אחד מן הסייגים שתיקנו חכמים לאיסורי המלאכה בשבת ובחג הוא האיסור על טלטול מוקצה. המוקצה, כפי שעצם השם מורה, הוא דבר שאדם היקצה — הוציא אותו מדעת במחשבתו מלהשתמש בו ביום השבת. אם שעשה זאת במכוון או שהתנאים והנסיבות הם כאלה המונעים כל אפשרות לשימוש מעין זה. עיקר טעמו של המוקצה — כדי ליצור על ידי איסור טלטול זה סייג או שמירה מעשיית מלאכה אסורה ביום שבתון. One of the restrictions the Sages added to the prohibition of labor on Shabbat and Festivals is the proscription against moving set-aside [muktze] objects. A set-aside item, as the name indicates, is something that one has removed from his mind and does not plan to use on Shabbat. This setting aside can be performed intentionally, or it can be dictated by circumstance. The main reason for the prohibition of muktze is to safeguard against the performance of prohibited labor on the day of rest.
אף שיש הגדרה כוללת של מוקצה, מכל מקום יש חלוקות רבות בפרטי דין זה. כלומר, מה הם הדברים שאפשר לומר עליהם שהם מוקצים מדעתו של אדם, אם על ידי כוונתו או על פי הגדרה כללית. Although there is a general definition of muktze, there are many different opinions with regard to the details of this concept. One disputed issue is the definition of an article removed from one's mind, whether this categorization is established by his thoughts or based on a general definition.
סוג כולל אחד של מוקצה הוא בחומרי גלם שאינם ראויים שייעשה בהם שימוש ביום השבתון. במוצרים מוגמרים חילקו סוגים שונים של מוקצה: מוקצה מחמת איסור (בכלים שיש איסור לעשות את מלאכתם), מוקצה מחמת מיאוס, ומוקצה מחמת חסרון כיס (דבר שמשום חשיבותו ומחירו הגבוה אין אנשים משתמשים בו אלא לצרכים מיוחדים). יתר עליהם מוקצה שהיקצהו בעליו בידים (במעשה) ומראש החליט שאינו משתמש בו בתקופה מסויימת משום שאינו ראוי לכל דבר באותה תקופה. מוקצה חמור אחר הוא ה״נולד״, שהוא דבר שלא היה קיים לפני יום השבתון, ונוצר או הגיע לידי אדם ביום זה. לא כל החכמים הסכימו בהגדרת המוקצה, ומצויות מחלוקות תנאים רבות בנושא זה. Furthermore, there are several different types of muktze. One general category includes raw materials that are not fit for use on a day of rest. An object of this kind is called muktze because of itself. Certain processed items are included in other categories of muktze: Muktze due to a prohibition, in the case of utensils whose function is prohibited; muktze because of repulsiveness; and muktze because of monetary loss, in the case of an important and expensive item that people would not use for anything other than its designated purpose. In addition, there are items that are actively set aside by a person who decides that he will not utilize them for a period of time because they are currently unfit for use. Another, stricter category of muktze is an item that came into being on the day of rest. Not all the Sages agree on these definitions of muktze, and there any many disputes among the tanna'im on this matter.
חילוקי דעות אלה הקיימים עוד בין בית הלל ובית שמאי, מסתעפים והולכים בדברי תנאים אחרונים. יש מהם שהחמירו בדיני מוקצה ואף הוסיפו סוגים אחרים של מוקצה יתר על המפורטים כאן, ולעומתם אחרים (כרבי שמעון ובנו) שהקלו מאוד בדיני מוקצה ולא כללו בהם אלא מקרים מיוחדים של מוקצה. בעיות אלה, שעסקו בהן ובארו אותן בעיקר במסכת שבת, באות לידי דיון מחודש במסכת ביצה העוסקת בדיני יום טוב. הבעיות נובעות גם מעצם ההבדלים שבין שבת ויום טוב, שהרי כיון שמלאכות שונות מותרות ביום טוב ממילא אין מקום לאיסורי מוקצה בדברים המותרים להעשות בחג. מצד אחד קיים חשש שאם יָקֵלוּ יותר מדי בדיני יום טוב יביא הדבר לזלזול בקדושת החג, ועל כן, לשיטות רבות יש להחמיר במוקצה ביום טוב יותר מבשבת. ומצד שני יש להזהר שמא חומרה יתירה בדיני יום טוב ובדיני מוקצה ביום טוב תביא למעט בשמחתו של החג שהיא מצוה מן התורה. השיקולים השונים הללו וההכרעה ביניהם הם עיקרי הנושאים של פרק זה, אך נידונו בו עוד כמה וכמה דברים הקשורים בדרכים שונות באותן בעיות יסודיות. These differences of opinion, which already existed between Beit Hillel and Beit Shammai, were continued by later tanna'im. Some were strict with regard to the halakhot of muktze and even added further categories, whereas others, like Rabbi Shimon and his son, were lenient and classified only special cases as muktze. These dilemmas, which are addressed mainly in tractate Shabbat, feature in Beitza with regard to the halakhot of Festivals. The pertinent questions derive from the essential differences between Shabbat and Festivals: Since certain labors are permitted on the Festival, there is apparently no reason to prohibit as muktze anything connected to those activities. However, there is a concern that if the Sages are too lenient concerning Festivals, people might show disrespect for the holy day. Consequently, many authorities maintain that the halakhot of muktze are actually stricter on Festivals than on Shabbat. With that said, one must be careful that the extra stringencies of the Festival halakhot should not minimize the joy of the Festival, which is a Torah obligation. These considerations form the main issues of this chapter, although many other problems arise in connection with these fundamental dilemmas.