How Busy is Too Busy? An Ancient Jewish Question for Modern Times

(טז) הוא היה אומר, לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין לבטל ממנה. אם למדת תורה הרבה , נותנים לך שכר הרבה. ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעלתך . ודע, מתן שכרן של צדיקים לעתיד לבוא.

(16) He [Rabbi Tarfon] used to say: It is not up to you to finish the work, but you are not free to abandon it. If you studied much Torah, much reward will be given you. And faithful is your employer who shall pay you the reward for your labor. And know that the reward for the righteous will be in the time to come.

What keeps you busy?

What are the activities (mitsvah related or otherwise) that you feel are always on your “to do” list and can never be completely checked off?

How do you prioritize within your “to do” list?

העוסק במצוה פטור מן המצוה

One Who Is Involved in a Mitsvah, is Exempt from (another) Mitsvah

(ד) ...שלוחי מצוה פטורין מן הסכה.חולין ומשמשיהן פטורין מן הסכה...

(4) ...Mitsvah messengers are exempt from [the duty of dwelling in] the sukkah; so likewise are sick people, and those who attend on them...

If you were the Gemara, what questions would you ask about this Mishnah?

(א) מתני' שלוחי מצוה - הולכי בדרך מצוה כגון ללמוד תורה ולהקביל פני רבו ולפדות שבויים: (ב) פטורין מן הסוכה - ואפי' בשעת חנייתן:

Mitsvah messengers - those who are on their way to do a mitsvah, such as to learn Torah or to greet their teacher or to redeem captives.

Exempt from Sukkah - even while they are resting.

Sukkah 25a-b

גמ' מה"מ דת"ר (דברים ו, ז) בשבתך בביתך פרט לעוסק במצוה ובלכתך בדרך פרט לחתן מכאן אמרו הכונס את הבתולה פטור ואת האלמנה חייב מאי משמע אמר רב הונא כדרך מה דרך רשות אף כל רשות לאפוקי האי דבמצוה עסוק מי לא עסקינן דקאזיל לדבר מצוה וקא אמר רחמנא ליקרי אם כן לימא קרא בשבת ובלכת מאי בשבתך ובלכתך בלכת דידך הוא דמיחייבת הא בלכת דמצוה פטירת אי הכי אפילו כונס את האלמנה נמי כונס את הבתולה טריד כונס אלמנה לא טריד וכל היכא דטריד ה"נ דפטור אלא מעתה טבעה ספינתו בים דטריד הכי נמי דפטור וכי תימא ה"נ והאמר ר' אבא בר זבדא אמר רב אבל חייב בכל המצות האמורות בתורה חוץ מן התפילין שהרי נאמר בהן פאר הכא טריד טירדא דמצוה התם טריד טירדא דרשות והעוסק במצוה פטור מן המצוה מהכא נפקא מהתם נפקא דתניא (במדבר ט, ו) ויהי אנשים אשר היו טמאים לנפש אדם וגו' אותם אנשים מי היו נושאי ארונו של יוסף היו דברי ר' יוסי הגלילי ר"ע אומר מישאל ואלצפן היו שהיו עוסקין בנדב ואביהוא ר' יצחק אומר אם נושאי ארונו של יוסף היו כבר היו יכולין ליטהר אם מישאל ואלצפן היו יכולין היו ליטהר אלא עוסקין במת מצוה היו שחל שביעי שלהן להיות בערב פסח שנאמר (במדבר ט, ו) ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא ביום ההוא אין יכולין לעשות הא למחר יכולין לעשות צריכא דאי אשמעינן התם משום דלא מטא זמן חיובא דפסח אבל הכא דמטא זמן ק"ש אימא לא צריכא ואי אשמעי' הכא משום דליכא כרת אבל התם דאיכא כרת אימא לא צריכא...

From where do we know this? From what our Rabbis taught: “When you sit in your house”(Deuteronomy 6:7) excludes one who is occupied with a religious duty, “and when you walk on your way” (Deuteronomy 6:7) excludes a groom. Therefore they said: He who marries a virgin is free [from the obligation of reciting Shema’], but [he who marries] a widow is bound [by the obligation]. How is this inferred? Rav Huna said, It is compared to “the way” - just as “the way” refers to a secular way, so must every act be secular, thus excluding a person who is occupied with the performance of a religious duty. But does it not refer to where one is going on a religious errand [also]? And doesn’t the Torah nevertheless say that one should read? If so, the verse should have said, “When sitting and when walking.” Why [then does it say,] ‘When you sit and when you walk? [It must consequently mean:] When walking for your own purpose you are bound by the obligation, but when walking on a religious errand you are not. If so, shouldn’t the man who marries a widow also be exempt? When he marries a virgin his mind is preoccupied, but when he marries a widow his mind is not preoccupied. Does this mean that whenever a man's mind is preoccupied he is exempt? If so, if his ship was sunk, so that his mind is preoccupied - is he also exempt? And if you will say, It is indeed so, did not Rabbi Abba bar Zavda say in the name of Rav: A mourner is bound by all the commandments that are enumerated in the Torah, with the sole exception of that of tefillin because the word ‘beauty’ was applied to them? In the former case his preoccupation is on account of a religious duty; in the latter it is on account of a secular event. But is the law that he who is engaged on one religious duty is free from any other learned from here? Is it not deduced from elsewhere, As it has been taught: "And there were certain men who were unclean by the dead body of a man, etc." (Numbers 9:6) Who were these men? They were those who bore the

coffin of Joseph, according to Rabbi Yosi HaGelili. Rabbi Akiva said, They were Mishael and Elzafan who were occupied with [the remains of] Nadav and Avihu. Rabbi Yitzchak said, If they were those who bore the coffin of Joseph, they had time to purify themselves [before Passover,] and if they were Mishael and Elzaphan they could [also] have purified themselves [before the Passover]. But it was those who were occupied with a met mitsvah [one who died and there is no one to take care of the burial], and the seventh day [of whose purification] coincided with the eve of Passover, as it is said, "They could not keep the Passover on that day," on "that" day they could not keep the Passover, but on the following day they could? [Both texts] are necessary. For if he had only informed us of the former, I would have said [that they were free from the obligation there] because the time of the obligation of the Passover had not yet come,but not here where the time of reciting Shema had come, [therefore] it was necessary [to have the latter].And if he had informed us of the latter only, I would have said [that one is exempt here] because this does not involve karet [the punishment of excision] but not there, where it involves karet [therefore the former also was] necessary

What question does the Gemara ask about the Mishnah? What two answers are offered?

What factors does the Gemara suggest in considering what might make a person exempt from doing (other) mitsvot?

Why is one who is involved with a mitsvah exempt from doing another mitsvah? What values do you think are reflected in this concept?

Can you imagine a case in which one was busy with a mitsvah and therefore exempt from doing a different mitsvah? Can you imagine a case in which you would not feel comfortable applying this concept?

(א) שלוחי מצוה. הולכי בדבר מצוה כגון ללמוד תורה או להקביל פני רבו ולפדות שבויין פטורין מן הסוכה ואפילו בשעת חנייתן כך פי' בקונטרס וכן משמע בגמרא דקאמר הולכי לדבר מצוה פטורין מן הסוכה בין ביום ובין בלילה ומשמע אע"פ שאין הולכין אלא ביום דאי דאזלי ביממא ובלילה אפי' לדבר הרשות נמי פטירי כדקתני בברייתא ועוד עובדא דרב חסדא ורבה בר רב הונא דגנו ארקתא דסורא ותימה אם יכולין לקיים שניהם אמאי פטורין דאטו אדם שיש לו ציצית בבגדו ותפילין בראשו מי מיפטר בכך משאר מצות ובפ' אין בין המודר (נדרים ד' לג:) גבי המודר הנאה דמחזיר לו אבידתו אע"פ דמהני ליה פרוטה דרב יוסף משום דלא שכיחא ואי כל זמן שאבידה בביתו מיפטר מלמיתב ריפתא לעני אם כן שכיחא היא אלא ודאי לא מפטר אלא בשעה שהוא עוסק בה כגון טלית של אבידה ושוטחה לצורכה או בהמה שנותן לה מזונות דלא שכיחא שבאותה שעה יבא עני לשאול ממנו וצריך לומר דהכא נמי איירי בכי האי גוונא דאי מיטרדי בקיום מצות סוכה הוו מבטלי ממצות:

Mitsvah messengers – people on their way to do a mitsvah, such as to study Torah or to greet their teacher, or to redeem captives, are exempt from Sukkah, and even when they are resting. This is the explanation of Rashi, and this is what emerges from the Gemara, for is says: People on their way to do a mitsvah are exempt from Sukkah, both during the day and at night, and it seems that even though they are only traveling during the day...and this is shocking! If they are able to fulfill both, why are they exempt? Because a person has tsitsit on his clothing and tefillin on his head, is he exempt from all other mitsvot?! And in...Nedarim, regarding the one who takes a vow not to get benefit from some else, and returns his lost item, even though “perutah d'Rav Yosef”* is effective, since it is not common, and if the whole time that the lost item is in one's home one is exempt from giving bread to a poor person – in the case, it would be a common occurrence! Rather, one is certainly not exempt, except during the time when one is actually involved in the mitsvah, for example, you have a lost garment and are spreading it out because it needs it, or you are feeding a (lost) animal – for it is not common that during that moment, a poor person will come and ask for something from you. So we must say that here, too, we are dealing with this type of case, and if you are preoccupied with fulfilling the mitsvah of Sukkah, you are exempt from other mitsvot.

(*perutah d'Rav Yosef – for our purposes, it will suffice to know that Rav Yosef suggests that if one is sheltering a lost object in one's home, one does not have to give money (a perutah) to a poor person who comes begging)

What is Tosafot's problem with the idea that one who is occupied with a mitsvah is exempt from another mitsvah?

How does Tosafot limit the application of this concept so as to solve this problem?

Given this application of the concept, what values do you think motivate this concept according to Tosafot?

מצוות צריכות כונה

Mitsvot Require Intention

(ד) יש אומרים שאין מצות צריכות כוונה, ויש אומרים שצריכות כוונה לצאת בעשיית אותה מצוה, וכן הלכה:

There are those who say that mitsvot do not require intention, and there are those who say that they do require intention in order to fulfill [the obligation] by performing that mitsvah, and this is the law.

Why do mitsvot require intention? Is this true of every mitzvah?

What impedes our ability to have intention while performing mitsvot?

(ט) וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה.

(9) And Moses spoke so unto the children of Israel; but they hearkened not unto Moses for impatience of spirit, and for cruel bondage.

(ב) "מקוצר רוח" - כל מי שהוא מיצר רוחו ונשימתו קצרה ואינו יכול להאריך בנשימתו

Impatience of spirit - anyone whose spirit is distressed, and whose breath is short, and cannot take deep breaths...

שפת אמת שמות פרשת וארא שנה תרנט

[תרנ"ט]
בפסוק הן בנ"י לא שמעו כו' ואני ערל שפתים...וזה עיקר הגלות גם עתה מה שא"י להתפנות ולשכוח הבלי עולם להיות הלב פנוי לשמוע דבר ה' בלי מחשבה זרה ... ואומרים בכל יום שמע ישראל ה' אלקינו כו'. והוא המאמר אנכי ה"א. אשר לא פסק. אבל צריכין להכין עצמו לשמוע פרשת ק"ש בלי מחשבה זרה. ולכן מקדימין יצ"מ לק"ש. שע"י גאולת מצרים יכולין להיפנות ממ"ז להיות מוכן לשמוע דבר ה'...

S'fat Emet, Exodus, Parashat Va'Era 5659

R. Yehuda Aryeh Leib Alter, Poland, 1847 - 1905

(translation by Rabbi Avi Weiss)

This is the essence of exile today…our inability to empty ourselves, to forget this world’s vanities so that we empty the heart to hear God’s word without any distracting thought….

That is why we mention the Exodus [in the Song at the Sea] before the Shema. By being redeemed from Egypt, we are emptied of all distractions and become ready to hear God’s word.