53 Bava Basra 4/1-4

(א) המוכר את הבית לא מכר היציע. ואף על פי שהיא פתוחה לתוכו. ולא את החדר שלפנים ממנו ולא את הגג. בזמן שיש לו מעקה גבוה עשרה טפחים. רבי יהודה אומר אם יש לו צורת פתח. אף על פי שאינו גבוה עשרה טפחים. אינו מכור:

(ב) לא את הבור. ולא את הדות. אף על פי שכתב לו עומקא ורומא. וצריך ליקח לו דרך. דברי רבי עקיבא. וחכמים אומרים אינו צריך ליקח לו דרך. ומודה רבי עקיבא בזמן שאמר לו חוץ מאלו. שאינו צריך ליקח לו דרך. מכרן לאחר. רבי עקיבא אומר אינו צריך ליקח לו דרך. וחכמים אומרים צריך ליקח לו דרך.

(ג) המוכר את הבית. מכר את הדלת. אבל לא את המפתח. מכר את המכתשת הקבועה. אבל לא את המטלטלת. מכר את האיצטרובל. אבל לא את הקלת. ולא את התנור ולא את הכירים. בזמן שאמר לו. הוא וכל מה שבתוכו. הרי כולן מכורין:

(ד) המוכר את החצר. מכר בתים. בורות. שיחין. ומערות. אבל לא את המטלטלין. בזמן שאמר לו היא וכל מה שבתוכה. הרי כולן מכורין. בין כך ובין כך לא מכר לא את המרחץ ולא את בית הבד שבתוכה. רבי אליעזר אומר המוכר את החצר לא מכר אלא אוירה של חצר.

(1) One who sold a house has not sold its annex, even though it opens into the house, nor the room that further in [to the property than the house], nor the roof, if it has a railing more than ten hand-breadths high. Rabbi Yehudah says: If [the entrance to the roof] has the form of a door, even if [the railing] is not ten hand-breadths high, it is not sold.

(2) Nor [has he sold] the cistern or the cellar, even though he had written in the deed of sale, “The depth and height." And [the seller] must buy himself a path [from the new owner to reach his cellar or cistern] - the words of Rabbi Akiva. But the Sages say: He need not buy himself a path. And Rabbi Akiva agrees that if he had said to him, “Excepting [the cistern or cellar],” that he need not buy himself a path. If he sold [the cellar or cistern] to another, Rabbi Akiva says: He need not buy himself a path. But the Sages say: He must buy himself a path.

(3) One who sold a house has sold the door, but not the key. He has sold a permanent mortar but not a movable one. He has sold the convex millstone but not the concave one, nor the oven, nor the stove. But if he had said, "It and all that is in it," these are also sold.

(4) One who sold a courtyard has sold its houses, cisterns, trenches and caves, but not the movable property. In the event that he said, “It and all that is in it,” all of these are also sold. But in neither case has he sold the bath-house, or the olive press that are in it. Rabbi Eliezer says: One who sold a courtyard has sold only the space of the courtyard.