פרק זה עוסק בנושאים שונים, והוא המשך והשלמה של הפרק הקודם, אף שיש בו נושאים המתבררים לעצמם. בפרק הקודם עסקנו בבירור ההבדל בין עבודה זרה ובין צלמים וצורות שאינם לצורך זה. ובפרק זה מעלים את השאלה לגבי עבודה זרה של מרקוליס, שעיקרה גל אבנים המצוי בחוץ, שלא בבית מיוחד, שאף שאין בה בהכרח פסל, מכל מקום עצם צורתה ועניינה הוא של עבודה זרה. ואף דרך עבודתה מיוחדת במינה — בזריקת אבנים ההופכות לחלק ממנה עצמה. הדיון בפולחן זה מהוה בסיס לדיון עקרוני מה נחשב כדרך עבודה זרה האסורה ואוסרת, ומה נחשב כתקרובת עבודה זרה הנאסרת אף היא. The first part of this chapter continues to discuss the prohibition against deriving benefit from objects and accessories of idol worship, some aspects of which were already discussed in the previous chapter. The previous chapter addressed the distinction between statues and images that are intended to be worshipped as idols, and those that are not. This chapter discusses the worship of Mercury, a pagan deity that was represented by a pile of stones erected in the open, rather than by a clearly defined statue. It was worshipped in a unique fashion: Its worshippers threw stones at it, which in turn became part of the object of idol worship. This leads to a discussion of the halakhot of defining an item as a prohibited object of idol worship, as well as a discussion of the halakhot of defining an item as an offering brought in idolatrous worship.
שאלה אחרת, שהוחל בבירורה בפרק הקודם, היא איסור ההנאה מעבודה זרה, וכאן נידונה השאלה באלו אופנים מותר ליהנות מרכוש השייך לעבודה זרה. The chapter continues with a discussion of the circumstances under which is it permitted to derive benefit from property that is owned by an entity of idol worship.
כבר הוזכר בפרק הקודם שיש דרך ביטול לעבודה זרה, וכאן מבררים כיצד, על ידי מה, אנו חושבים עבודה זרה כמבוטלת. מתוך כך עולה גם שאלה אחרת — מה דין עבודה זרה שעשה בן ישראל, מתי חל עליה איסור, וכיצד דרך ביטולה. The previous chapter already mentioned the possibility of revoking the status of an object as an object of idol worship, thereby rendering the object permitted. This chapter explains how the prohibited status of an object of idol worship is revoked. This leads to a discussion with regard to a Jew's object of idol worship, and examines questions such as: Under what circumstances is it prohibited, and how may its prohibited status be revoked?
רובו של הפרק עוסק בבירור הלכות בנושא שכבר נזכר בפרקים קודמים, בדין יין נסך, וליתר דיוק — במגעו של גוי ביין, שחכמים אסרוהו בהנאה מחשש שמא ניסכו לעבודה זרה. ובענין זה מתעוררות כמה שאלות: מאיזה שלב של ייצור היין נחשב מיץ הענבים כיין להיאסר? איזה סוג של מגע אוסר את היין? כיצד אפשר להבטיח שהנכרי לא יגע ביין? ועוד שאלות שבעיקרן הן בעיות מעשיות — באלו מקרים יש לחשוש שהגוי נגע ביין כאשר לא שלטה ביין עינו של הישראל. שאלות אלה נוגעות באומדן הדעת לגבי היחס שבין הגוי לישראל בקשר ליין, בכל מקרה ומקרה לגופו. The second part of the chapter deals with a topic already discussed repeatedly in this tractate: The prohibition against drinking or deriving benefit from wine that a gentile offered as an idolatrous libation, and, secondarily, from any wine that was touched by a gentile. Many dilemmas are raised with regard to this prohibition: At what stage does the liquid acquire the status of wine, which can be rendered prohibited? How does one ensure that a gentile does not touch the wine? When is there a concern that the gentile may have touched the wine while the Jew was not watching? These dilemmas require evaluation of the nature of the relationship between the Jew and the gentile with regard to the wine under various circumstances.
בירורם של הנושאים הללו הוא עיקר עניינו של פרק זה. The clarification of these issues forms the core of this chapter.