בדיני שליחות בקידושין סוכם כי אפשר גם למקדש וגם למתקדשת לעשות זאת על ידי שליח, אף כי מאחר שמצוה יש בדבר — ראוי שתיעשה על ידי האדם עצמו ולא על ידי שלוחו. בדיני שליחות בכלל הוסבר כי שליחות יכולה להעשות רק על ידי ישראל שהוא גדול ובר דעת, ומדעתו של המשלח. השליח צריך אף הוא להיות ישראלי ובר דעת, ובכל דבר שאין אדם שייך בו כלל מחמת הדין — אינו יכול להעשות בו שליח. אף ששלוחו של אדם כמותו ומה שעושה על פי הוראות המשלח נחשב כאילו עשאו המשלח עצמו, אין שליחות חלה לגבי דבר עבירה, שבה האחריות מוטלת על השליח בלבד (אם כי במקרים שונים יש אחריות מוסרית ״בדיני שמים״ של המשלח לגבי העבירה שנעשתה). יוצאים מכלל זה דיני מעילה וחיוב בקנסות של גניבה ומכירה (או טביחה) שבהם מעשי השליח מחייבים את המשלח. This chapter discusses various halakhot related to betrothal, including betrothal via an agent, stipulations stated at the time of betrothal, and the items via which a betrothal can be performed. The Gemara explains that the act of betrothal can be performed by means of an agent, although it is preferable, as with all mitzvot, to perform this act on one's own. The Gemara concludes that agency can be carried out only by a halakhically competent, adult Jew, and with the consent of the one for whom one is acting. The one designating the agent must also be a halakhically competent, adult Jew. One cannot act as an agent with regard to an area of halakha in which he or she is not obligated. Despite the fact that an agent is considered to be acting on behalf of the one who designated him, this is not so with regard to transgressions, where the full responsibility, with several exceptions, rests upon the agent alone.
לענין קידושין שנעשו על פי תנאי מסויים, סוכם כי אם אחד הצדדים אומר במפורש שהקידושין יחולו רק אם יתקיים תנאי מסויים, בין שהיה התנאי בדבר שנעשה בו הקידושין, בין במעמדם ובייחוסם של הצדדים, בין במשפחתם, ובין במקום מגוריהם — אם לא התקיים התנאי בטלים הקידושין. ולענין זה אין הבדל אם התברר כי המצב במציאות היה נחשב בעיני הבריות כעדיף על המצב שלפי התנאי. בכל התנאים הללו הולכים אחרי התנאי כפי שנאמר במפורש, ואין מתחשבים כ״דברים שבלב״ — הנחה מוטעית או הסכמה פנימית. If one betroths a woman and explicitly stipulates that a certain condition be met, if the stipulation is not fulfilled, the betrothal does not take effect. This is true whether the stipulation is with regard to the actual act of betrothal, the lineage of the man or woman, their place of residence, their financial status, or another similar condition. It is irrelevant if the existing situation is regarded by the general public to be superior or inferior to the stipulated situation. Additionally, only explicit conditions are taken into account. If one of the parties claims later that he intended for the betrothal to take effect only subject to certain conditions being met, the principle that unspoken matters that remain in the heart are not significant matters applies.
לענין החפץ שנעשים בו הקידושין (קידושי כסף) הגבלות שונות. אין אדם יכול לקדש בדברים שונים, אם משום שבעלותו בהם אינה כוללת זכות להשתמש בהם לצורך זה (כגון חלקו של הכהן בקדשים, או מעשר שני), או בדברים שהם אסורים בהנאה. לענין איסורי הנאה יש חלוקה בין דברים שאמנם אסור ליהנות מהם, אבל אין האיסור חל על דמיהם, שאף כשמקדש בהם עצמם — אין הקידושין חלים, אם עבר ומכרם יכול הוא לקדש בדמיהם. ובין איסורים, כעבודה זרה, שגם מה שמקבל תמורתם אסור בהנאה, ואין כל אפשרות לקדש בהם או בדמיהם. לעומת זאת יכול אדם לקדש אשה בדברים שיש בהם קדושה מסויימת (תרומות, מעשרות, פירות שביעית ועוד) גם כאשר אין האשה יכולה להשתמש בגופם, כל עוד יש אפשרות למוכרם ולקבל שווה פרוטה עבורם או עבור טובת ההנאה שבהם. The Gemara outlines certain limitations with regard to the item given to effect the betrothal. There are certain items that, although they are in the possession of a man, he may not use them for betrothal, as he is not in fact their owner. Included in this category is the portion that a priest receives from an offering, or second tithe. Items from which one is prohibited to derive benefit also cannot be used for betrothal. With regard to most items from which one is prohibited to derive benefit, if the man sold them it is permitted for him to betroth a woman with the proceeds from the sale. An exception to this would be an item which is forbidden because it was used for idol worship. A man can betroth a woman with an item that possesses sanctity, e.g., teruma, tithe, or produce of the Sabbatical Year. Even if the woman will not be able to consume these items herself, as long as she can sell them for at least one peruta, she will be betrothed.
בתוך הדברים סוכם כי חתן ששלח מתנות לכלה לאחר קידושין שלא תפסו (מפני שלא היה כסף הקידושין מספיק, או מפני שהיה המקדש קטן) אינן נחשבות ככסף קידושין חילופי אלא כמתנות בלבד. The Gemara also concluded that if a man sends gifts to a woman on the incorrect assumption that he had previously betrothed her, the gifts are not regarded as betrothal money.
קידושין שמצד ההלכה יש מניעה שיגיעו לידי ביאה — מכל מקום חלים, ואין האשה נפטרת מהם אלא בגט. Betrothal that is not halakhically given to consummation takes effect nevertheless, and the woman can be released only by receiving a bill of divorce.