמוכין למערב, שער העליון , שער הדלק, שער הבכורות, שער המים. ולמה נקרא שמו שער המים, שבו מכניסין צלוחית של מים של נסוך בחג. רבי אליעזר בן יעקב אומר, בו המים מפכים ועתידין להיות יוצאין מתחת מפתן הבית. לעמתן בצפון סמוכין למערב, שער יכניה, שער קרבן, שער נשים, שער השיר. ולמה נקרא שמו שער יכניה, שבו יצא יכניה בגלותו. במזרח, שער ניקנור, ושני פשפשין היו לו, אחד בימינו ואחד בשמאלו.ושנים במערב שלא היה להם שם.

(ד) שלשה עשר שלחנות היו במקדש, שמונה של שיש בבית המטבחים, שעליהן מדיחין את הקרבים. ושנים במערב הכבש, אחד של שיש ואחד של כסף, על של שיש היו נותנים את האברים, על של כסף כלי שרת. ושנים באולם מבפנים על פתח הבית, אחד של שיש ואחד של זהב, על של שיש נותנין לחם הפנים בכניסתו, ועל של זהב ביציאתו, שמעלין בקדש ולא מורידין. ואחד של זהב מבפנים, שעליו לחם הפנים תמיד.


(ה) שלשה עשר שופרות היו במקדש, וכתוב עליהם, תקלין חדתין ותקלין עתיקין, קנין וגוזלי עולה, עצים, ולבונה, זהב לכפרת, ששה, לנדבה. תקלין חדתין, שבכל שנה ושנה. ועתיקין, מי שלא שקל אשתקד, שוקל לשנה הבאה. קנין, הם תורים. וגוזלי עולה, הן בני יונה. וכלן עולות, דברי רבי יהודה. וחכמים אומרים, קנין, אחד חטאת ואחד עולה. וגוזלי עולה, כלן עולות.

(2) It once happened that a priest was preoccupied, and he saw that the [part of the] floor was different from its neighbors. He came and told his fellow. He did not finish telling his fellow before he died, and they knew for certain that the Ark was hidden there.

(3) Where were these places of prostration? Four in the north, four in the south, three in the east, and two in the west, opposite the thirteen gates. The southern gates which were close to the west side were the Upper Gate, the Gate of the Fuel, the Gate of the Firstborn Animals, and the Water Gate. And why was it called the Water Gate? Because through this gate, they would bring the flask of water for libations on Sukkot. Rabbi Eliezer ben Ya'akov says: Because through this gate, the water trickles forth, and in the future, the water will issue forth from beneath the threshold of the Temple. Opposite [these gates], on the north side, close to the west, was the gate of Yekhoniah, the offering gate, the women's gate, and the music gate. And why was it called the gate of Yekhoniah? Because through it, Yekhoniah went out to exile. In the east was the gate of Nikanor, which had two smaller openings, one to the right, and one to the left. And there were two gates in the west which were nameless.

(4) There were thirteen tables in the Temple, eight of marble in the slaughtering area, upon which they rinsed the innards. Two to the west of the ramp, one of marble and one of silver. On the marble one they placed the limbs, on the silver one they placed the tools of service. Two were inside the hall near the entrance of the Temple, one of marble and one of gold. On the marble one they placed the showbread when it was brought in, and on the gold one they placed [the showbread] in its exiting, because we increase in holiness, and do not decrease. And one [table] of gold inside, upon which the showbread continually rested.

(5) There were thirteen shofarot [horn-shaped collection chests] in the Temple, and on them was written: "New half-Shekels," "old half-Shekels," "nests," "young birds for olah [burnt] offerings," "wood," "frankincense," "gold for vessels." On six [was written] "free-will offerings." New half-Shekels - [this was for the shekels of] every [current] year. Old half-Shekels - whoever did not pay would pay, and pay for next year. Nests - they are [pairs of] turtledoves. Young birds for olah offerings - they are pigeons. They are all for olah offerings, according to Rabbi Yehuda. The Sages said: Pairs of turtledoves could be used for olah or chattat [sin] offerings. And the young birds for olah offerings were all for olah offerings.