אִם הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ יֶחֱטָא לְאַשְׁמַת הָעָם וְהִקְרִיב עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא פַּר בֶּן בָּקָר תָּמִים לה׳ לְחַטָּאת. (ויקרא ד, ג) If the priest that is anointed do sin to bring guiltiness on the people; then let him bring for his sin, which he has sinned, a young bullock without blemish to the Lord for a sin offering. (Leviticus 4:3)
אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת ה׳ אֱלֹהָיו אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה בִּשְׁגָגָה וְאָשֵׁם. (ויקרא ד, כב) When a ruler has sinned, and done something through ignorance against any one of the commandments of the Lord his God concerning things which should not be done, and has incurred guilt; (Leviticus 4:22)
וְהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מֵאֶחָיו אֲשֶׁר יוּצַק עַל רֹאשׁוֹ שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וּמִלֵּא אֶת יָדוֹ לִלְבּשׁ אֶת הַבְּגָדִים אֶת רֹאשׁוֹ לֹא יִפְרָע וּבְגָדָיו לֹא יִפְרֹם. וְעַל כָּל נַפְשֹׁת מֵת לֹא יָבֹא לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ לֹא יִטַּמָּא. וּמִן הַמִּקְדָּשׁ לֹא יֵצֵא וְלֹא יְחַלֵּל אֵת מִקְדַּשׁ אֱלֹהָיו כִּי נֵזֶר שֶׁמֶן מִשְׁחַת אֱלֹהָיו עָלָיו אֲנִי ה׳. וְהוּא אִשָּׁה בִבְתוּלֶיהָ יִקָּח. אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה וַחֲלָלָה זֹנָה אֶת אֵלֶּה לֹא יִקָּח כִּי אִם בְּתוּלָה מֵעַמָּיו יִקַּח אִשָּׁה. (שם כא, י-יד) And he that is the high priest among his brethren, upon whose head the anointing oil was poured, and that is consecrated to put on the garments, shall not suffer the hair of his head to grow long, nor rend his clothes; neither shall he go in to any dead body, nor defile himself for his father, or for his mother; neither shall he go out of the sanctuary, nor profane the sanctuary of his God; for the crown of the anointing oil of his God is upon him: I am the Lord. And he shall take a wife in her virginity. A widow, or a divorced woman, or a profaned, or a harlot, these shall he not take: but he shall take a virgin of his own people to wife. (Leviticus 21:10-14)
בפרק הקודם דובר על שני אישים מיוחדים, הכהן הגדול (״הכהן המשיח״) והמלך (״נשיא״). בהמשך לכך, בפרק זה מבררים תחילה מה הן ההגדרות לגבי כל אחד מן התפקידים הללו, מי הוא הנחשב לענין זה ״הכהן המשיח״, ומי הוא הקרוי ״נשיא״. ונוסף לכך, האם עצם מינויים נותן להם מעלה אישית גבוהה יותר, או שהדבר תלוי במילוי תפקידים אלה בפועל. ומכאן גם השאלה האם הם מקריבים את קרבנותיהם המיוחדים דווקא על מה ששגגו בהיותם בתפקיד או גם על מה ששגגו לפני כן ואחרי כן? In the previous chapter, two special personalities, the High Priest and the king, were examined. This chapter will begin with an analysis of the definitions of each of these positions: Who is considered a High Priest with regard to these halakhot, and who is considered a king? In addition, the question will be raised: Is it their appointment to these lofty positions that accords them their elevated personal status, or is this status dependent upon their service in those positions in practice? A related question is: Are they liable to bring their unique offerings for unwitting transgressions they performed only while they were serving in those positions, or even for unwitting transgressions they performed beforehand and afterward?
בירור השאלות הללו, לגבי כהן משיח וכהן מרובה בגדים, כהן שעבר מכהונתו וכהן משוח מלחמה, מוליך לדיון כללי יותר לגבי ההבדלים בשאר דינים שיש בין האישים השונים הממלאים תפקידים דומים. Clarification of these matters with regard to an anointed High Priest, a High Priest consecrated by donning multiple garments, a former High Priest, and a priest anointed for war will lead to a more general discussion of other halakhic differences between various similar positions.
מתוך בירור ההבדלים בחיובי ההלכה המוטלים על בעלי תפקידים שונים מתרחב הדיון לבעיות של קדימה בתחומים שונים לגבי אישים אלה ואישים אחרים בישראל. במקרים רבים יש צורך ליצור סדר של קדימויות, אם לגבי מתן כבוד לאישים שונים, ואם כאשר אנשים נמצאים במצוקה וצריכים לעזרה ואי אפשר לעזור לכולם, למי עוזרים תחילה. מפני זה יש צורך לבנות מערכת מסודרת של קדימויות, מתוך התחשבות במעלתם האישית־הפרטית של אנשים שונים מעבר למעמדם שמחמת מינוי או יחוס. While clarifying the differences in the halakhic obligations incumbent upon various position holders, the chapter will expand the discussion to questions of precedence in different areas with regard to these and other Jews. In many areas it is necessary to establish a hierarchy of precedence concerning the deference due various individuals, or concerning providing assistance to people in need when it is not possible to assist them all. In order to construct an organized system of precedence, the personal status of the individual is taken into consideration, beyond the status accorded him by his position or lineage.
נושאים אלה הם עיקרו של הפרק, ומהם מסתעפים גם דיונים בהלכות משיחה (של כהנים ומלכים) ובדיני ומנהגי כבוד ומינויים בכלל. These topics will constitute the primary focus of this chapter. The discussion of these topics will lead to discussions of the halakhot of the anointment of priests and kings, the halakhot and customs of deference, and the matter of appointments to positions in general.