מעשר בהמה נוהג בארץ ובחוצה ארץ, ומכל מקום, אין מעלים אותו (וגם לא את הבכור) מחוצה לארץ כדי להקריבו במקדש, אלא ממתין עד שיפול בו מום מאליו ואוכלו. ומעיקר הדין, נוהג מעשר בהמה בין בפני הבית ובין שלא בפני הבית, ואולם סוכם כי אין מעשרים מעשר בהמה בזמן הזה, מחשש תקלה, שמא ייכשלו אנשים באכילת מעשר תם מחוץ למקדש. The mitzva of animal tithe is in effect both in Eretz Yisrael and outside of Eretz Yisrael. Animal tithe separated outside Eretz Yisrael is not brought to be sacrificed in the Temple, but is left until it develops a blemish and is then consumed by its owners. Theoretically, the mitzva of animal tithe applies both when the Temple is standing and when it is not standing. Nevertheless, in practice, animal tithe is not separated when the Temple is not standing due to concern that a mishap might occur, i.e., that one might eat the tithed animal before it develops a blemish.
כמו מעשר דגן, כך מעשר בהמה שהוקש לו בכתוב, אינו מתעשר אלא מין על מינו, ומשום כך אין מעשרים מן הבקר על הצאן (כבשים או עזים) ולהיפך. ומכל מקום, מעשרים מן הכבשים על העזים, למרות שהם שני מינים, משום שהתורה כללה אותם לענין מעשר בהמה. ואין מעשרים מבהמות שנולדו בשנה אחת על בהמות שנולדו בשנה אחרת, וראש השנה לענין מעשר בהמה הוא אחד בתשרי. Just as with regard to the separation of tithe of grain, animal tithe may be separated only from a group of animals of the same type. One may not separate tithe from a herd of cows for a flock of sheep or goats. Goats and sheep are considered the same type for the purposes of tithing. In addition, one may not separate animals born in one year for animals born in another year. For the purposes of animal tithe the year begins on the first of Tishrei.
אף שמעשר בהמה הוקש למעשר דגן, שונה דין מעשר בהמה, שאין בהמותיו של אדם אסורות עליו כטבל עד שיעשרן. ומכל מקום, קבעו חכמים שלשה זמנים בשנה, שהם ״גרנות״ למעשר בהמה, ומשעה שהגיע הגורן אסור לאדם למכור ולשחוט את בהמותיו עד שיעשרן. שלושה זמנים אלו הם חמישה עשר יום לפני כל אחד משלושת הרגלים. ותיקנו חכמים זמנים אלו כדי שיהיו בהמות מצויות לעולי הרגלים. Although the Torah juxtaposes animal tithe with tithe of grain, there are differences between them, e.g., it is not prohibited to use or slaughter one's animals before they have been tithed. Nevertheless, the Sages established fixed times for separating animal tithe. Once one of these dates arrives, an animal born prior to it may not be sold or slaughtered until it has been tithed. The three designated times are fifteen days before each of the three pilgrimage Festivals. The Sages chose these times so that there would be animals available to those ascending to Jerusalem for the Festivals.
רק אם היו לאדם עשר בהמות צריך לעשרן. היו לו יותר מעשר בהמות — מכניס את כולן לדיר, ומעשרן, והיתרות על עשר מצטרפות לגורן הבא. אין בהמותיו של אדם מצטרפות לכלל עדר החייב מעשר אלא כן היו בתוך טווח של ששה עשר מיל, מפני שבמרחק זה שולטת עינו של הרועה בבהמותיו, והוא מצרפן. ומכל מקום, גם אם היו מרוחקות יותר, אם היו לו באמצע בהמות הראויות להצטרף לכאן ולכאן למנין מעשר — הרי אלו מצרפות את כולן. וסוכם כי כל שהבהמות קרובות זו לזו הריהן מצטרפות, גם אם חלקן בארץ וחלקן בחוצה לארץ, ואף אם היה נהר הירדן מפסיק ביניהן. One separates animal tithe only if he has at least ten newborn animals. If he has more than ten he brings them all into a pen and tithes them. Those that remain are left until the next designated time, to be tithed with the newly born animals. Animals join together for the separation of animal tithe only if they are within sixteen mil of each other. This is the distance at which a shepherd can keep an eye on the animals; he serves to combine them into a single herd or flock. If the animals are farther apart but there are other animals in between that are fit to be tithed, they combine all the animals into a single group. According to the conclusion of the Gemara this applies even if some of the animals are outside Eretz Yisrael and some are inside, and even if the Jordan River is between them.
כל אדם חייב במעשר בהמה, כהנים לויים וישראלים. אין אדם חייב לעשר אלא את הבהמות שנולדו ברשותו, אבל לא את הקנוי ולא את הניתן לו במתנה, וכן אין בהמות השותפים חייבות במעשר. מי שמת והניח בהמות, כל זמן שלא חלקו הבנים את נכסי אביהם — הרי זו כרשות אביהם וצריכים לעשר את הבהמות שירשו, ואולם משעה שחלקו — הריהם כלקוחות, שקנו זה מזה, ואינם צריכים לעשר. Everyone is obligated in the mitzva of animal tithe: Priests, Levites, and Israelites. One is obligated to tithe only animals that were born under his ownership, not those that were purchased or given to him as gifts. Likewise, the obligation does not apply to animals belonging to partners. With regard to one who dies and leaves behind animals, if the inheritors have not yet divided the property of the deceased they are obligated to tithe, as the animals are still considered to belong to the deceased. Conversely, once they have divided the inheritance they have the status of purchasers, as they are considered to have purchased the rights to their share of the animals from one another, and therefore they are exempt from the tithe.
כל הבהמות שבעדר מצטרפות למעשר, בין זכרים ובין נקבות, בין תמימים ובין בעלי מום, והקדושה חלה אף על בעל מום שאינו ראוי להקרבה, וכן על הפסולים להקרבה משום גנאי עבירה שיש בהם, כגון הנרבע והנעבד לעבודה זרה. אבל הפסולים להקרבה מטעם אחר — אינם חייבים במעשר, ובכלל זה כלאיים וטריפה ויוצא דופן ומחוסר זמן ויתום. Animals in a herd or flock are tithed regardless of whether they are male or female, and regardless of whether they are blemished or unblemished. Even an animal that is unfit for sacrifice on the altar nevertheless receives the sanctity of the tithe. This includes an animal that has been used in committing a transgression, e.g., idolatry. Nevertheless, animals that are invalid as offerings for some other reason are exempt from animal tithe. This category includes crossbred animals, tereifot, animals born by caesarean section, orphaned animals, and those that are too young to be sacrificed.
כיצד מעשר אדם את בהמותיו לכתחילה? כונסן לדיר ועושה להם פתח קטן, ומונה אותן: ״אחד״ ״שנים״ ״שלושה״ וכו׳, והיוצא עשירי — צובעו בסיקרא ואומר: ״הרי זה מעשר״. אבל גם אם מנה את צאנו באופן אחר, ואפילו מנה אותם שנים שנים או מאה מאה — גם זה מעשר. ומכל מקום, צריך שימנה את צאנו, אבל אם היו לו עשרה ונטל אחד מהם — אין זה מעשר. וכל שהעביר את צאנו אחד אחד, גם אם לא קרא לעשירי ״עשירי״ — הרי זה מעשר, שעשירי — מאליו הוא קדוש. How does one tithe his animals ab initio? He gathers them all into a pen that has a small opening. As they leave the pen he counts them, and the tenth animal is the tithe. He paints that animal with red paint and declares it the tithe. Even if he does not issue such a declaration, that animal is tithe by virtue of the fact that it was the tenth animal to leave the pen. Even if he counts his animals in some other manner, e.g., two at a time or by the hundred, every tenth animal is tithe. Nevertheless, he must perform some method of counting; if he had ten animals and simply removed one without counting, the animal is not tithe.
מקרים רבים נדונו בשאלות אלה של מעשר בהמה, בספקות הנוצרים מתוך מנין מוטעה, ומתוך שדרכם של טלאים שמקפצים ממקום למקום, ואלו מקצת עיקרי הדברים: כל טלה שנמנה למנין מעשר — הרי זה פטור מן המעשר, ובלבד שהיה ראוי להתעשר כשמנה אותו. אם קפץ אחד מן המנויים שכבר נפטרו מן המעשר לתוך הדיר — הרי זה פטור מלעשר את כל הטלאים שבדיר, מפני שכל אחד מן הטלאים שבדיר הריהו ספק, ורק עשירי ודאי מתעשר, ולא עשירי ספק. Many cases of uncertainty were discussed in the Gemara. What should one do if he has less than ten animals? What happens if a counted sheep jumps back into the pen? The Gemara's conclusion is that any animal that has been counted as part of a group of ten animals is exempt from being tithed again, provided it was fit to be tithed when it was counted. If one of those animals that was already counted jumps back into the pen the remainder of the animals in the pen are exempt from tithe, as it is uncertain which is the animal that has been tithed, and only a definite tenth animal can become tithe, not an uncertain tenth.
אף שבאופן כללי, הקדש בטעות אינו הקדש, גזירת הכתוב היא לגבי מעשר, שלא רק המעשר אלא גם טעותו מתקדשת, שאם קרא בטעות (וכל שכן בכוונה) לתשיעי ״עשירי״, או לאחד עשר ״עשירי״ — הרי זה קדוש. ומכל מקום אין קדושת טעות המעשר כקדושת המעשר לכל דבר, שהתשיעי אינו קרב במקדש, אבל חלה עליו קדושת מעשר, ואסור בגיזה ועבודה, ונאכל במומו, ואילו האחד עשר קרב שלמים. ומכל מקום אין זה אלא בתשיעי ובאחד עשר, אבל אם קרא לשמיני או לשנים עשר ״עשירי״ — אין זה קדוש. ואף האחד עשר אינו קדוש אלא אם נעקר שם העשירי מן העשירי, אבל כל שקרא לעשירי ״עשירי״ — אין אחד עשר מקודש. In general, an animal consecrated by mistake does not have sanctity. Despite this, the Torah declares that in the specific case of animal tithe even an animal mistakenly designated as the tenth has sanctity. In other words, if one erred and designated the ninth animal or the eleventh animal as the tenth, that animal is sanctified. Yet it does not have the sanctity of an actual tithe. The ninth animal is not sacrificed on the altar, but it may not be sheared or used for work, and may be eaten only once it develops a blemish. The eleventh animal is sacrificed as a peace offering. This halakha applies only to the ninth and the eleventh animals; the eighth and the twelfth cannot be sanctified by mistake. Furthermore, even the eleventh animal receives sanctity only if the designation of tithe was removed from the tenth animal. If the tenth animal was called the tenth, the eleventh animal is not sanctified, even if it too was designated as the tenth.
אלו עיקרי הנושאים שבפרק זה, אף שאגב עיקרי הדברים נידונו בו שאלות של הפרשת תרומות ומעשרות ממין על מינו, וכן עסקו בו בענין נהר הירדן, מעמדו ביחס לארץ ישראל, ודיני מי הפרת ומי נהרות בכלל, לענין נדרים ולענין טהרה. These were the main topics explored in this chapter. In passing, the Gemara discussed issues concerning the separation of teruma and tithes, as well as the status of the Jordan and Euphrates Rivers, and other rivers with regard to the halakhot of vows and immersion for ritual purity.