בני יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל דקדשינהו לזמנים והן המה כל"י שרת לקבל קדושתם על כן נפשם יודעת מאוד בהתחלפות העתים לטובה ונפשם מרגשת בידידות עריבות נעימות נזילות שפע הקדושה כפי סדר זמנים הנאהבים והנעימים והן הם הנבזבזין סגיאין דיהיב קוב"ה לנשמתהון דישרא"ל ונוהגים בהם טובות עי"ן להיטיב לאחריני ויספו ענוים ב"י שמח"ה שמחת הנפ"ש המתענגת בקדושת או"ר נער"ב החופף על ראש"י בני ישרא"ל כ"א כפי הכנתו והיא מתקדשת מטומאתה מעבירות יומי דחול והוא כעין דוגמת עולם הבא כל אחד כפי הכנתו כמשארז"ל כל צדיק נכווה מחופתו של חבירו. כמו כן החכמה תעוז לחכם בקדושת הזמ"ן לפי מקומו ושעתו הנשפע לו מן קדש העליון בשגם כל העדה כולם קדושים ובתוכם י"י אעפ"כ אין דמיון וערך כל הנשמות שוין בקבלה. ע"כ אמרז"ל (ולמדו מן המקרא) חייב אדם להקביל פני רבו ברגל כי הקדושה העליונה הנשפעת מן הקדש בקדושת הזמן אין ערך הרב דומה לתלמיד ובהקבלתו פני רבו והיו לאחדים פניהם איש אל אחיו משפיע ומקבל והיו לבשר אחד כמדליק נר מנר וכו' והנה הקדש העליון הנשפע בהנפש כפי עתות הזמן יורגש על ידי אותיות התורה דהנה גם הנפש היא אותיות רוחניות. ע"כ מנהג אבותינו תורה בהתאסף יחידי סגולה בעיתותי קודש לקבל פני רבם המנהג הנהוג שיאמר להם הרב איזה דברי תורה בכדי שעל ידי אותיות התורה יושפע שפע קדש העליון הנשפע בתוספות אל הרב, ממנו ישקו העדרים עדרי צאן קדשים והאותיות המה יהיו לצינורות אשר על ידם תהיה המשכת שפע הקדש ממילא הדברי תורה שמזמין הש"י לבניו הן המה כפי קדושת הזמן וכפי הכנת הנפש המיוחדת אין זמן זה דומה לזה ואין נפש דומות לחברתה. והנה הנפש המתענגת גם בימי החול בקדושת אותיות התורה אשר נשפע לו ממרומים בהתקדשות הזמני"ם הנה גם בימי החול תהיה לו לסיוע ולעזר ולהועיל להתהלך במישור בתורה ויראת שמים וכענין שאמרו בזוהר הקדוש בעסק הרב עם התלמיד. ההוא מאן דמסתכל בההוא מלה דקאמר לי' רבו וכו' מזה תתבונן כמו התלמוד המסתכל בכל פעם בכל דבר מדבר"י תורה שקיבל מרבו (ולמד ממנו חכמת"ו והחכמה נקרא קד"ש) כמד"א ישלח עזרך מקד"ש נתיילד לו בכל פעם חכמה יתירה להתבונן דבר מתוך דבר כמו כן אותו האיש בעצמו כאשר מסתכל בכל פעם באותן דברי תורה הנשפע לו מן הקד"ש בעת קדוש"ת הזמן יתוסף לו גם בימי החול חכמה יתירה הרומזת בקדש. ע"כ רשמתי למזכרת לי ולבני גילי כל הדברים אשר עלו בזכרונינו את אשר הזמין הש"י לנו בעתותי קדש. יהא רעוא שיהיו אמרינו לרצון לפני אדון כל ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו וישמח י"י במעשיו: The children of Issachar are those who possess understanding to discern the times and know what Israel should do (1 Chronicles 12:32). They were consecrated for specific times (Berakhot 49a), and they serve as vessels to receive their sanctity. Therefore, their souls are keenly aware of the changing times for the better, and their souls are filled with pleasant and harmonious bonds that flow with the abundance of holiness according to the beloved and pleasant order of times.
They are the ones who receive the abundant gifts that the Holy One, blessed be He, bestows upon the souls of Israel, and they utilize them to do good for others. The humble will rejoice in the Lord and the poor among mankind will exult in the Holy One of Israel (Isaiah 29:19). It is the joy of the soul that delights in the sanctity of the "hidden light" that envelops the heads of the children of Israel, each according to their own preparation. It becomes sanctified, transcending its impurities from daily mundane sins, resembling the pattern of the World to Come, where each individual is rewarded according to their own preparation, as our Sages of blessed memory said, "Every righteous person is handsome in the imprint of their friend's chuppah."
Likewise, wisdom grants strength to the wise through the sanctity of time, according to their place and the hour that flows to them from the supernal holiness. Even though the entire congregation, including the Holy One, blessed be He, is holy, there is still no comparison or value in the equality of all souls in receiving. Therefore, our Sages of blessed memory said (and they learned it from Scripture): "A person is obligated to receive the countenance of their teacher as a face-to-face encounter." For the sublime holiness that flows from the sanctity in time, the value of the teacher is not comparable to that of the student. Through receiving the countenance of their teacher, they become individuals whose faces are turned toward each other, influencing and receiving, becoming one flesh, like lighting one candle from another.
And behold, the supernal sanctity that flows into the soul according to the times of the season is perceived through the letters of the Torah. For indeed, the soul itself is spiritual letters. Therefore, it is the custom of our ancestors to gather as a unique congregation during sacred times to receive the countenance of their teacher. This custom entails the teacher sharing words of Torah with them so that through the letters of the Torah, the abundance of the supernal holiness that flows into the teacher is transmitted to the congregants, and they, in turn, will receive from it as a flock of holy sheep.
And these letters will serve as conduits through which the flow of holiness will be drawn. Consequently, the words of Torah that the holy teacher imparts to their disciples correspond to the sanctity of the time and the unique preparation of the soul. This time is not comparable to another time, and no soul is similar to its companion.
And behold, the soul that delights in the holiness of the letters of the Torah, which flow to it from the higher realms through the sanctification of time, even on weekdays, it will have assistance, support, and benefit to walk in the path of Torah and fear of Heaven. This is similar to what is said in the holy Zohar regarding the interaction between a teacher and a student: "Whoever gazes upon that word that his teacher says to him, his teacher and so on." From this, one can understand that the student constantly contemplates every matter from the words of Torah received from their teacher. Wisdom is called "holiness," as you have said (Psalms 20:3), "He will send you help from the sanctuary." With each instance, an additional level of wisdom is given to delve into one matter from within another matter.
Similarly, the individual themselves, when they constantly contemplate those words of Torah that flow to them from the holiness during the sanctification of time, will also gain additional heightened wisdom on weekdays, which hints at holiness. Therefore, I have written this as a reminder for myself and for my children, all the things that have arisen in our memory regarding what the Almighty has prepared for us during sacred times.
May our words be pleasing before the Lord, and may we merit complete redemption swiftly in our days, and may the Lord rejoice in His deeds.