ביחס לשאלה מי הם החייבים לעלות ברגל נקבעו כמה כללים. קודם כל, כיון שמצוה זו היא ממצוות עשה שהזמן גרמן אין חייבים בה אלא גברים (ככתוב ״כל זכורך״), בני חורין, ומדברי חכמים גם ילדים שהגיעו לחינוך מצווה זו. ולהוציא נשים ועבדים (אפילו משוחררים למחצה). שנית, מי שאינו מסוגל לקיים את מצוות העלייה ברגליו ממש, בגלל מחלה או חולשה, אינו חייב כלל בעלייה לרגל. ועוד, כל שאינו יכול לבוא יחד עם כל ישראל, מפני שהכל אינם רוצים להיות בחברתו — פטור אף הוא. With regard to the question of who is obligated to ascend to the Temple on the pilgrimage Festivals, the Gemara established several general principles. First of all, as this is a positive, time-bound mitzva, only men are obligated to ascend to the Temple, in accordance with the verse: “All your males” (Exodus 23:17), which includes emancipated slaves. Children who have reached the age of training in mitzvot are obligated by rabbinic law. Excluded from this obligation are women and slaves, even if they are half-free. Second, one who is unable to ascend by foot, due to either illness or weakness, is likewise exempt from the mitzva. Furthermore, a man is who unable to arrive together with the rest of the Jewish people because everyone shuns his company is also exempt.
יש שיעור קבוע לקרבנות הרגל. קרבן העולה (״עולת ראייה״) שחייבים בו צריך שלא יפחת ממחיר מעה אחת כסף, וקרבן החגיגה משתי מעות כסף. ואילו לשלמים הנוספים (״שלמי שמחה״) אין שיעור קבוע. אותם קרבנות שיש חובה בהבאתם, ושיש להם שיעור, אינם באים אלא מן החולין (אולם אפשר לצרף ולהוסיף מקרבנות אחרים כדי להגדיל את שיעור השלמים). The Festival offerings must be worth a minimum amount. The burnt-offering of appearance must be at least one silver ma'a in value, while the Festival peace-offering must be worth no less than two ma'a. However, there is no set value for the other peace-offering brought on a Festival, the peace-offering of rejoicing. The obligatory offerings for which there is a fixed sum must be brought from non-sacred funds, although one can add money designated for other offerings to increase the size of the peace-offering.
יש חובה כללית (החלה גם על נשים) לשמוח ברגל, אלא שיש לה, לגבי הגברים, ביטוי מוגדר — באכילת שלמי שמחה. ובאלה יוצאים ידי חובה בכל קרבן בהמה שמותר לאכלו. סוכם כי עיקר מצוות הבאת קרבנות הרגל היא ביום טוב הראשון, אולם מי שלא הקריב ביום הראשון יכול להקריב כל ימי הרגל (ובשבועות אף לאחריו, כמבואר בפרק ב׳). The general obligation to rejoice on the pilgrimage Festivals applies to women as well as men. However, in the case of men this obligation is fulfilled in a defined manner, by eating the peace-offerings of rejoicing. This mitzva is performed through the consumption of any animal offering that may be eaten. The main mitzva of Festival offerings applies on the first Festival day. However, one who neglected to sacrifice his offerings on the first day can redress this deficiency on the rest of the days of the Festival. In the case of Shavuot, redress can be performed even after the Festival, as will be explained in the next chapter.
אגב דינים אלה נידונו עוד שני נושאים כלליים יותר: אלו עבירות על מצוות עשה ולא תעשה יש להן תיקון בתשובה, ואלו הן שאין עליהן תיקון של תשובה לחלוטין. כן דנו בפרק זה ביחס שבין הלכות המפורטות היטב בדברי חכמים למקורותיהן בתורה עצמה, וביחוד באלה שהמקור שלהן בתורה קצר וסתום, ופעמים שאינו אלא רמז בלבד. Incidental to these halakhot, this chapter discussed two broader issues: Which transgressions of positive mitzvot and prohibitions can be remedied by means of repentance, and which cannot be fully atoned for through repentance alone. It also analyzed the relationship between those halakhot that are explained in great depth by the Sages and their sources in the Torah itself, especially those whose source verse is brief and obscure, occasionally no more than a mere allusion.