בקובץ תקנות חכמים המצויות בפרק זה מנו כמה מן התקנות בדיני גביית חובות והתחייבויות. שקבעו (כהמשך לעיקר דין תורה) שרק הניזקים גובים מקרקע עידית, ואילו שאר בעלי חוב מן הבינונית, וכתובת אשה מן הזיבורית. עם זאת אמרו כי דברים אלה אמורים רק בקרקע השייכת לחייב (״נכסים בני חורין״), אבל אם נמכרה כבר או שיש עליה שעבוד קודם - אין גובים ממנה כאשר יש קרקע אחרת כלשהי. וכן אין גובים מנכסי משועבדים התחייבויות שאינם מוגדרות היטב. Among the enactments instituted by the Sages are those concerning the collection of debts. It was established that payment for damage is collected from superior-quality land, while a debt resulting from a loan is collected from intermediate-quality land, and the payment of a marriage contract is collected from inferior-quality land. This is the halakha only if these properties currently belong to the debtor. If these properties were sold to another, even if they are liened to the creditor, collection is first performed from whatever property the debtor currently owns, regardless of its quality.
יתומים קטנים ממנים להם אפוטרופוס שצריך לדאוג לתקן דברים עבורם, ואין מחמירים בבדיקת האפוטרופסים כדי שלא יימנעו אנשים מלהתמנות לכך. מיתומים קטנים אין גובים חובות מורישם אלא מן הזיבורית. וכן התקינו חכמים שלשם חייהם ושלום הבריות יש לקטנים (החל מגיל שיש בהם דעת להבין מה הם עושים) יכולת לזכות בדברים, וכן שהם רשאים לעסוק במסחר (בהגבלות לפי מדת הבנתם וגילם), ועוד הוסיפו בהם שיש להם זכות לחזור בהם מעיסקה שהם מפסידים בה, כל עוד לא נגמרה מכל צד. The court appoints a steward to administer the estate of orphans and to care for their needs. The court does not subject the decisions of a steward to excessive scrutiny, so as to not create a disincentive against people agreeing to serve as stewards. Debts of a deceased person can be collected only from inferior-quality land that his beneficiaries received as an inheritance. The Sages instituted that in order to enable orphans to function better in society, they have the ability to conduct financial transactions from the age that they are able to comprehend the consequence of these transactions. Additionally, they have the right to retract their agreement to a transaction, provided that it has not been finalized.
ובדומה לכך תיקנו חכמים בחרשים (שהם אותם אנשים שיש להם דעת פגומה) שיוכלו להינשא ולהתגרש, לזכות במציאה ולעסוק בעסקים. The Sages enacted that other people of limited halakhic competence, e.g., deaf-mutes, have the ability to marry and divorce, and to acquire lost items they find.
לשם מניעת תקלות ומניעת נזקים קבעו חכמים שכל מי שמתוך זדון גורם לחבירו נזק, אף שהוא ״היזק שאינו ניכר״ לעין, אלא שאוסר את הדבר בשימוש - יהא חייב לשלם מה שהזיק. אלא שאין זו מחויבות מעיקר הדין אלא בגדר של קנס, ולכן בדרך כלל אם הזיק ומת - אין יורשיו חייבים בתשלומים. ועוד, על מנת להקל על החוטאים לחזור למוטב, תיקנו שאף שהגוזל צריך להשיב את הגזילה שגזל כפי שהיא, אם גזל קורה והשתמש בה לבניין - אינו צריך להרוס בנין שבנה על מנת להשיבה לבעליה. In order to further the interests of justice, the Sages penalized those who damage the property of others, even in cases where by Torah law one would be exempt, e.g., in the case of one who causes damage that is not evident. If one who did this type of damage then dies, his inheritors are not required to pay for the damage caused. To encourage robbers to repent, the Sages instituted that they do not need to return the actual stolen item if doing so entails significant financial loss. Rather, they can return its value. For example, if one stole a beam and built it into a house, he is not required to dismantle the house.
אף שמכירה (וכל שכן נתינה במתנה) מתוך כפיה אין לה תוקף חוקי, ובכל מקום שיש חשש של כפיה (אפילו שאינה בכוח הזרוע) כגון בנכסי אשה העושה רצון בעלה אין מכר כזה קיים. מכל מקום תיקנו חכמים שיוכלו הקונים להחזיק בקרקעות ארץ ישראל שנלקחו בכפיה לאחר המלחמה ברומאים - משום שלולא זאת היה הדבר גורם להוצאת היהודים מישובה של הארץ. ומשום כך תיקנו דרכים לפצות את בעלי הקרקע הראשונים, בלא להפקיע את המכירה עצמה. A transaction performed under duress is of no significance. For example, if a married woman agrees to sell her property to another when pressured to do so by her husband, the sale is not effective. Nevertheless, the Sages instituted that if a gentile acquired land in Eretz Yisrael from its Jewish owner following the war with the Romans, where it is assumed that the Jew did not transfer the land to him willingly, one can purchase it from the gentile, in order to establish Jewish possession of Eretz Yisrael. In this case, some degree of compensation must be paid to the prior owner.
חכמים תיקנו סדרים בדברים כדי למנוע מחלוקת. ולכן תיקנו שבכל מקום של כבוד ציבורי יהא הראשון כהן ואחריו לוי ואחריו ישראל. וכיוצא בזה הסדירו את זכות הקדימה בחלוקת מים להשקאה לפי הקרבה אל מקור המים. The Sages instituted that a priest is the first to read from the Torah in public Torah readings, followed by a Levite. This order is relevant with regard to other public matters as well. The Sages also instituted the method by which different communities sharing a water source should apportion the water.
משום שלום הבריות תיקנו חכמים שלא להמנע מלתת סיוע לחשודים לעבור עבירה (כל זמן שהמסייע עצמו אינו עובר), וכן מחלקים צדקה וסיוע (גם כאשר אין להם זכות לכך) לנכרים, משום דרכי שלום. In order to increase peace, the Sages established that in certain circumstances, sinners should be treated as others are, provided that one does not assist them in sinning. Charity and other forms of assistance are given to gentiles for the same reason.
אגב הדיון ההלכתי ב״סיקריקון״ יש בפרק זה גם דברי אגדה רבים על חורבן המקדש וארץ ישראל במלחמות נגד הרומאים, על מקדשי השם לדורותיהם. Having mentioned the land seized following the war with the Romans, the Gemara engages in a lengthy discussion of the events surrounding the destruction of the Second Temple.