הקדמת המביא לבית הדפוס
יתברך היוצר וישתבח הבורא: אוליף דעת נתיב ישרה. ברוך הוא וברוך שמו הגדול והנורא. על הטוב אשר גמלנו. אין טוב אלא תורה היא עץ חיים לנו. ובשבילה ברא ארץ ושמים וכל צבאם בששת ימים. ובחר בנו לעם סגולתו וקרבנו לפני הר סיני ונתן לנו שעשוע חמדתו. ע״י רעיא מהימנא משה נביאו נאמן ביתו. כמאמרם ז״ל משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע כו׳ עד דרי בתראי. ומאהבת השי״ת לזרע יעקב חבל נחלתו. תמיד משגיח עלינו בעין חמלתו. ומעמיד בכל דור ודור רועי צאן מרעיתו. גאוני הזמן ומורי דרכי תורתו כאשר עינינו רואות בקדושת ספריהם אשר השאירו ברכה אחריהם. וכן לנצח חסדי הש״י. חופף עלינו. וישנם צדיקים קדושים נשיאי אלקים בתוכינו אשר מפיהם אנו חיים והורים ומורים תורה ועבודה ויראת שמים. והמפורסם אין צריך ראיה. עיר וקדיש נחית מן שמיא. נודע ונגלה בכל קצוי ארץ כולה. מאור תורתו וגודל קדושתו וטהרת חסידותו ורוב צדקתו ותוקף ענותנותו. מכבוד אדונינו מורינו ורבינו גאון עוזינו. הרב הגאון אמיתי בוצינא דנהורא. סבא קדישא ויקירא: ידיו רב לו בנסתר ונגלה שמן תורק שמו לתפארת ותהלה רבן של כל בני הגולה איש אלקים קדוש מאוד נעלה. לו דמי' תהלה מרנא ורבנא קדוש ונורא שמו מוהר״ר ישראל זצללה״ה בהמנוח מוהרי שבתי ז״ל מ״מ דק״ק קאזניץ. אשרי לו ואשרי יולדתו. ואשרי עין ראה אותו. וזכה לשמוע מפיו קדושת תורתו. ומי ימלל ויפאר מעלותיו הקדושים והנעימים בפרט כי צעיר אנכי לימים. בזה נוכל מעט להבין אשר שמעתי מאדומו״ר. חותני הה״ק שיחי' לאי״ט שאמר בשם מורו ורבו הק׳ הרב הצדיק ממעזיבוז זצלה״ה זי״ע: וגם מפי כמה מגידי אמת שמעתי בשם הצדיק הקדוש הזה שהתפאר זה היום שיושיע בו נורא ואיום. שיצאו לאורה זו תורה מחבורי הרב המגיד זצללה״ה אשר עינים מאירה והפליג בשבחו אשר עצמה מלספרה. לבד מהנשמע רבים מספרים עזוז נוראותיו. ורבות מופתיו ונפלאותיו. וכפי הנשמע מהזוכרים חכמתו ובינתו. וחריפותו ובקיאתו. וזכו לשמוע קדושת חדושי אור תורתו. נודע שאחת מני אלף לא נרשם לזכרון.שיהיה למשמרת לדור אחרון. ואשר הפליא הש״י חסדו עמנו. ונשארו אמרות טהורות גם לנו. והמה בכתובים מפי באר מים חיים המה נשאבים. מאז נפלה עטרת ראשינו. ונלקח ארון אלקים מאתנו רעבים גם צמאים ישבעו נפשם בם ומיחלים ומצפים ותאבים מתי נזכה לאורה להוציאם כי הכתבים נתטשטשו ונבלאו וחלילה תשתכח התורה הקדושה הזאת מהדורות הבאים וכבר רצו כמה פעמים לבית הדפוס להביאם ולא הגיע העת רצון עד הנה מאת אלהי שוכן מעונה להגלות אלו דברי אלהים חיים תחת כל השמי' ולהאיר עיני המחכים לראות' בדפוס מחוקקים וגם רצון הרב המגיד המחבר הקדוש ז״ל אשר אמרותיו כטל תזל היה ג״כ שיפוצו על פני תבל חיבוריו היקרים. כאשר שמעתי מכבוד אדומו״ר חותני הה״ק שלי״ט ששמע ממנו כמה פעמים אלו הדיבורים מי יתן ויכתבון מלי הנאמרי' וכאשר ראיתי בהקדמת ספר ליקוטי אמרים מהרב בו״ק הגאון הצדיק רשכב״ה מה' דו״ב זצללה״ה זי״ע. אשר שאל להרב ר״ש מלאצק ותשובותיו משם תראנו יקרת אמרותיו לי אמר לבי להתאמץ גם בחידושי קדוש ישראל להוציאם מכח אל הפועל ועד הנה נמשכה כל כך תוחלת עם אל והנה כעת במה אכף ואקדם לאלהי קדם. אשר זיכני באות הזה להיות מהזוכה ומזכה כל חוזה בזאת בטחתי בזכות אבותי שיחיו לאורך ימים. בטוב ונעימי׳ המה הנחוכי. ועד הלום הביאוני ולהם אמטי אפריון. ולכבודם אחזיק טיבותא במיטב הגיון. לכבוד אדוני אבי מו״ר ע״ר הרב הגאון המפורסם שלי״ט. אשר מאז זכה מאת ד' מן השמים לשדך בניו הנעימים כארזים עלי מים צדיק התהלך בתומו להשיא בנות גדולי עולם ויחוסי הדור למו והש״י רצון יראיו יעשה והיה אתו בכל אשר עשה כן יזכהו לראות מכל צאצאיו המסולאים בנים ובני בנים מגודלים כנטעים. שלשים ורבעים ואותי במעגלי צדק הנחני ולבית נאוה קודש נתנני הלא הוא כבוד אדו״מור חותני הרב הגאון צדיק יסוד עולם אור החיים אור המאיר ד׳ יברכהו ויחי' אל. עטרת תפארת ישראל שלי״ט. זה לי ארבע עשרה שנה ת״ל בגבולו כן יזכני השי״ת להיות לעד באהלו עד כי יבא שילה ומעת רוח הדעת הופיע בקרבי. ושמתי עיני ולבי לשמוע דברות קדשו כזוהר מזהירים שמעתי מפה קדוש יאמר כמה פעמים מאמרים בשם כבוד אביו זקנו הצדיק הרה״מ זצללה״ה זי״ע לדור דורים: ומאז בצלו ישבתי ואת קולו שמעתי חמדתי ותאבתי. להעתיק לי הכתבי קודש בפרי ענוי ולהגות בם מידי שבת בשבתו יורו דרך ה׳ ועבודתו ואל ההרים עיני נשאתי ולצור ישענו קוה קויתי מתי נזכה לעת רצון מהרה להוציאם לאורה להתענג בם כל נפש יקרה כעל נפש עייפה מים קרה בפרט אחרי הודעי כמובא למעלה תשתוקק נפשי ביותר ומיחלה עד שזה יותר מקץ שנתים ימים התעוררנו לרוות צמאונים והרביתי גודל עמל ויגיעה עד אם אמרתי אספרה כמו תקצר היריעה גם לשליש ולרביע כאשר הרואים ראו ואנשי שלומי שמעו ובואו ונחזיק מלא חפנינו טיבותא. לכבוד מרן אדומ״וח ה״הק שלי״ט שלולא שהי' בעזרתי כבר אמרתי נואש לתוחלתי ובדברי רוח קדשו חזקני ואמצני אשריך שזכית לזה בני שכרך הרבה מאוד בעזר הבורא ולפום צערא אגרא ובראותי גודל תשוקתו ואשר הרבה עוצם קדושת טרחתו לעורר טרחות אנשים יקרים לעזרתי באיזה דברים אשר מעודי לא נסיתי בכאלה. והמה הי' לי לפה בעת ההתחלה ישלם ה' פעלם וטוב גמולם ובכל זאת לתכלית לא הועילם אז קמתי ונתעוררתי לא נחתי ולא שקטתי עד שבחמלת השי״ת עלי ותפילתו הרצוי' עמדה לי והאל תמך גורלי והיו לרצון לפניו יתברך מעללי וזה ראשית פרי קודש הילולים לבית הדפוס כעת עולים החיבור הקדוש הזה על התורה ופ״א וליקוטים ואיזה הלכות שתולים נגלה ונסתר יחדיו יהיו תמים בו כלולים ואנכי העתקתים רובם מכת״י הרב החריף החסיד המפורסים המנוח מוה׳ גבריאל מווארשא ז״ל יהי׳ לו לזכרון לטובה סלה שהיה תלמיד נאמן בית בבית הרה״מ זצללה״ה ומהם מכת״י הרה״מ המחבר הקדוש זצללה״ה בעצמו ואשר הי׳ נכתב בהם מהצד עשיתי זכר למו. וצרפתים יחד בפנים והצבתי ציונים מרובעים זל״ז פונים (כזה) גם מה שמצאתי מהעתקת אחרים ומהצורך הי׳ להביאם בתוך המאמרים מפיו הקדוש המה נאמרים רשמתים בקוי' ישרים. ומה שהי' נכתב בהם חסר או שהי׳ מההכרח טעות סופר או מטישטוש הספר להוסיף או לשנות הצבתי עגולים שני דפנות (כזה) גם ההלכות נעתקים מכת״י הרה״מ המחבר הק׳ ז״ל בעצמו והוגהו עפ״י גאוני זמנינו שיחיו ואשר הוסיפו הגהות עפ״י שכלם נרשמים כולם למען יהי׳ הכל לנכון על אופניו:
וידע הרואה כל הכתוב לפניו וגם אנכי בעזהי״ת יגעתי והגהתי הכתבים בכל יכולתי ואשר לא השיגה ידי ובינתי אית לי רבא במתא ומפיו הק׳ דרשתי ועפ״י עצת קדשו הכל עשיתי בפרט לסדר הספר מאוד עבדתי ועמלתי ותידד מעיני שנתי ומשנתי גם בבית הדפוס בכל כחי השגחתי. ועוד במשך הזמן אשר לישב שמה לא יכולתי אנשי אמת שמה הושבתי ובאם אחר כל זאת עוד שגיתי ה׳ הטוב יכפר על שגגתי כי שגיאות מי יבין כשם שא״א לבר בלא תבן ואחר כ״ז צויתי לדפוס לוח הטעות ויותר מכל זה לכ״ז תדינני אותי כי לזכות רבים כוונתי לא לעשות סחורה בזה התחלתי וגם בעת העתקת הכתבים הובאו לי איזה מאמרים בפ' מקץ נכתבים:
ואחרי כותבם נודעתי שהם מבן הרה״מ ז״ל ותורת משה המה ודרשתי פי צדיק אם למונעם מלהדפיסם שמה והשיב לי לאשר כי מאת ה' נוסבה ונכתבים יחד. יהי׳ נדפסי' ג״כ כאחד ישמחו האבו׳ ויגילו הבנים גם יחדו בוודאי גם כבוד הרה״מ ז״ל ירצה בחידושי בנו וישמח משה במתנת חלקו צרופה אמרתו בחידושי אביו הדרת גאונו ובשבטי ישראל אודיע נאמנה סיבת אשר הספר הקדוש הזה בשם זה מכונה הנה בעת הואלתי להשתדל בהדפסתו דרשתי פי׳ צדיק אמו״ח שלי״ט מה שמו מה אומר אליהם בהתחלתו. והצעתי לפניו שבדעתי שיקרא בשם עבודת ישראל כי כשמו כן הוא מורה דרך לעבודת האל. ואמר לי שרצון רוח קדשו שיהי׳ נרמז בשם הספר שהי׳ מגיד בקאזניץ. וספר אשר כן הי׳ דרכו והנהגתו בעת שרצה לפעול טוב בתפילתו או לבטל הרע מהבאים בצל קורתו הי׳ מצוה לאמר כך צוה המגיד מקאזניץ וכן הי׳ בעזה״ית וחשבתי ומצאתי והסכים לדעתי להקרא שמו כמחשבתי:
כי עבודת בגי׳ מגי״ד מקאזני״ץ זצ״ל חישבנא דדין כחושבנא דדין ונוטריקון עבודת בוראינו ויושר דרך תלמדון ואותיות ישראל על שם הרב המחבר הק׳ יגידון כנודע מכל המחברים מרמזים שמות׳ בהקדמת הספרים בגימטריא או בחשבונות הנמצאות:
ואנכי עשיתי לכבוד הרב המחבר ה״ק ז״ל מפורש לעיני כל ישראל וגם כי ספר עבודת ישראל: שלשה המה בגי׳ להודיע בארוכה: מחב״ר הר״ב המגי״ד מקאז״ניץ זכרו״נו לברכ״ה: בכל אלה ראיתי מאת ה׳ היתה זאת לכונן לנכון דעתי: וכעת מצאתי עוד בשם הנכבד הזה שיהי׳ לי לזכרון לפני כל חוזה וענתה בי צדקתי וכושר פעולתי כי לטובה נתכוונתי לאשר כי שמינו בקרבם שמי ושם אבותי שעמדה לי זכות׳ וטובם וכן לעד אתי יהיו: ספר עבודת ישראל בגי׳ אברהם אלחנן בן הגאון אמ״ו מרדכי דוד וחתן הגאון אמ״ו חיים מאיר יחיאל יחיו זכרה לי אלהי לטובה סלה. זכות המחבר הרה״מ הק׳ יעמוד לי. להרים חפצי מעלה מעלה. ואזכה להיות מהתמימי דרך ההולכים בתורת ה׳ ועבודתו בדרך סלולה. ויקוים בי מקרא שכתוב לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך עד עולם וכגון דא ניצרכא להודיע. אשר זה החיבור כטיפה מן הים מגיע לערך הכתבים שישנם ת״י קדושים ונוראים על גפ״ת ועל הזוהר הק׳ ותיקונים וספרים מופלאים. יזכני השי״ת כולם לחלקם ביעקב ולהפיצם בישראל אזכה להדפיסם בעזר האל כי בפעם אחת הוצאת הדפוס רבה ופרעמנערנטין לא עלה במחשבה כי הזמן יכלה וכדי מסת הצורך לא יעלה ע״כ בזה המעט אשר חנני אלקים ואשר תשיג יד בהלוואה לפרקים אתנהלה לאטי והשי״ת יהי׳ אתי להדפיסם אחת לאחת עד אשר יאספו כל הנמצא באמתחת. וקניתי כל הכתבים מיורשי הרה״מ ז״ל במחיר מלא כאשר נכתב בהשטר מכירה לעד סלה. ובכן אחי ורעי שלומי אמוני ישראל. הבינו וראו את עבודתי יום ולילה. ואין זה מהצורך לבקש גם להזהיר אחרי כל עמלי לבל יסיגו גבולי להדפיס ספר הקדוש הזה כפעלי. בלי שום ערמה ומרמה כתבניתו או לשנות מה כי שארית ישראל לא יעשו עולה. אחר כל יגיעתי ואנכי תכנתי עמודי׳ סלה. לתאר הבנין ולשכללה. ואני זכיתי בה תחילה וגם כבר קדמו הרבנים גאוני קדושי זמנינו. וגדרו גדר בעדי לבל ירעו לי. וגם על הפועלים העוסקים כעת בהדפסתו חל הנדר לבל ימצא גם דף אחד בלתי ידיעתי אתו. ולאשר כי מאוצר מתנת חנם חוננתי לזו הגדולה והשי״ת עזרני שהספר הק׳ הזה על ידי לדפוס הועלה ימלא פי שיר ותהלה. אני תפלה לפני נורא עלילה. יהיו לרצון לפניו ית׳ פעולתי לנצח סלה אברך ה׳ אשר יעצני בדבר המצות הזו בתחלה אותי לזכני רחמיו המרובים כן לנצח יסוככני. החיבורים הקדושים כולם להדפיסם יושיעני מתוכם יעזרני ללמוד הדרך האמת להדריכני ארשת שפתי יערב לפניך לעשות בלב שלם רצוניך חנני דעה בינה והשכל לעבודתיך: נא עשה למען שמך: נהלנו מהרה לירושלים עיר קדשיך: נשלמה המלאכה הקדושה: בשנת אליך אתפלל לפ״ק:
הק' אברהם אלחנן בהרב הגאון המפורסם מו״ה מרדכי דוד נ"י וחתן הרב הגאון הקדיש הצדק המפורסים מוה' חיים מאיר יחיאל נ״י אב״ד״ק קאזניץ ומאגלניצא נכד הרה״מ המחבר הקדוש זצלה״ה:
סדר שטר מכירה
להיות לראי׳ ביד המוכ״ז הרב החסיד המופלג כ״ש מוהר״ר אברהם אלחנן נ״י ממאגלניצא בן הרב הגאון המפורסם מוה׳ מרדכי דוד נ״י איך שאנחנו האחים הח״מ מכרנו לו במכירה גמורה וחלוטה: כל החידושי תורה הנשאר מכבוד אבינו זקנינו הגאון הצדיק רשכב״ה מוה׳ ישראל זצללה״ה בהמנוח מוה׳ שבתי ז״ל מ״מ דק׳ קאזניץ אשר המה עומדים להדפיסם ומעתה כל החידושי תורה הנשאר ממנו רשום בכתב מכורים המה להרב מהרא״א נ״י הנ״ל מוכ״ז. ואסור לנו באיסור גמור למסור לשום בן אדם לא דבר ולא חצי דבר מכתבי הקודש הנ״ל מלבד להרב מהרא״א נ״י הנ״ל או לב״כ. והרי כל הכתבים בכחו וברשותו להדפיסם ולעשות בהם כרצונו וכאוות נפשו. ואין לנו ולב״כ שום טו״ת נגד הרב מהרא״א נ״י הנ״ל בעסק הזה: היום יום ב׳ י״א אדר שני ת״ר לפ״ק:
נאו׳ ישכר בהרב המנוח מוה׳ משה א״ב זצלה״ה: ונאו׳ הק׳ אלעזר בהרב המנוח מוה׳ משה אליקים:
ונאו׳ הק׳ מרדכי יצחק בהמנוח מוה' יעקב יוסף זצ״ל: בריעה: זצללה״״ה מ״מ דק״ק קאזניץ:
נאו' הק׳ שלמה בהמנוח מוה׳ יעקב יוסף זצ״ל: ונאו׳ הקטן נחמן בהמנוח מו״ה יעקב יוסף:
בפנינו עדים ח״מ נעשה גוף הענין ובפנינו קיבלו היורשים הנ״ל בקגא״ס על כל הנ״ל ובפנינו באו עה״ח דהיינו הרב מוה׳ ישכר נ״י בזמן הנ״ל בפני מוה' שלמה ליב נ״י ובפני מוה' יצחק הכהן נ״י והרב מוה׳ אלעזר נ״י הנ״ל ונ״ד מוה׳ מרדכי יצחק נ״י ואחיו מו״ה שלמה נ״י ביום הנ״ל בפני מו״ה אברהם חיים הלוי נ״י ובפני מוה' בצלאל יהודא הכהן נ״י ומהו' נחמן נ״י: בפני ר' שלמה ליב הנ״ל: ובפני ר' אברהם חיים הנ״ל ביום א׳ ד"ו שבט תר״ב לאשר ולקיים כל הנ״ל ודא הוא חתימת ידם ממש ואשרינוהו וקיימינוהו כדחזי יום הנ״ל:
נאו' הק' שלמה יהודה ליב בהמנוח מוהר״י זצללה״ה מקאזניץ: ונאו' הק' אברהם חיים בהמנוח מוהרי״ל הלוי ז״ל מקאזניץ:
נאו׳ הק' יצחק ב״מ ירוחם פישל הכהן זצ״ל ונאו' הק׳ בצלאל יהודא במו״ה צבי הכהן נ״י ממאגלניצ':