ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם. איתא בזוהר הקדוש (ר"פ משפטים דצ"ד ע"א) אלין סדורין דגלגולין ע"ש, והוא תמוה לכאורה הא הפסוק מפרש ואזיל דיני ממונות, אך שמעתי בענין הדין שאחד דן את חבירו בבית דין ויודע בעצמו שבוודאי הוא זכאי בדין, והתורה מחייבתו, אל יקשה לו הלא תורת אמת הוא ודרכיה דרכי נועם, כי זהו אמיתות התורה ונועם דרכיה, כי בודאי מסתמא היה חייב לחבירו בגלגול העבר לאיש הדן עמו, וכעת חייבתו התורה לשלם לו כדי לצאת ידי חובתו, וחבירו שלוקח עתה המעות במרמה הוא עתיד ליתן את הדין, וכאלה רבים בענייני דינים, וזה יש לומר שרימז בזוהר הקדוש ואלה המשפטים שהם דיני ממונות אף על פי שמן הנראה הם לפעמים נגד האמת, אך דהאמת הוא אלין סדורין דגולגלייא, והיינו שהבורא הכל ובורא כל הנשמות, הוא היודע איך היה בגלגולים הקודמים בין איש לחבירו, ככה יסובב המסבב ומנהיג על פי התורה את עולמו, בחסד וברחמים בצדק ובמשפט אמת, לשפוט בין איש ובין רעהו שורו וחמורו וכל אשר לו, כפי אשר יורם אלהים, ויש בזה פתח רחב:
(דגל מחנה אפרים) These are the ordinances that you shall set before them. (Exodus 21:1)
On this verse, the Zohar says: “These are the cycles of reincarnation…”1Zohar 2:94a. This is a surprising comment, seeing that the subsequent verses speak about monetary laws. However, I heard the following explanation: One person accuses another in court [that he owes him money]. Though the defendant knows he is innocent, the Torah nevertheless obligates him to pay. He shouldn’t be plagued by the question, “Isn’t it a Torah of truth, whose ‘paths are pleasant?’” because this is the truth of the Torah and its pleasantness. Undoubtedly, he owed this money to the other litigant in a previous life, and the Torah is now making him pay in order to free him from this debt. As for the person who took the money deceitfully, he will have to give his own accounting in the future. This is only one example of many possible cases.
This is what the holy Zohar alludes to in its reading of the verse: “These are the ordinances.” For while the law may at times seem unjust, really, “these are the cycles of reincarnation.” The Creator of the world and of all souls knows what occurred between individuals in previous lives, and directs His world according to the Torah, with love and compassion, with righteousness and true justice. The implications of this are very broad.
Degel Machane Ephraim, Mishpotim