(ז) אנשי משמר מתרים לשתות יין בלילות, אבל לא בימים. ואנשי בית אב - לא ביום ולא בלילה. אנשי משמר ואנשי מעמד אסורין מלספר ומלכבס, ובחמישי מתרין מפני כבוד השבת.
(ח) כל הכתוב במגלת תענית דלא למספד - לפניו אסור, לאחריו מתר. רבי יוסי אומר: לפניו ולאחריו אסור. דלא להתענאה בהון - לפניו ולאחריו מתר. רבי יוסי אומר: לפניו אסור, לאחריו מתר.
(ט) אין גוזרין תענית על הצבור בתחלה בחמישי, שלא להפקיע השערים, אלא שלש תעניות הראשונות שני וחמישי ושני, ושלש שניות חמישי שני וחמישי. רבי יוסי אומר: כשם שאין הראשונות בחמישי, כך לא שניות ולא אחרונות.
(י) אין גוזרין תענית על הצבור בראש חדש, בחנכה ובפורים. ואם התחילו, אין מפסיקין, דברי רבן גמליאל. אמר רבי מאיר: אף על פי שאמר רבן גמליאל אין מפסיקין, מודה היה שאין משלימין. וכן תשעה באב שחל להיות בערב שבת.
(7) The priests on the weekly duty may drink wine at night, but not during the day; the officiating priests may not drink it either by day or night. The priests of the weekly watch, and the standing men are prohibited from shaving their beards, and washing their clothes; but, on Thursday, they are allowed to do so, in honour of the [approaching] Sabbath.
(8) Wherever it is mentioned in "The Roll of Fasts," that "no lamentation and mourning is to be made" on certain days, it is also prohibited to do so on the day preceding, but allowed on the day following them; but Rabbi Yose says, "It is prohibited to do so on the day preceding, and on the day following; where it is said, that 'no fasts are to be kept thereon,' it is allowed to fast on the day preceding and following days." Rabbi Yose says, "It is prohibited on the preceding, but allowed on the following day."
(9) Public fasts are not to be ordered to commence on a Thursday, in order not to raise the price of victuals in the markets; but the first fasts are to be on Monday, Thursday, and [the following] Monday; but the second three fasts may follow on Thursday, Monday, and [the following] Thursday. Rabbi Yose says, "Even as the first fasts are not to be commenced on Thursday, so also are the second and last fasts not to commence on that day."
(10) Public fasts are not to be ordered to take place on the feast of new moon, nor on that of dedication and of lots [pureem]; but if the fast has been already commenced thereon, it need not be broken. Such is the opinion of Rabbon Gamaliel. Rabbi Meir says, "Although Rabbon Gamaliel has said that the fast need not be broken, he agrees that on these days they are not to fast the whole of the day; and thus is it with the [fast of the] ninth of Av, when it happens on a Friday."