במשנה נאמר כי אסור לשאת ולתת עם הגוים שלושה ימים לפני יום חגם מלבד יום חגם עצמו, ובגמרא סוכם כי האיסור לשאת ולתת עימם אף לפני ימי חגיהם מיוחד לארץ ישראל, ובגולה לא אסרו אלא יום החג עצמו. וכדרך שנאסר משא ומתן בזמנים אלו, נאסרו גם הלוואה ופירעון חוב, וכן השאלה, חוץ ממקרים בהם ייגרם נזק כספי לישראל אם לא יעשה זאת, או שיגרום הדבר לאיבה. Conducting business with gentiles is prohibited on the three days preceding their pagan festival, as well as on the day of the festival itself. The Gemara concludes that the prohibition against conducting business before the festival applies only in Eretz Yisrael. In addition to the prohibition against conducting business, it is also prohibited to borrow money, lend money, or repay a debt on these days, unless the Jew will thereby suffer financial loss, or if not doing so will cause hatred of Jews.
לא רק בימי חגיהם נאסר משא ומתן עמהם, אלא גם המסחר בירידים הנעשים לכבודה של עבודה זרה, לפי שעבודה זרה נהנית מפירותיו של משא ומתן זה, ואף הישראל נהנה מכספי עבודה זרה. ופירותיו של משא ומתן כזה נאסרו בהנאה. It is not only prohibited to conduct business on the day of pagan festivals, but one also may not do so at fairs held in honor of idol worship. This is because proceeds from the fair are used to support idol worship; and furthermore, the Jew would be profiting from money that is associated with idol worship. Therefore, if a Jew does conduct business at one of these events, he is not permitted to derive benefit from the money.
נתבאר בגמרא גם כן כי על בן ישראל להימנע מכל דרך של השתתפות באירועים הנעשים לכבודה של עבודה זרה, גם אם הם אירועים חברתיים, ובכלל זה נאסר ללכת ולהיכנס לעיר שיש בה חגיגה כזו. כן עליו להימנע מנתינה ומקבלה של מתנות בימי חגם, אלא אם כן יש בדבר משום חשש איבה. The Gemara explains that a Jew must refrain from participating in events held in honor of idolatry, even if they are only social events. It is therefore prohibited to travel and enter a city where such an event is taking place. Similarly, a Jew may not give or accept gifts from a gentile on the day of his festival unless there is a concern that one's refusal will result in hatred.
במשנה ובגמרא ניתנה רשימה של ימי חג של הגוים האסורים במשא ומתן, חלקם ימי עבודה זרה מובהקים (שאף לגביהם נאמר שביסודם הם ירידה מדרך האמת לדרכים אחרות) ובחלקם ימי חג של מלכיהם, שיש בהם פולחן של עבודה זרה. בעיקר תוארו במשנה ובגמרא חגי הגוים שהיו נהוגים בארץ ישראל וברחבי האימפריה הרומית, אבל גם מקצת ימי חג אחרים של מדינות אחרות (בבל ופרס). כמו כן נאמר כי לגבי ימי חג פרטיים של מקום מסויים או של איש פרטי לא נאסר המשא ומתן אלא באותם אנשים ובאותו יום. The mishna lists various pagan festivals to which this prohibition applies. These include festivals that are clearly pagan in nature, as well as royal festivals that included elements of pagan rituals and rites. This chapter primarily addresses festivals held in the Roman Empire, but it also mentions Babylonian and Persian festivals. In addition, it is established that in the case of a festival of an individual or a festival that is conducted in a specific place, the prohibition against conducting business applies only to those celebrating the festival, and it applies only on the day of the festival itself.
משך כל השנה כולה נאסר למכור לגוים דברים המשמשים לעבודה זרה, אם כשמפרשים שזו מטרתם או כשעיקר שימושם הוא לצורך זה, אלא אם כן היה ברור (לפי הכמות או הקונה) שאין זו כוונתו. וכן נאסר לבנות עבורם בתים ומבנים של עבודה זרה. Throughout the year it is prohibited to sell to gentiles items that will be used for idol worship. Therefore, if an item is commonly used in idol worship, or if the gentile states explicitly that his intention is to use an article or animal for that purpose, the sale is prohibited. In a case where the item is commonly used for idol worship, there are times when it is permitted to sell it, e.g., if it is clear, either due to the identity of the buyer or by virtue of the number of items sold, that it will not be used for idol worship. The chapter further taught that it is prohibited for a Jew to build a structure that will be used for idol worship.
איסורים אלו של משא ומתן עם הגוים בימי חגיהם, והאיסורים התלויים בהם (ראה גם להלן), נהגו בהם היתר במשך הדורות, בכולם או בחלקם, מטעמים שיסודם כבר בגמרא, הן משום שהגוים שעימהם באים ישראל במגע כבר אינם מוגדרים עוד כעובדי עבודה זרה, והן משום תנאי ההיתר הנוספים, שיש בכך משום איבה, ומשום שבירת מטה לחמם של היהודים. Despite all of the above, the accepted custom throughout the generations has been to permit business transactions with gentiles even on their festival days. The reasons for this leniency, which can be traced back to the Gemara, include the fact that the gentiles with whom the Jews come in contact are no longer pagans, a fear of instigating hatred against Jews, and the difficult situations in which the Jews find themselves.
וסף לאיסורים אלה הקשורים באיסור עבודה זרה עצמה יש גם איסורי מכירה אחרים, מטעמים שונים. אין מוכרים לגויים בעלי חיים העושים במלאכה, משום שהדבר עשוי להביא שיעבדו בבהמות ישראל בשבת. ולא הותר הדבר אלא אם נעשה הדבר באמצעות סוחר בהמות. כמו כן אין בונים עמהם מבנים ציבוריים שיש בהם משום נזק לרבים וסיכון חייהם של ישראל, ואין מוכרים להם דברים העשויים לגרום נזק לישראל (כלי נשק, חיות רעות). אלא שהדבר תלוי בתנאים שונים, שכן מצד אחד במקומות בהם הגויים מגינים על ישראל מותר למכור להם נשק, ומצד שני אסור למכור דברים המזיקים גם ליהודים החשודים להשתמש בהם לשם נזק הרבים. In addition to the prohibition against selling items to gentiles that will be used for idol worship, other sales are also prohibited, for a variety of reasons. One may not sell large livestock to gentiles, lest they use livestock that belongs to Jews to perform labor on Shabbat. The only manner in which it is permitted to sell large livestock to gentiles is if the transaction is conducted through a middleman who buys the livestock from Jews and sells it to gentiles. It is prohibited to build public structures for gentiles that might lead to public harm or that may endanger the lives of Jews. Similarly, it is prohibited to sell weapons or dangerous beasts to gentiles in case they are deployed against Jews. This prohibition is dependent on the circumstances, as it is permitted to sell weapons to gentiles in locations where they protect Jewish residents. Conversely, it is prohibited to sell weapons to Jews if there is reason to believe that those Jews will use them to harm the public.
איסור מכירה מיוחד לארץ ישראל, שאין מוכרים בה קרקע לגוים ואף לא דברים המחוברים לקרקע, אלא אם כן נקצצו ממנה, שאסור לנו לתת להם חניה בה. וכן נאסר להשכיר להם שדות בארץ ישראל, שיש בכך משום הפקעת הארץ ממצוות. ובסוריא שיש בה מקצת קדושת הארץ הותר למכור בתים (אבל לא שדות). ובכל מקום נאסר להשכיר להם בתי דירה שיש חשש שיכניסו בהם עבודה זרה, וכן נאסר להשכיר להם דברים שיש לחשוש בהם למראית העין, שיהודי הוא העושה בהם מלאכה בזמנים האסורים במלאכה. Another category of prohibited sales to gentiles applies only in Eretz Yisrael. This prohibition extends to all land and anything that is attached to the ground, provided that it has not been detached. The reason that one may not conduct these sales is because there is a prohibition against letting gentiles acquire land in Eretz Yisrael. It is also prohibited to rent fields in Eretz Yisrael to gentiles, as this serves to exclude the land from the mitzvot that apply in Eretz Yisrael. In Syria, which is of an intermediate halakhic status, i.e., a lesser level of sanctity than Eretz Yisrael but greater than that of other lands, it is permitted to sell houses, but not fields, to gentiles. In any location, it is prohibited to rent a residence to gentiles lest he bring an idol into the residence. It is also prohibited to lease property to a gentile if it will appear to others that the Jew is violating a prohibition when they see the gentile performing labor there on Shabbat.
בפרק זה יש דברי אגדה רבים, ובעיקרם הם עוסקים ביום הדין הגדול שלעתיד לבוא, וביחס שבין אומות העולם וישראל במשך הדורות. ואגב כך — גם ענייני הסטוריה שונים, הנוגעים למנייני ישראל והאומות. This chapter includes many aggadic discussions, most of which deal with the future Day of Judgment and the relationship between the Jewish people and the nations of the world throughout the generations. These discussions also touch upon various historical events.