אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשוֹת חֲפָצֶךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה׳ מְכֻבָּד וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשוֹת דְּרָכֶיךָ מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר. (ישעיה נח, יג) If you turn away your foot because of Shabbat, from pursuing your business on My holy day; and call Shabbat a delight and the sanctity of the Lord honorable; and shall honor it, not doing your wonted ways, nor pursuing your business, nor speaking thereof... (Isaiah 58:13)
אף באותן מלאכות שהותרו ביום טוב ראו חכמים צורך לקבוע בהן הגבלות בדרכים שונות, על מנת לשמור את קדושתו של החג, ושלא יהפוך ליום חולין על ידי עשיית מלאכה יתירה בו, או טירחה יתירה שיש עמה יגיעה (אף כי לא מלאכה), או דברים הנעשים בפומבי הנראים לעין כזלזול בקדושת היום. Even in the case of labors that were permitted on a Festival, the Sages saw fit to establish various restrictions in order to preserve its holiness. Their concern was that the Festival not become similar to a weekday by the performance of unnecessary labor, work that involves great effort even if it is not technically a prohibited labor, or actions done in public that appear to show disrespect for the holiness of the day.
יתר על כן, פעמים רבות יש צורך גם במלאכות שעשייתן כשלעצמן מותרת בחג, אלא שהן מצריכות פעולת הכנה מסויימת, והכנה זו לעיתים יש בה צד של חילול החג ואפילו מלאכה גמורה, אם כשיש בכך משום פגיעה באיסורי מוקצה, ואם משום שהיא כשלעצמה לא הותרה לפי שאיננה צורך אוכל נפש ממש. Furthermore, a labor that is itself permitted on a Festival often requires preparatory acts that sometimes contain an aspect of desecration of the Festival or even a full-fledged prohibited labor, either due to the prohibition of set-aside [muktze] or because the preparatory act itself is not truly for the sake of sustenance.
הבעיות והדיונים בפרק זה מתמצים בעיקר בשאלת הגדרתם של גבולות, לאמור: מתי רואים אנו בעשייה מסויימת ענין של מה בכך, שאיננו בגדר של מלאכה בעלת משמעות, ומתי אנחנו רואים בתהליך מסויים ענין של מלאכת יצירה ממש. אף כי לעיתים גם מלאכה גמורה איננה מובחנת כלל כמלאכה, משום שהיא דבר קל שאינו מעשה אומנות כלל. בחינת הגבולות הללו, ושקילת הנימוקים של שמחת החג מחד ומיעוט טירחה ומלאכה מאידך, הם עיקרי הדיון בפרק זה. The dilemmas and discussions in this chapter essentially focus on defining boundaries: When is an action considered insignificant, not constituting labor, and when does a process qualify as an act of creative labor? This question is further complicated by the fact that sometimes even a full-fledged labor does not appear to be work, because it is a simple action that requires no special skill. Testing these boundaries, and weighing the issue of celebrating the Festival joyfully against limiting effort and work, are the main topics of this chapter.