גם פרק זה דן בהלכות עירובי תחומים, אך רוב דיוניו בצד מיוחד שלהן: עיבור ערים. עד כאן דובר בעיקר על קביעת תחומו של היחיד: כיצד ואימתי מודדים ליחיד את תחום השבת שלו. ואילו בפרק זה דנים בקביעת תחום השבת של רבים, של בני עיר שלמה. The primary focus of this chapter is the halakhot of the joining of Shabbat boundaries, concentrating on the joining of city boundaries. To this point, the discussions in the tractate have focused on the individual and how and when he measures his Shabbat limit. In this chapter the Gemara turns its attention to the Shabbat limit of a collective, an entire town.
אין להשוות לגמרי דיני תחום היחיד לתחום הרבים, כי אינו דומה תחום שבת של יחיד, שהוא כעין נקודה אחת שממנה מודדים לכל עבר, לתחום השבת של עיר. שהרי העיר היא מקום שאין צורתו ומידתו סופית ומוחלטת, ואף מצויים בגבולותיה חלקים (לפעמים אף בתים מועטים או בית בודד) שאינם מצטרפים לכלל צורה אחידה ומסויימת של כלל העיר. The halakhot of the Shabbat boundaries of an individual are unlike those of a town, as the Shabbat limit of an individual is calculated from a single point from which one measures in all directions. In contrast, a town is a place with indeterminate contours and dimensions, which include sections, several houses, or even one isolated house that cannot be arranged into any uniform shape.
כיון שתקנת חכמים בדיני עירובין היא להקל ולא להחמיר בהם, יש איפוא לקבוע תחילה מהו גבולה של העיר עצמה, שכל הכלול בו יהא נחשב כיחידה אחת (ארבע אמות) לענין תחומים. Since the objective of the ordinances of the Sages with regard to the halakhot of eiruv is leniency, not stricture, the first step must be delineation of the boundaries of the city itself, as anything inside the city is considered a single, four-cubit unit with regard to the Shabbat limit.
קביעה זו של גבולות העיר אינה פשוטה, שהרי העיר, אף אם חומה לה, איננה בנויה בדרך־כלל בצורה מדוייקת ואין תחומיה מסתיימים בקו ישר אחד, וביחוד כשלרוב יש לערים גדרות, בתים וחצרות הסמוכים לעיר מכל צד והם מצורפים לה במידת מה. משום כך יש לדון מתי וכיצד מייחסים כל דבר לעיקרה של העיר, כדי לתת אפשרות למדוד את התחום מגבול מסויים. ורק אחר כך אפשר להתחיל למדוד את תחומי השבת. This determination of the boundaries of the city is no simple matter, as even a city surrounded by a wall is not typically constructed in a precise manner, and its borders are not straight lines. This is especially true when the fences, houses, and courtyards that are adjacent to the city on all sides, and are in many respects annexed to the city, are taken into consideration. Consequently, a method of determining when and how those areas are incorporated into the city proper must be adopted, so that its Shabbat limit can be measured from a defined border. In practice, the boundaries of the city must be delineated as straight lines, in order to simplify calculation of the measurement. Only then can the actual measurement of the Shabbat limit of the city begin.
אף מדידת התחומים איננה פשוטה, שכן רק במקרים מעטים סביבתן של הערים היא שטח מישורי בלבד, שמדידתו קלה. בכל שאר המקרים מצויה העיר בין הרים, ומתעוררות בעיות שונות ורבות איך למדוד את התחום בהרים, בגיאיות ובמישור. כמו כן יש לעתים ערים אחדות שהן סמוכות זו לזו עד כדי שתחשבנה כמצויות בתוך תחום אחד. יש לדון איפוא מתי ובאיזה צד נחשבות הן כיחידה אחת, ומתי יש להחשיב כל עיר וכל חלק מעיר כדבר מסויים לעצמו. בעיות אלה והשאלות הקשורות בהן הן ענינו של פרק זה. The measurement of the Shabbat limits is also a complicated process, as only rarely is the area surrounding a city level and easily measured. When the city is surrounded by hills, numerous diverse difficulties confront one seeking to measure the Shabbat limits through mountains, valleys, and plains. Furthermore, cities are sometimes close enough to share the same Shabbat limit. When are they deemed a single unit, and when is each city or section of a city deemed an independent entity? These issues and related questions constitute the subject matter of this chapter.