פרשת ויקרא
א"י מעם הארץ וגו' דהנה הבוב"ה גודל רחמנותו ואהבתו על כל איש ואיש הישראלי הוא בלי שום שיעור, ואף אם האדם עושה תשובה במדרגה פחותה היינו שהוא בגודל הבושה והכנעה ממה שמתבונן גודל ועוצם שפלותו, והאיך לא יהי' בגודל הבושה וכלימה כשמתבונן האיך הוא רחוק מן התכלית, שעיקר תכלית האדם לקרב עצמו בכל פעם ופעם יותר ויותר לאלקים חיים ומלך עולם ב"ה והאיך הוא רחוק מן התכלית שהוא מלוכלך בגודל חלאת חטא ועון וח"ו מלכלך א"ע בכל פעם יותר, שהלא כשיגרור ויסחב אותו בשווקים וברתובות באשפתות אזי בודאי יהי' מ"ב [מלא בושה], והאיך לא יהי' בגודל הבושה וכלימה שנפשו שהוא המחשבה והוא חיותו ואיך היצה"ר גורר וסוחב אותו תמיד בחלאת חטא ועון, ואף שבח' הכנעה זו הוא מדרגה פחותה ומ"מ הבוב"ה בגודל רחמנותו ואהבתו עלי' נחשב אלי' כאילו עשה תשובה מאהבה ונעשה מהזדונות זכיות, וזהו מעם הארץ עם הו' לשון הכנעה מלשון גתלים עוממות, וארץ מרומז לארציות וגשמיות היינו כשהוא בבחי' הכנעה רק מפני שיודע ומבין בגודל הארציות והגשמיות וכנ"ל ואף שהוא מדרגה פחותה מ"מ בעשותה אחת ממצוות ד' וגו' היינו שמגודל רחמנותו ית"ש נחשב כתשובה מאהבה ונעשה מאשר לא תעשנה כאחת ממצות ד' וד"ל.
א"י ואם נפש אחת וגומר. ע"פ פשוט דהנה אחז"ל דהעושה תשובה מיראה זדונות נעשה לו כשגגות וע"י תשובה מאהבה זדונות נעשה לו כזכיות, וזהו ואם נפש אחת נפש לשון רצון כמו אם יש את נפשכם, היינו אם אדם זכה לבטל כל רצונותיו ואין לו כי אם רצון ותשוקה אחת להבוב"ה דהוא בחי' אהבה, אזי עי"ז תחטא בשגגה תחטא הו' לשון חסרון כנ"ל היינו שהו' מחסר גם השגגות, מעם הארץ כמו שאחז"ל יחיד ששב מוחלין לו ולכל העולם כולו, מפני מה בעשותה אחת ממצות ד' אשר לא תעשנה היינו העבירה אשר לא תעשנה נעשה כאחת ממצות ד' וממילא נחסרין גם השגגות וד"ל.