(יא) המפקיד מעות אצל שולחני. אם צרורין לא ישתמש בהן לפיכך אם אבדו אינו חייב באחריותן. מותרין ישתמש בהן לפיכך אם אבדו חייב באחריותן. אצל בעל הבית בין צרורין ובין מותרים לא ישתמש בהן. לפיכך אם אבדו אינו חייב באחריותן. חנוני כבעל הבית דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר חנוני כשולחני:
(יב) השולח יד בפקדון. בית שמאי אומרים ילקה בחסר וביתר. ובית הלל אומרים כשעת הוצאה. רבי עקיבא אומר כשעת התביעה. החושב לשלוח יד בפקדון. בית שמאי אומרים חייב. ובית הלל אומרים אינו חייב עד שישלח בו יד. שנאמר (שמות כב, ז) אם לא שלח ידו במלאכת רעהו כיצד הטה את החבית ונטל הימנה רביעית ונשברה. אינו משלם אלא רביעית. הגביהה. ונטל הימנה רביעית ונשברה. משלם דמי כולה.
(11) [If] one deposited coins with a money-changer, if they were tied up, he may not use them, therefore if they were lost, he is not responsible for them; if they were loose, he may use them, therefore if they were lost, he is responsible for them. [If they were deposited] with a private person, he may not use them whether tied up or loose, therefore if they were lost, he is not responsible for them. A storekeeper is like a private person; these are the words of Rabbi Meir. Rabbi Yehuda says: A storekeeper is like a money-changer.
(12) The one who misuses the deposited [money], Beit Shammai says: He should be lashed for [any] loss and [any] increase; Beit Hillel says: [He must pay the value from] the time it was taken. Rabbi Akiva says: [He must pay the value from] the time it was demanded. The one who considers misusing the deposit, the Beit Shamai says: He is liable; and the Beit Hillel says: He is not liable until he misuses it; as the Torah states, (Exodus 22:10): "that he has not stretched forth his hand against the property belonging to his neighbor"; How? If he bent down the cask, and took a quarter [of a log] from it, and it was broken, he must pay only for the quarter; if he lifted up the cask and took a quarter from it, and it was broken, he must pay the entire value [of the cask].
(א) הזהב קונה את הכסף. והכסף אינו קונה את הזהב. הנחושת קונה את הכסף. והכסף אינו קונה את הנחושת. מעות הרעות קונות את היפות. והיפות אינן קונות את הרעות. אסימון קונה את המטבע. והמטבע אינו קונה את אסימון. מטלטלין קונים את המטבע. והמטבע אינו קונה את המטלטלין. זה הכלל כל המטלטלין קונין זה את זה:
(ב) כיצד משך הימנו פירות ולא נתן לו מעות אינו יכול לחזור בו. נתן לו מעות ולא משך הימנו פירות יכול לחזור בו. אבל אמרו מי שפרע מאנשי דור המבול ומדור הפלגה. הוא עתיד להפרע ממי שאינו עומד בדבורו. רבי שמעון אומר כל שהכסף בידו ידו על העליונה.
(1) Gold acquires silver, but silver does not acquire gold. Copper acquires silver, but silver does not acquire copper. Defective coins acquire current ones, but current ones do not acquire defective. Uncoined metal acquires the coin; the coin does not acquire uncoined metal. Movable properties acquire the coin; the coin does not acquire movable properties. This is the general rule: All movable properties acquire each other.
(2) How so? If he took produce from him but did not give him coins, he cannot retract. If he gave him money but did not take produce from him, he can retract. But they said: He who exacted payment from the Generation of the Flood and the Generation of the Dispersion will ultimately exact payment from he who does not stand by his word. Rabbi Shimon said: Whoever is holding the money has the upper hand.