כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדום רגלי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי. יובן בס"ד דידוע בענין פגם אותיות א"י משם אדני בסוד א"י הבל אחיך וכתב הרב גנזי יוסף ז"ל שאותיות ד"ן דשם אד"ני הם גבורות ואותיות א"י הם חסדים וצריך שלא יתפרדו כלל כדי שיתמתקו הגבורות בחסדים תמיד ובזה פי' הרב ז"ל שם מאמר התנא אל תהי דן יחידי וכו' ע"ש ונמצא שעיקר הבנין והתיקון הוא למעלה שיתחברו החסדים עם הגבורות וימתקום וז"ש כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדום רגלי וא"כ איני צריך לשום בנין גשמי ואמנם עיקר הבנין שתבנו הוא בנין הרוחני והוא א"י רמז לאותיות א"י דשם אד"ני שנעשה בהם פגם שצריך לתקנם ולחברם בשם הנה זה הבית העיקרי אשר תבנו לי כי אלו הם הצריכים בנין שעל ידי הפגם נתפרדו וצריך לחברם תמיד חיבור עצמי ושלם ואמר עוד ואי זה מקום מנוחתי והוא כי בכל דבר קדושה יש בו ב' בחינות חיצוניות ופנימיות ולכן רמז הדבר בכפל א"י זה בית וכו' וא"י זה מקום וכו'. או יובן שאמר א"י זה מקום מנוחתי לרמוז בזה י"א סמני הקטורת שהם בחי' אורות נשגבים וצריכים תיקון ובירור ומיתוק כנודע וזהו וא"י רמז לי"א סמני הקטורת שאתם מבררים ומתקנים זה הוא מקום מנוחתי שיהיה בהם מנוחה:
ואת כל אלה ידי עשתה ויהיו כל אלה נאם ה'. יובן בס"ד ר"ל שהגם שתמצא במקראות שאני אומר על כל אלה המה העולם ומילואו ידי עשתה שהוא לשון עשיה שנופל על דבר הנעשה בידים הנה אין זה כי אם לשכך את האוזן דבאמת לא ברא הקב"ה את העולם ומילואו במעשה כי אם בדבור דוקא וזהו ויהיו כל אלה נאם ה' ר"ל מה שנתהוו כל אלה הבריות בעולם הוא מכח נאם ה' כי בדבר ה' שמים נעשו והארץ וכל אשר עליה:
או יובן בס"ד לפרש כי ידוע מ"ש רז"ל כל הדן דין אמת לאמתו כאלו נעשה שיתף להקב"ה במעשה בראשית והנה הדבר תמוה דהלא כבר העולם נברא ונגמר וא"כ איך זה הדיין יהיה נחשב לשותף ואמנם התירוץ הוא מובן ופשוט כי העולם מתקיים על הדין ועל האמת ועל השלום וא"כ השתא הגם שהעולם כבר נברא עכ"ז כל ימיו חשיב כאלו עדיין לא נגמר יען כי העמוד שעליו העולם קיים ונסמך הוא תלוי ביד האדם וא"כ זה הדיין שהוא מחזיק את עמוד העולם במה שדן דין אמת לאמתו נמצא על ידיו העולם עומד ומתקיים וא"כ שפיד חשיב כשותף ובזה יובן ואת כל אלה ידי עשתה ר"ל הגם שבאמת כי את כל אלה השמים והארץ וכל אשר בהם כבר ידי עשתה ונבראו עכ"ז ראוי לומר עליהם ויהיו כל אלה נאם ה' ויהיו לשון עתיד כי עדיין לא נגמרו יען כי קיומם והעמדתם תלוי ביד האדם המקיים העמודים שלהם והם הדין והאמת והשלום:
או יובן בס"ד ואת כל אלה ידי עשתה רמז להטובות הנשגבות שהבטיחנו הש"ית בהם לתתן לנו בביאת הגואל במהרה בימינו אכי"ר ורוב ההבטחות שלעתיד היו ע"י ישעיה הנביא ע"ה והנה ידוע מ"ש רז"ל עתידה א"י להוציא גלוסקאות וכלי מלת גם אמרו עתידה אשה שתלד בכל יום ואותו התלמיד הקשה והא אין כל חדש תחת השמש ונפק ואחזי ליה תרנגולת וכמהין ופטריות וקורא בר קורא ונמצא שהש"ית כבר עשה דוגמתן בעו"הז משעת הבריאה ומזה תקיש על כל הטובות הנשגבות העתידים להיות בין אותם הגלויים לנו בין אותם שאינם גלויים לנו כי כולם עשה הש"ית דוגמתן בעו"הז מתחלת הבריאה כדי שלא יהיה זה לעתיד כדבר חדש תחת השמש וז"ש ואת כל אלה המה הטובות הנשגבות שהבטחתי אתכם לביאת המשיח אל תתמהו איך אפשר להיות זה שהוא דבר חדש כי הנה דעו לכם שאין זה דבר חדש יען כי כבר ידי עשתה דוגמתו בעו"הז וכמו שמצינו באותם הטובות הנז"ל שמנו חכמים ומזה תקיש על כל דבר ודבר נפלא והנה הגם שאתם תראו אורך הגלות וגם חלישות הזכיות שלכם אל תחשבו שיתבטל איזה דבר מהם שלא יהיה אלא דעו נא שבהכרח להיות כל אלו וזהו ויהיו כל אלה יען כי נאם ה' שכבר אמרתי ויצאו הדברים ממני ואיך ישוב דברי ריקם כשהוא לטובה כי לא איש אל ויכזב ובן אדם ויתנחם ההוא אמר ולא יעשה ודבר ולא יקימנה ואמנם דעו נא כי כשארצה לקרב לכם זמן הטובות הנשגבות שהבטחתי אתכם אל זה אביט רמז לתורה וכמ"ש הרב מהר"י אלגאזי ז"ל שהתורה נק' זה כמ"ש במגלת אסתר רבתי לדעת מה זה ועל מה זה שמא עברו ישראל על זה אלי ואנוהו או שמא עברו על מזה ומזה הם כתובים ונמצא שזה הוא כינוי לתורה ע"ש וידוע כי בזכות התורה תהיה הגאולה וכמ"ש חז"ל ע"פ בזאת יבא אהרן אל הקדש וז"ש ואל זה אביט ר"ל אל זכות התורה שתלמדו אביט למהר לכם זמן ביאת המשיח כדי שתשיגו מהר הטובות הנשגבות וגם אביט עוד אל זכות הענוים כי בזכות הענוה יבא בן דוד ולז"א ואל עני ונכה רוח והטעם כי כ"כ אנכי אוהב העניו והשפל לעשות בזכותו הוא מפני כי ע"י שהוא בוחר בענוה נמצא שהוא חרד על דברי שאמרתי נעשה אדם בצלמנו כי המינים אומרים בזה שיש ח"ו ב' רשויות אבל באמת הוא שמה שאמר הקב"ה נעשה הוא בשביל ללמד ענוה לבריותיו שהיה הגדול נמלך בקטן וא"כ זה הבוחר בענוה נמצא שהוא חרד על דברי שאמרתי נעשה לפרש כפי האמת להורות ענוה ולא כפי המינים ולכן אני אוהב אותו:
שמחו את ירושלים וגילו בה כל אוהביה. יובן בס"ד ע"ד שפירשו ז"ל ע"פ יפה נוף משוש כל הארץ שטובת ירושלים היה טובה כללית ולא טוב מצד אחר דהיינו שיהיה טוב למוכר ורע ללוקח או להפך אלא יהיה הטוב לב' הצדדין כקונה כמוכר כי שניהם ירויחו וישמחו וכענין שנא' ברכת ה' היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה והיינו שלא יסובב ע"י הטובה של זה הפסד לאיש אחר כלל ועיקר עכ"ד ז"ל וז"ש שמחו את ירושלים וגילו בה כל אוהביה כל דייקא שהכל ישמחו ביחד ולא שתמשך טובתו של זה מרעתו של זה כמו המוצא מציאה בדרך שבעל החפץ נעצב והמוצאו שמח וכן מי שמוכר שוה עשרה בעשרים שהמוכר שמח והלוקח עצב וכן להפך וכן כל כיוצא בזה אלא הש"ית ישפיע בתוכם שפע רב שהכל ירויחו והכל ישמחו ביחד וזהו וגילו בה כל אוהביה:
שישו אתה משוש וכו'. יובן בס"ד כי הנה שמחת הארץ הוא בעת הגשמים כי היא צמאה אליו דכתיב כי אם הרוה את הארץ והולידה והצמיחה והנה הגם שהעולם שמחים בגשמים עכ"ז בשעה שיורדים הם מצטערים מהם כי אינם יכולים ללכת ברחובות וכשוקים ובשיירות ונמצא כי שמחת הארץ ושמחת הבני אדם אינה שוה בכוון ואמנם כשיראה הש"ית להביא גשמי רצון בלילות ובבקר הרוח מנשבת ולא ישאר רפש וטיט וכאשר עשה כן בזמן בנין בית שני הנה בזה נמצא ששמחת הארץ ושמחת הבני אדם היא שוה וזהו שישו אתה משוש אתה דייקא שבעת שהיא ששה גם אתם ששים באותה שעה:
למען תינקו ושבעתם משד תנחומיה. יובן בס"ד מה שהמשילם ליונק הוא לרמוז אל מ"ש רז"ל שעתידה א"י להוציא גלוסקאות וכלי מלת ונמצא לפ"ז אין צריכים לטרוח לא בתיקון המאכל ולא בתיקון המלבושים והם דומים ליונק היונק משדי אמו שתכף כשדוצה לינק ימצא הדד בפיו והוא מאכל מזומן בלתי צורך שום תיקון והזמנה והוא ניזון בנחת ובשלוה למען תמצו והתענגתם וכו' נקט לשון מציצה לרמוז על דשן הטובה ומתיקותה כאדם האוכל בשר שמן אשר לרוב שומנו וחשיבותו מוצץ גם העצמות:
על צד תנשאו ועל ברכים תשעושעו. יובן בס"ד על צד רמז לאות הצ"די דמנצ"פך אשר ממנה יצמח התשועה לעתיד כנודע וזהו על צד רמז לאות הצ"די שנשאו. או יובן על צ"ד ר"ת צפון דרום וידוע מ"ש רז"ל על פסוק עורי צפון וכו' עורי אומה שמעשיה בצפון ובואי אומה שמעשיה בצפון ובדרום ונמצא שישראל גברו ונתעלו על שהם מקריבים בצפון ובדרום ולז"א על צ"ד ר"ת צפון דרום תנשאו. או יובן בס"ד ע"ד שאמרו רז"ל הרוצה להחכים ידרים הרוצה להעשיר יצפין ונמצא שהעושר מן הצפון והחכמה מן הדרום וז"ש על צ"ד ר"ת צפון ודרום תנשאו שיהיה להם חכמה ועושר תורה וגדולה במקום אחד. או יובן בס"ד כי מספר שם ב"ן ושם מ"ב גי' צ"ד גם שם מנ"ד שהוא שם בן ע"ב הוא גי' צ"ד ולז"א על צ"ד רמז להאמור תנשאו ועל ברכים רמז לתיקון פגם הירך תשעשעו שיתוקן מדת היסוד ויאירו כל העולמות ויתייחדו כל השמות ביחודא שלים ויהיה השם שלם והכסא שלם לתקן עולם במלכות שדי ותגלה ותראה מלכותו עלינו בביאת הגואל במהרה בימינו אמן כן יהי רצון ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים אנא ה' תאיר עינינו בתורתך תורת חיים כי עמך מקור חיים אמן כן יהי רצון:
ת"ו ש"ל ב"ע