כ' בזוה"ק על ויהי בשש מאות שנה לחיי נח כו' בשנת ת"ר ופתחון תרעין דחכמתא ומה ענינו לכאן אולם כי האלף הששי הזה עיקרו לתקן מדת יסוד שהוא המדה הששית הנקראת ברית קודש הנקרא צדיק יסוד עולם ועי"ז בא הגאולה כמ"ש ועמך כולם צדיקים כו' ופתיחת מעינות החכמה להיות נזרח האור גם בתוך החושך כמ"ש בדברו מעריב ערבים בחכמה פותח שערים ולזאת הגם שכ' בזוה"ק שעל חטא זה אין מחזירין בתשובה ח"ו עכ"ז עתה שנפתחו תרעין דחכמתא יכולין לשוב גם ע"ז ואנכי שמעתי ממנו (?) הטעם שאין לו תשובה כי החטא הזה בא ממוח ותשובה רק ולבבו יבין כו' וכאשר נפתחו תרעין דחכמתא ע"כ ג"ז ביכולת לתקן והגם כשהאדם בחטא אינו יכול לכנוס לתוך השערים עכ"ז מתנוצץ מהם אל מקום חושך ג"כ שיוכל לשוב עי"ז:
המבול הדיח מכל הברואים כל טומאה שהי' עליהם וזה נראה מ"ש במס' שבת (ק"ח) שדגים נפיש זוהמא ומאין למידין זה ולהנ"ל נראה שלא הודחו ממימי המבול הואיל ותולדותם במים ולכך לא הודחו מהזוהמא ובחטא אדם הי' קילקול בכל הנבראים והי' בהם זוהמא:
הפשוט בדור הפלגה שרצו לערב טו"ר וז"ש זכור ימות עולם כו' בהפרידו ב"א יצב גבולות עמים למב"י היינו שהקב"ה הפריד הטוב מהרע ויחר ישראל חלקו והע' אומות הם כנגד ישראל ונגד זה עשה ע' זקנים וע' נפש בישראל וע' פנים לתורה:
הן עם אחד ושפה א' בזוה"ק למד ק"ו לטוב שמתאספין יחד לחפש עצה לעבודת השי"ת כ"ש שלא יבצר מהם כו' ע"ש ולשון הפ' משמע שקאי על ישראל שנקרא עם א' ושפה א' לשון הקודש שמיוחד לו ומבטיח ד' כי אם יתחברו יחד וזה החלם לעשות שזהו יהי' התחלתם עשותם שיהי' באגודה אחת ולא יבצר מהם כו' וכמ"ש כל כנסי' שהיא לש"ש סופה להתקיים וזהו שכ' שאל אביך ויגדך כו' בהפרידו כו' שנדע שהכל הי' עבור ישראל ללמוד ק"ו הזה: