ישמחו הישרים ויעלזו החסידים האמונים עלי ברכי האמונה אמונת צדיקים ועיניהם אל משכנות הרועים. רועי עדר ה' חבירים מקשיבים לקול ה' מדבר מתוך גרונם של ת"ח וצדיקים ושותים בצמא משיח שפתי צדיק ידעון רצון. השמחים אלי גיל ישישו בהגלות נגלות אור יקרות אור הנערב מנועם שיח שרפי קודש. הוא ניהו מרן אדומ"ר קודש הקדשים צדיק ונשגב יס"ע האשל הגדול אשר ברמה עיר וקדיש משמיא נחית עמוד העולם. אשר כל בית ישראל נשען עליה אור ישראל מרוזין זי"ע ועכ"י הוא הגבר הוקם על. אשר המשיך והשפיע שפע ברכה העליונ' על כל יושבי תבל. ואורו הלך מקצה עולם ועד סופו. ובניו הק' כיוצא בו כשתולי זתים. זרע ברך ה'. צנתרא דדהבא. ראשי גולת אריאל בוצינא קדישי אשר הבריקו באור צדקתם על רבבות אלפי ישראל והשקו את צאן קדשים ממי המעין הקדוש מבריכה העליונה יהא שמם מבורך לעלם ולעולמי עלמיא יסופר לדור אחרון אשר פעלו ישועות בקרב הארץ:
והנה כבר מלתי אמורה בהקדמתי לספרי כנסת ישראל אשר הוצאתי לאור זה שני מספר אשר רבים וגם שלימים ישתו בצמא ממקור מים חיים והשביעו בצחצחות נפשם. שורש דבר אשר הביאנו להוציא לאור תעלומות חכמה. והנה כבר אמרו חז"ל המתחיל במצוה אומרים לו גמור. ועוד נשאר הרבה מאמרים יקרים ונפלאים ספונים ומטונים. אשר נתגלו לי מני אז יצא לאור ס' כנסת ישראל עד עתה. ואודה את ה' בכל לבב על הטוב והחסד אשר עשה עמדי וזכני להיות גם עתה ממזכי את הרבים להוציא לאור עולם חמדה גנוזה. ואחר העמל והיגיעה עלה בידי ללקט עוד מאמרים שונים. ושמועות טובות. מרבותינו הקדושים ומסיפורי נפלאותם ואמרות טהורות דברי אלקים חיים. הנובעים ממקור חיים. ואף גם אשר הקרה ה' לפני כתבי קודש מכבוד אדמו"ר הה"צ רא"י מס"ג זי"ע ועכ"י אשר היו כלואים ושקועים כאבנים טובים ומרגליות הטמונים בחול וה' אנה לידי להוציאם ממחבואם. ולסדר אותם בסדר נאה על סדר פרשיות התורה לחבר את האוהל להיות אחד. והנה אנכי ידעתי את מיעוט ערכי תולעת ולא איש. עפר אני תחת בפות רגלי הצדיקים רבותינו הקדושים ואף פה לא עשיתי מאומה כי מלאכה היא ואינה חכמה. ואין לי במה להתהדר ולהתפאר למהד"ד לאיש הרואה חפיצים יקרים סגולת מלכים מתגוללים בקרית חוצות קרובים לאבידה שאינה חוזרת וחס עליהם וכונסם יחד ומאספם הביתה לבלי יאבדו ומסדרם במקומם. כן הדברים היקרים העומדים ברומו של עולם שהי' נפוצים ומפוזרים בין חסידים ואנשי מעש' אשר כמעט הי' נשכח זכרם מלב כל אדם כי דור הולך ודור בא ואין זכרון לראשונים ואנכי האיש אשר חסתי על סגולת יקר אמרי נועם ותושע לי ימיני בעזרת אלקי ישעי ללקטם ולאספם יחד אל בית ישראל להיות שמם חקוק למזכרת נצח לספר עלילות מצעדי קדושי עליון. אמנם כן למפעל טוב ויקר יחשב לי ותיתי לי כי משמיא קא זכו לי להרעיון הנשגב הזה לקרב אל המלאכה. מלאכת הקודש בעמל כפים ובזעת אפי עמדה לי וזכות רבותנו הצדיקים הקדושים יעמוד לי ולזרעי עד עולם בעלמא הדין ובעלמא דאתי. כי בודאי נייחא איתא לצדיקים קדושי עליון להיות נזכרים ונאמרים מילתא משמיי'1 כמאמרם ז"ל כל ת"ח שאומרים דבר שמועה מפיו שפתותיו דובבות בקבר - ובס' גן הדפים דקדק מתי' כל שבא לרבות שאין דוקא שהת"ח ההוא אלא אם גם ת"ח האחר שאמר בשמו של המחדש והשלישי ששמע אומרה אח"כ אפי' עד עשרה דורות בכולם שפתותיהם דובבות בקבר אח"כ עיי"ש - ועיין בס' הק' מאור עינים במס' שבת בשם הבעש"ט נבג"מ שזה בחי' השתטחות על קברי צדיקים כשלומדים דבריהם מחי' המוחין של אותו צדיק עיי"ש. כמש"כ בלקוטי אמרים מהמגיד הגדול ממעזריטש כי רבנו שאל את תלמידו הה"צ הר"ש לאצקער למה אינו כותב מה ששמע ואמר לו וכי קטן בעיניך דבר שביקש דהעה"ש אגורה באהליך עולמים. ובאור יצחק על פ"א מהר"צ אלקי הר' יצחק מראדיוויל זללה"ה כי כל ת"ח רוצה שילמדו אותה תורה שנתגלה ע"י ממקור העליון ועי"ז יש עלי' לת"ח בעולמות העליונים עיי"ש והובא בהקדמת זר זהב. וידוע דגם דיבורי חול ושיחות חולין של הצדיקים יש להם שורש גדול ועלי' בעולמות העליונים כמש"כ הה"צ אלקי הר' נחום מטשארנאביל בספרו מאור עינים. הצדיקים כשמדברים אפי' דברי' הם דבוקים בהקב"ה ומעלים בזה נשמות כמו בעסק התורה ויש נשמות שיכולים להתעלות בדיבורים יותר מבעסק התורה שאין להם להתכלל בתורה ולהתעלות עם התורה רק עם הדיבורים האלה. ע"כ. והדבר ברור אשר כל דיבור והנה שיצא מפי קדשם וכל סיפור שספרו הן הן גופי תורה ביחוד יחודים נפלאים ונבוחים וראוי להיות דבריהם חקוק בספר למזכרת נצח. ואף גם זאת לדבר ממעלת גדולתם ושבח צדקתם. הוא מעלה גדולה ותיקון גדול. וכמש"כ אדוננו הרמב"ם בפ"א דאבות בחלק הד' מחלקי הדיבור שהוא הנאהב והוא הדיבור בשבח המעלות השכליות וכו' וכן לשבח החשובים ולהודות מעלותיהם כדי שיטבו מנהגיה' בעיני ב"א וילכו בדרכיהם ע"כ. וכבוד אלקי החסיד רבנו יונה ז"ל בספרו הטהור שערי תשובה ב' וז"ל ע"פ כבוד חכמים ינהלו כי יש בכבוד החכמים והישרים תועלת גדולות וכו' עוד שם ע"פ מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו לשבח עובדי עבודתו ויראי' וזכותו גדולה עד לשמים וכו' אם הוא משבח המעשים מהחכמים והצדיקים וכו' ועיין מש"כ הגאון הק' ר' משה חיים לוצאטו ז"ל בס' מסילות ישרים ע"פ אמרו צדיק כי טוב וז"ל כי יש בכונת החסידות טובת הדור שראוי לכל חסיד שיתכוין במעשיו לטובת בני דורו כלו לזכות אותן ולהגן עליהם במעשיו שכל הדור אוכלין מפירותיהן וכי אמרו חז"ל היש בה עץ אם יש מי שמגין על דורו. ואלה המה הרועים האמתים של ישראל שדורשים ומשתדלים על שלומם וטובתם בכל הדרכים ועומדים תמיד בפרץ להתפלל עליהם ולפתוח להם שערי ברכה. ועיי"ש בפ' ק"ו וכן אמרו הצדיקים הן המרכבה כי השכינה שורה עליהם עכ"ל והנה העוסק במעשה הצדיקים כאלו עוסק במעשה המרכבה כי הם מרכבה לו ית' וע"י זכרונו בהם ועיונו במעשיהם ובהתנהגותם. שיחם וסוגם. לבו מתלהב מכש"כ למי שזכה להסתופף בצל קדשם אשרי לו ולחלקו. ות"ל כי גם בדורנו לא עזב חסדו מאתנו ועדיין לחלוחית של בית דוד קיימת ומבניהם שת לכסא לנו. רועי צאן קדשים וזכות אבות לבנים יזכור. להשפיע אור ישע מאור העליון על זרע ישראל אוהבו2 וכמאמרם ז"ל (יומא פ"ז ע"ב) אשריהם לצדיקים לא דיין שהם זוכים אלא שמזכים להם לבניהם עד סוף כל הדורות. והבט מה שכ' הגאון הק' הרבי ר' יונתן בספרו יערות דבש וז"ל כי ת"ח בכלל משה והוא כי נשמתם ונפשם לא נסתלק למעלה רק הם נקשרים עם נשמת החיים להגן על הדור3 מה נעמו בזה ד' המלבי"ם ע"פ וימת משה עבד ה' (יהושע א') וז"ל כי הצדיק העוסק רק להשלים א"ע תופסק עבודתו בעת מותו. אבל העוסק לשלימות הדור והדורות הבאים הוא זוכה ומזכה לדור אחרון והעבודה המתמדת בסבתו גם אחרי מותו תקרא על שמו וצדקתו עומדת לעד. וקרא את משה בשם עבד ה' לאמר שגם אחר מותו נק' עבד ה'. וביחוד משרע"ה נשמתו ונפשו תמיד נקשרה עם חכמי הדור ואדוק בהם נפשו קשורה בנפשם ולא עלתה נשמתו למעלה רק תמיד שרשה דבוק עם נשמת הצדיקים וזהו ולא ידע איש את קבורתו כי הוא קבור בגולה עם חכמי הדור. ע"כ ודברי' הקדושים נאמנו לנו אשר גם אחר הסתלקות רבותנו נ"ע רוח קדשם יופיע בבית מדרשם. ובנוה קדשם4 והגאון אלקי רבנו עובדי' ספורנו כ' בפ' בחקותי ע"פ והתהלכתי בתוככם כי אמנם בכל מקום שיהי' שם צדיקי הדור הוא קדוש משכני עליון שבו תושלם כוונת הפ' השמים כסאי ואל זה אביט עני ונכה רוח וחרד על דברי. ועל זרעם צדיקים קדושי עליון. אשר יאורו באור קדושתם עלי תבל5 כ' בספר אור לשמים שמעתי מכאדמו"ר מוה' יעי"צ (מלובלין) זצלל"ה ע"פ וישא יעקב רגליו כי יעאע"ה הסתכל בדרא בתראה וראה שהם קטני השגה המשיך עליהם נשמות גדולות כדי שיהי' להם סיוע לעבודת הבורא וזהו וילך ארצה בני קדם הוליד לזה העולם הנק' ארץ. בני קדם נשמות גדולות שנק' בני קדם. ע"כ. ויגינו על בני דורם. כמו שנאמר לי בשם הה"צ הק' ר' נחום דוב זי"ע חתנא דבי' נשיאה הה"צ אלקי מרן אביר יעקב מס"ג זי"ע שאמר אצלנו היחוס היא. שרשרות זהב שנמשך מדור לדור. ע"כ יה"ר שיזכור אהבתם ויהי' זרעם זרע ברך ה' בית ישרא' סבא ויביא גאולה לבני בניהם ואני תפלה לאל חי אשר בזכות רבותנו הצדיקים קדושי מעלה דרי מעלה עם דרי מטה. ישפיעו עלי שפע קודש וימשך עלי שפע חיים וברכה ורפואה חיים של שלום חיים של טובה ובכן יהי' רצון. ותשלם המלאכה בעשרים לחודש אלול ימי רצון ורחמי' שנת תער"ב לפ"ק
הק' ראובן בהרב צבי דוד ז"ק מו"ץ דק' אסטילע מחוז וואלין.