והי' כי תבא אל הארץ וכו' ולקחת מראשית כל פרי האדמה. פרש"י מראשית ולא כל ראשית. הנה כתי' חצבה עמודי' שבעה פי' זה הזיי"ן מדות כמש"א דהעה"ש לך ה' הגדולה והגבורה לזה זיי"ן ימי הבנין כי כל ז' מדות צריכין להעלותם למקורם היינו מדת האהבה שלא יאהב רק להשי"ת וכן מדה"ג שהיא היראה שאם יבוא לאדם ח"ו יראה חיצוניות צריך לדחות זה היראה מפני יראת ה' כי הוא השליט בכל העולמות ולית אתר פנוי מני' וכן מדת הת"ת שהיא התפארות לאדם או גדלות יחשוב שהגבהות אינו שייך רק להקב"ה וכן מדת הנצחון ושאר מדות וכן ענין הביכורים שהם מז' מינים שהם מז' ימי הבנין לזה נאמר אשר תביא מארצך להביא כל הדברים גשמיים מז' מדות לפני ה' אלקיך וזהו ראשית בכורי אדמתך וכו' הנה כתי' בראשית ברא אלקים ותרגומו בחכמתא ברא כי ראשית נק' חכמה כדכתי' ראשית תכמה יראת ה' ובאם לאו נק' חכמתו מרובה ממעשיו ויראה היא השער לחכמה כדכתי' זה השער לה' צדיקים וכו' וזה וזאת מתחברין כחדא כדאיתא בזוה"ק בזאת יבוא אהרן אל הקודש היא מדת יראה. ע"כ אומר אני שאם אין להאדם אמונה ויי"ש אף שהוא לומד ומתפלל וחושב בדעתו שעושה רצון הבוב"ה אינו רק ההיפך ואמר בזה"ל סע איז איין אפ גיפירטי זאך ולזה פרש"י מראשית ולא כל ראשי' כי ראשית נק' חכמה כנ"ל רק צריך להקדים היראה כנ"ל ולא יהי' ח"ו חכמתו מרובה ממעשיו. וזה ג"כ ענין התשובה תשוב ה' שצריך לחשוב כל הז' מדות להבוב"ה וזהו ענין מה שאמרו מקום שבע"ת עומדים אין צ"ג יכולים לעמוד ולכאורה היא פלא אשר צדיק שלא טעם טעם חטא יהי' במדריג' נמוכה מבע"ת שעשה עבירות מקודם. רק הענין היא כי יש המתקת הדינים וביטול דינים כי ביטול דינים נק' מה שהחוטא משליך הרע שלו ומבטל אותו ומתחיל להיטיב דרכי' וזהו נק' ביטול דינים שלו וזהו נק' צדיק גמור דאיתא בגמ' המקדש את האשה ע"מ שהוא צ"ג ונמצא רשע גמור מקודשת שמא הרהר תשובה בלבו וממילא מובן מי שהוא עושה תשובה ועוזב דרכיו החטאים והרעים זהו נק' צ"ג אך המתקת דינים נק' בע"ת היינו תשוב ה' כי המתקת דינים שמעלה הכל להבוב"ה כי בכ"ד מעורב טו"ר והאדם העושה להעלות כל הנצוצות לה' ממילא יפול הרע וזה המתקה רק זה צריך להעלות בדברים המותרים כמאמרז"ל קדש עצמך במותר לך הגם שיש בדברים האסורים ג"כ חיות הבוב"ה כדכתיב ואתה מחי' את כולם אך הבוב"ה הבין ויודע שבדברים האסורים הרע גובר מאוד וא"א להעלות הטוב הנמצא שמה ויכול ח"ו להשאר שם ולכן אסר הדברים האלו ולזה אומר אני היום קודם ר"ה צריך לעשות תשובה היינו תשוב ה' כנ"ל בכ"ד שעושה במאכל ובמשתה ובשאר דברים שלא יהי' רק בשביל הבוב"ה וזהו בכל דרכיך דעהו אך זהו בצדיקים הקודמים אך עכשיו לא די שבדברים הגשמיים אינם מכוונים לעשות רצון הבוב"ה אלא אף בתות"פ ג"כ אין כוונתם להבוב"ה: