בעזה"י מה שחנני הש"י ברחמיו ב' אייר רכ"ה ל'
נקרא חודש זיו שנולדו בו זיותני העולם. פי' תוס' שכבר נולדו בניסן היינו שהוא זיו של ההארה של ניסן שעל ברוך כבוד ה' תרגום בריך יקרא דה' ועל מלא כל הארץ כבודו תרגום מליא כו' זיו יקרא דה' שהוא מראה דמות כבוד ה' שבעולם הזה שניכר שמחי' כל העולמות וניסן הוא האור של ניסים ונפלאות שלמעלה מההנהגה הפשוטה. וצריך קדושה גדולה ולהיות ג"כ למעלה מהטבע ושיתבטלו כל הכוחות של האדם רק לה' ית' וכל טבעו. וכמ"ש התקדשו כו' יעשה ה' בקרבכם נפלאות. וזה נתן הש"י במתנה לנו בצאתנו ממצרים. וכן גם עתה בניסן בחג הפסח בלשון האר"י ז"ל שבאין המוחין בדילוג והוא ג"כ מדלג על ההרים וגם בנו נתעורר חסד כו' אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר כו'. שלא שאלנו איך נצא אעפ"כ כ' אחרי. שהי' ע"י השי"ת כמ"ש רש"י ז"ל על התהלך לפני ואת כו'. ולפי שכ' זכר עשה לנפלאותיו לזאת זכרתי לך חסד כו' אהבת כו' לכתך כו' זה כל יו"ט של פסח והי' קטרוגים גדולים על זה שהחסד אינו ע"י מעשינו ומה נשתנו אלו מאלו כו'. אולם באמת בנים אנחנו לה' אלקינו ואח"כ עמדו בנסיונות הרבה. עד שבז' שבועות היינו ראוים לקבל התורה ופנים בפנים דבר. וזהו מוציא כו' בכושרות. שמוכשרים אנחנו להיות כלים לרצון הש"י לכל אשר ימשוך אותנו משכנו כו' נרוצה כו' וזהו תמיד ליל יו"ט ואח"כ נסתלק האור. ועי"ז מרגישים יותר השפלות שלנו מצד עצמינו וע"י הלחם עוני מרגישים שאין לנו כלום מצ"ע ומקריבין אח"כ מנחת העומר מי דרכו כו' עני כאלו הקריב נפשו. וכ' נפש כי כו' מנחה ושעורים מאכל בהמה שגם הגוף איך שהוא. אנו מרוצים בכלל למסור נפשינו וגופינו ומאודינו להש"י. שהוא ג"כ בכלל. וזהו אדם ובהמה תושיע כו' שאמרו חז"ל שערומים בדעת כאדם ומשימין עצמם כבהמה. ואלו הם הב' יודין משילוב השם ית' הנכתב והנקרא שהוא נקודה והוא כלל שנכלל הכל בנקודה א' ה' יתן חכמה. ואח"כ פרט ובסוף ע"י ביטול כל העולמות לכבוד ה' הוא יוד אחרונה שג"כ עולה להיות נקודה. ועי"ז יכולין אח"כ ע"י הספירה לברר בפרטי פרטות כל המידות לה' יום אחר יום. ומה שנק' קטנות לפי שאמר בניסן נולדו אבות ממילא הוא קטנות שצריך להתגדל והוא שנולד רק הנקודה של חב"ד וחד"ר כדי שאח"כ ע"י מעשינו יתגדלו המוחין ע"י שמרחיבין את הנקודה של אבות הקדושים שיתפשט שיהי' נבלע בדמינו. כמ"ש באבות דר"נ הלומד ילד כו' נייר חדש שד"ת נבלעין בדמן ע"ש. לזאת חודש האביב שהוא ראשון לחדשי השנה יכולין ע"י הספירה שיובלע נקודה של האבות בדמינו וזה שכ' בדמייך חיי. ואח"כ נעשה כלל שיוכל שער הנ' לחול ע"י מספר מ"ט במתן תורה וזהו כלל ופרט וכלל:
לזאת גם אנשים שלא יכלו לקבל הארת ניסן ופסח לפי שהוא בחי' פנים ויש אותן דלא חמאין אנפי שכינתא כמ"ש בזוה"ק יכולים באייר לשוב בתשובה שלימה כי הוא הזיו של זוהר השכינה קדושה שזה כמו אחורי והוא ע"י שהרגיש באור של ניסן שא"י לקבל. וע"י השפלות ולב נשבר ראוי אח"כ ע"י חודש זיו הנ"ל.
וזה שטמא ובדרך רחוקה עושה פסח שני. ולר"א חוץ לאסקופת עזרה חשוב דרך רחוקה. ותמהו תוס' ערל שלא מל חייב כרת וכשעומד ואינו נכנס פטור ע"ש. והטעם כנ"ל כי למה אינו נכנס ואינו חשוד הגרוע שבישראל וע"כ שבוש מהשי"ת ואינו יכול לכנוס: