38 Bava Metzia 7/8-11

(ח) שומרי פירות אוכלין מהלכות מדינה. אבל לא מן התורה. ארבעה שומרין הן. שומר חנם והשואל. נושא שכר. והשוכר. שומר חנם נשבע על הכל. והשואל משלם את הכל. ונושא שכר והשובר נשבעים על השבורה. ועל השבויה. ועל המתה. ומשלמין את האבדה. ואת הגנבה:

(ט) זאב אחד אינו אונס. שני זאבים אונס. רבי יהודה אומר בשעת משלחת זאבים אף זאב אחד אונס. שני כלבים אינו אונס. ידוע הבבלי אומר משום ר' מאיר מרוח אחת אינו אונס משתי רוחות אונס. הלסטם הרי זה אונס. הארי והדוב והנמר והברדלס והנחש הרי זה אונס. אימתי. בזמן שבאו מאליהן. אבל אם הוליכן למקום גדודי חיה ולסטים אינו אונס:

(י) מתה כדרכה הרי זה אונס. סגפה ומתה אינו אונס. עלתה לראשי צוקין ונפלה הרי זה אונס. העלה לראשי צוקין ונפלה ומתה אינו אונס. מתנה שומר חנם להיות פטור משבועה. והשואל להיות פטור מלשלם. נושא שכר והשוכר להיות פטורין משבועה ומלשלם:

(יא) כל המתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל. וכל תנאי שיש מעשה בתחלתו תנאו בטל. וכל שאפשר לו לקיימו בסופו והתנה עליו מתחלתו תנאו קיים.

(8) Those who guard produce may eat according to civic law but not according to the Torah. There are four types of guardians: an unpaid guardian, a borrower, one who collects a wage, and a renter. An unpaid guardian may swear in every case; and the borrower should pay restitution in every case; and one who collects a wage or a renter must swear concerning an injured [animal], concerning one that has been carried off, or concerning a dead [animal], and must pay restitution for loss or theft.

(9) One wolf does not constitute an unavoidable occurrence. Two wolves do constitute an unavoidable occurrence. Rabbi Yehudah says: In a time when wolves are rampant, even if it is one wolf, it is an unavoidable occurrence. Two dogs do not constitute an unavoidable occurrence. Yadu'a the Babylonian says in the name of Rabbi Meir: From one direction they do not constitute an unavoidable occurrence, but from two directions they constitute an unavoidable occurrence. An [encounter with] bandits constitutes an unavoidable occurrence. A lion or a bear or a leopard or a panther or a serpent constitute an unavoidable occurrence. When? When they come of their own accord. But if he took them to a place of hordes of wild animals or bandits, they do not constitute an unavoidable occurrence.

(10) If it died a natural death, this constitutes an unavoidable occurrence, but if he afflicted it and it died, it does not constitute an unavoidable occurrence. If it went up to the top of the cliffs and fell, this constitutes an unavoidable occurrence. If he brought it up to the top of the cliffs and it fell and died, it is not an unavoidable occurrence. An unpaid guardian may stipulate to be exempt from taking an oath, and a borrower to be exempt from paying restitution, and a paid guardian and a renter to be exempt from taking an oath or from paying restitution.

(11) Anyone who stipulates concerning what is written in the Torah, his stipulation is void. And any condition that is preceded by action, his stipulation is void. And any stipulation that it would have been possible for him to fulfill at the end, but he stipulates it from its beginning, his stipulation is valid.