ענין ר"ח היא התמעטות הירח וחידושה כשהוא בהתמעטות הוא נתחדשה וזהו היא ירידה צורך עלי' והיא בחי' אבן מאסו הבונים כשאבן מאסו הבונים אותו. היתה לראש פנה וכן הוא התנהגות העולם עם ישראל כשהם בשפלות גדול אז הם צריכים להאמין באמונה שלימה שבוודאי תיכף יוושעין מצרה לרוחה וזהו ענין ר"ח אדר כי יש י"ב חדשי שנה וכנגדם י"ב צרופי הוי' שבכל חודש מאיר צירוף אחד ובר"ח ניסן מאיר שם הוי' כסדרן וע"כ הוא מקור הרחמים ובכל חודש שנתרחק מר"ח ניסן מאיר הצירוף שלא כסדרן ביותר ובחודש אדר שהוא חדש האחרון מאיר צירוף להיפך מניסן וצריך האדם להאמין שתיכף יהי' חודש ניסן והיינו משנכנס אדר מרבין בשמח' שתיכף יהי' ניסן מקור הרחמי':
עוד משנכנס אדר מרבין בשמחה שמקור השמחה הוא אמונה ואיזה האמונה שיאמין כשגוברין הצרות בעולם ר"ל יאמין שבוודאי יעזור לו השי"ת תיכף כמ"ש עמו אנכי בצרה היינו אנכי כביכול ג"כ בצרה ואנכי הוא מקור הרחמים וזהו משנכנס אדר מרבין בשמחה היינו באמונה שיוכל להאמין באמונה שלימה שבוודאי יעזור לנו השי"ת תיכף ומיד:
בזיין באדר מת משרע"ה ובאותו יום נולד בכל יום ויום יש משרע"ה אבל לא נודע לאיש את קבורתו האיך הוא טמון.
אחז"ל יציאת צדיק מן המקום עושה רושם. אומר אני מן המקום פי' כשיוצא נפש צדיק מן הגוף עושה רושם ורישומו ניכר ע"כ כשבא היא"צ שלו נתעורר הרשימה הנ"ל ויוצא אור גדול לעולם ומי שהוא חכם יכול לדבק [א"ע] באותו אור ויוכל לעשות אותן השפעות בעולם שעשה הצדיק בחיים חיותו בזה העולם וזשחז"ל כל המניח בן צדיק כאלו לא מת לפי שהבן צדיק יודע לדבק א"ע בשורש הרשימה שנשאר בזה העולם שנתעורר ביא"צ [ומוריקים] לעולם כל אותן השפעות ועיקר עבודת הצדיק האמת להשפיע לעולם כל השפעות טובות ולעשות יחודים ותיקונין בעולמות עליונים וכיון שע"י אותה הרשימה נעשו אלו ההשפעות והיחודים הרי הוא ממש כחי בעולם הזה: