אף פרק זה מבחינה צורנית חורז רשימה של מחלוקות בית שמאי ובית הלל בהלכות יום טוב, אלא שבפרק זה צורפו המחלוקות ביחס לגבולות היתר המלאכה ביום טוב. This chapter, too, strung together a series of disputes between Beit Hillel and Beit Shammai regarding Festivals, adding disagreements relating to the limits of the dispensation to perform certain labors on a Festival.
ביחס לעירוב תבשילין סוכם כי העירוב יכול להיעשות על ידי פת אחת ותבשיל אחד שמכינים בערב החג עבור יום השבת. ואגב העירוב מוסיפים ומרבים עוד באוכל נוסף לחג וממילא גם לשבת. ועוד סוכם כי על ידי עירוב זה מותר ביום טוב לאפות, לבשל, להטמין חמין, ולהדליק נר גם ליום השבת, ואין צורך בעירוב מיוחד עבור כל פעולה ופעולה (בישול לחוד, אפייה לחוד וכיו״ב). Regarding the joining of cooked foods [eiruv tavshilin], the Gemara concluded that an eiruv may be established with one loaf of bread and one cooked food that are prepared on the eve of the Festival for use on Shabbat. Relying on the eiruv, one may prepare more food on the Festival for the Festival, and thereby also for Shabbat. It further concludes that by making this eiruv, one may bake, cook, insulate hot food, and light a candle on the Festival for Shabbat, and one need not prepare a separate eiruv for each of these actions.
בבעיה של הטבלת דברים מיום טוב לשבת סוכם שכל דבר שאפשר להטבילו או לתקנו מבעוד יום — מטבילים ומתקנים אותו לפני החג, ולא הותר להכין מיום טוב לשבת (אף בטבילה, שאיסורה רק משום שבות) אלא דברים שאין צד התיקון ניכר בהם, או שאיננו משמעותי. Regarding the question whether one may immerse items in a ritual bath on a Festival for Shabbat, it was concluded that anything that can be immersed on the eve of the Festival must be immersed prior to the Festival, and that preparations not involving food may not be made on a Festival for Shabbat, even in the case of immersion, which involves a rabbinic prohibition. The only non-food items that may be prepared on a Festival for Shabbat are cases in which the preparation is not noticeable or significant.
במחלוקת העתיקה לגבי הקרבת קרבנות בחג סוכם כי מותר להקריב את כל הקרבנות שיש בהם צד של תלות בחג, אם משום שחובת הקרבתם ברגל, או משום שהם מוסיפים לשמחת הרגל, ואף אין לחלק בין קרבנות שלמים הנאכלים וקרבן עולה שאינו נאכל לשום אדם. ואף נוהגים בהם לגבי סמיכה כמו ביום חול, ואין מחלקים בין דברים שאפשר להימנע מהם ובין דברים שאי אפשר להימנע מלעשותם. As for the ancient dispute regarding the bringing of sacrificial offerings on a Festival, the Gemara concluded that one is permitted to sacrifice all offerings that are in some way dependent upon the Festival, whether because one is obligated to offer them on the Festival or because they add to its joy. No distinction is made between peace-offerings, which are eaten, and burnt-offerings, which are not. Even the practice of placing hands on the head of the animal to be sacrificed continues on a Festival as on a weekday, and no distinction is made between actions that are avoidable and ones that are absolutely necessary.
למרות שלענין הקרבנות מרחיבים את ההיתר ״לכם״, הרי במלאכת הדיוט הותרה המלאכה רק לישראל בלבד. ואסור לעשות מלאכות עבור גויים אלא אם כן הן נעשות אגב, ובתוספת, למלאכה של ישראל. וכיוצא בזה אין עושים מלאכה עבור בעלי חיים ביום טוב. Even though the dispensation to perform labor that is “for you” is broadened in the case of offerings brought on the altar, in the case of non-sacred labor, the allowance applies only to labor performed for a Jew. It is therefore prohibited to perform a labor for the sake of a gentile, unless it is done incidentally, as an addition to that which is being performed for a Jew. Similarly, one may not perform a prohibited labor on a Festival for the sake of an animal.