נֶפֶשׁ כִּי־תִמְעֹל מַעַל וְחָטְאָה בִּשְׁגָגָה מִקׇּדְשֵׁי ה׳ וְהֵבִיא אֶת־אֲשָׁמוֹ לַיהֹוָה אַיִל תָּמִים מִן־הַצֹּאן בְּעֶרְכְּךָ כֶּסֶף־שְׁקָלִים בְּשֶׁקֶל־הַקֹּדֶשׁ לְאָשָׁם. וְאֵת אֲשֶׁר חָטָא מִן־הַקֹּדֶשׁ יְשַׁלֵּם וְאֶת־חֲמִישִׁתוֹ יוֹסֵף עָלָיו וְנָתַן אֹתוֹ לַכֹּהֵן וְהַכֹּהֵן יְכַפֵּר עָלָיו בְּאֵיל הָאָשָׁם וְנִסְלַח לוֹ. (ויקרא ה, טו-טז) If a person commit a trespass, and sin through ignorance, in the holy things of the Lord; then he shall bring for his guilt to the Lord a ram without blemish out of the flocks, by value (two) silver shekels, after the shekel of the sanctuary, for a guilt offering. And he shall make amends for the wrong that he has done in the holy thing, and shall add the fifth part to it, and give it to the priest: and the priest shall make atonement for him with the ram of the guilt offering, and it shall be forgiven him. (Leviticus 5:15-16)
מן הכתוב בדין המעילה למדים אנו כי נוהג דין זה בכל הקדשים שהם בכלל ההגדרה ״קדשי ה׳״, ואולם לא נתברר בכתוב באשר לדין המעילה באדם שמעל בכמה קדשים, שאין בכל אחד מהם כדי שיעור מעילה אבל יש בכולם כדי שיעור. דיון בשאלה זו מסתעף לשאלות רבות, כגון: האם קדשי מזבח וקדשי בדק הבית מצטרפים אלו עם אלו להשלים שיעור חיוב מעילה. These verses teach that the halakhot of misuse of consecrated property apply to all sacred items that are in the category of: “The sacred items of the Lord.” This chapter deals with the halakha of one who misuses several consecrated items, each of which is worth less than one peruta, but which are worth more than that amount in total. This discussion leads to numerous similar cases, e.g., if one misused items consecrated for the altar and items consecrated for Temple maintenance, each worth less than one peruta, do they join together to render him liable?
מתוך דיון עקרוני זה באשר לצירוף קדשים שונים לענין חיוב מעילה יידון גם צירופם של דברים ביחס לחיובים אחרים, כגון צירוף קדשים לענין חיוב אכילת פיגול נותר וטמא, או דברים המצטרפים עם התרומה לאיסור אכילה ולחיוב חומש של האוכלם. Since the chapter deals with various consecrated items joining together to render one liable for misuse, it also discusses other combinations with regard to liability. For example, do different offerings join together to render one liable for piggul, notar, or ritual impurity? Similarly, do other forbidden foods join with teruma to render one who eats them liable?
עוד יידונו בפרק זה פרטים נוספים בדין המעילה, שלא התבררו עד כה. וכגון השאלה האם קדשי מזבח שיש בהם אכילת כהנים או ישראל, יש בהם מעילה מן התורה. והאם יש מעילה בקדשי בדק הבית שמתו. This chapter also addresses other topics related to the misuse of consecrated property that had not yet been clarified in previous chapters of the tractate. For example, is one liable by Torah law for misuse of offerings consecrated to the altar from which the priests eat a portion? Likewise, is one liable for misuse of animals consecrated for Temple maintenance that died?
סוגיה נרחבת המסתעפת מכלל דיונים אלה, היא שאלת הצירוף של הדברים המטמאים שאין בכל אחת מהם שיעור לטמא, הן לענין שיטמאו והן לחייב את האוכלם. ובתוך הדיונים בשאלות הטומאה יש לברר מכלול שאלות, כגון האם בהמה טמאה שמתה אסורה משום ״נבלה״; האם בשר בהמה טמאה אסור משום אבר מן החי; מהו שיעור שרצים לענין טומאה ולענין חיוב על אכילתם, ומהו שיעור נבלת בהמה לענינים אלה. Another related topic examined in the chapter is whether ritually impure items join together to constitute an amount for which one is liable, in terms of either rendering other items impure or rendering one who eats them liable to receive lashes. In turn, this leads to other questions, such as: Does the prohibition against eating a limb from a living animal apply to a non-kosher animal? What is the minimum measure of a creeping animal or a carcass that one must eat to be liable?
סוגיה נוספת הדורשת בירור היא צירופם של מיני מזון שונים לענין פסול הגוף באכילתם, ולעירוב בהם, וטומאת אוכלים, והוצאה בשבת ועינוי יום הכיפורים. In addition, the chapter analyzes the combinations of various foods with regard to rendering one who eats them unfit, establishing a joining of Shabbat boundaries with them, defining their status for the ritual impurity of food, and consuming them on Yom Kippur.