(ד) חומר בתרומה. שביהודה נאמנים על טהרת יין ושמן כל ימות השנה. ובשעת הגיתות והבדים אף על התרומה. עברו הגיתות והבדים. והביאו לו חבית של יין של תרומה. לא יקבלנה ממנו. אבל מניחה לגת הבאה. ואם אמר לו הפרשתי לתוכה רביעית קדש נאמן. כדי יין וכדי שמן המדומעות. נאמנין עליהם בשעת הגיתות והבדים. וקודם לגיתות שבעים יום:
(ה) מן המודיעית ולפנים. נאמנין על כלי חרס. מן המודיעית ולחוץ אין נאמנין. כיצד. הקדר שהוא מוכר הקדירות. נכנס לפנים מן המודיעית. הוא הקדר. והן הקדירות. והן הלוקחים נאמן. יצא. אינו נאמן:
(4) Greater stringency applies to terumah [than to kodesh], because in Judea, they [Amei Ha-aretz, unlearned people unversed in matters of purity] are trusted regarding the purity of oil and wine throughout the whole year, but only during the wine-press and oil-press season regarding terumah. If this season has passed, and they brought to him a barrel of terumah wine, he cannot accept it from them. But, he [the owner of the barrel] is allowed to leave it for the next wine-press season. And if he [the owner of the barrel] said to him, "I have set apart into it a revi'it of wine, for use in libations," he is trusted. They are trustworthy regarding wine and oil jugs which are made subject to the laws of terumah and kodesh in the wine-press and oil-press season, and also seventy days prior to the wine-press season.
(5) From Modi'im and inwards [toward Jerusalem], they [amei ha-aretz] are trusted in regard to earthenware vessels. From Modi'im and outwards, they are not trusted. How so? If the potter selling pots entered inwards of Modi'im, then the same potter in regard to the same pots, and regarding the same buyers, is trusted. If he went outwards from Modi'im, he is not trusted.