דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וּקְצַרְתֶּם אֶת קְצִירָהּ וַהֲבֵאתֶם אֶת עֹמֶר רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל הַכֹּהֵן. (ויקרא כג, י) Speak to the children of Yisra᾽el, and say to them, When you are come to the land which I give to you, and shall reap its harvest, then you shall bring an ῾omer of the firstfruits of your harvest to the priest: (Leviticus 23:10)
וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה עֹלָה לַה׳ פָּרִים בְּנֵי בָקָר שְׁנַיִם וְאַיִל אֶחָד וְשִׁבְעָה כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶם. וּמִנְחָתָם סֹלֶת בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן שְׁלשָׁה עֶשְׂרֹנִים לַפָּר וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים לָאַיִל תַּעֲשׂוּ. (במדבר כח, יט-כ) And you shall offer a sacrifice made by fire for a burnt offering to the Lord; two young bullocks, and one ram, and seven lambs of the first year: they shall be to you without blemish: and their meal offering shall be of flour mingled with oil: three tenth measures shall you offer for a bullock, and two tenth measures for a ram. (Numbers 28:19-20)
מִלְּבַד עֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתוֹ תַּעֲשׂוּ תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶם וְנִסְכֵּיהֶם. (במדבר כח, לא) You shall offer them beside the continual burnt offering, and its meal offering, (they shall be to you without blemish) and their drink offerings. (Numbers 28:31)
וְהָיָה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה׳ אֱלֹהֵיכֶם בּוֹ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם שָׁמָּה תָבִיאוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם עוֹלֹתֵיכֶם וְזִבְחֵיכֶם מַעְשְׂרֹתֵיכֶם וּתְרֻמַת יֶדְכֶם וְכֹל מִבְחַר נִדְרֵיכֶם אֲשֶׁר תִּדְּרוּ לַה׳. (דברים יב, יא) then there shall be a place which the Lord your God shall choose to cause his name to dwell there; there shall you bring all that I command you; your burnt offerings, and your sacrifices, your tithes, and the offering of your hand, and all your choice vows which you vow to the Lord. (Deuteronomy 12:11)
מַגִּישִׁים עַל מִזְבְּחִי לֶחֶם מְגֹאָל וַאֲמַרְתֶּם בַּמֶּה גֵאַלְנוּךָ בֶּאֱמָרְכֶם שֻׁלְחַן ה׳ נִבְזֶה הוּא. וְכִי תַגִּשׁוּן עִוֵּר לִזְבֹּחַ אֵין רָע וְכִי תַגִּישׁוּ פִּסֵּחַ וְחֹלֶה אֵין רָע הַקְרִיבֵהוּ נָא לְפֶחָתֶךָ הֲיִרְצְךָ אוֹ הֲיִשָּׂא פָנֶיךָ אָמַר ה׳ צְבָאוֹת. (מלאכי א, ז-ח) You offer disgusting bread upon my altar; and you say, In what have we polluted Thee? In that you say, The table of the Lord is contemptible. And if you offer the blind for sacrifice, is it not evil? and if you offer a lame or sick animal, is that not evil? offer it now to thy governor; will he be pleased with thee, or will he show you favour? says the Lord of hosts. (Malachi 1:7-8)
פרק זה עוסק בעניינם של הדברים מהם עשו הקרבנות שאינם זבחים, התבואה למנחות והשמן והיין לנסכים. שכן אף שנאמר בתורה בכל אלה ממה הם באים, לא נאמרו פרטיהם המדוייקים, אם דווקא משל ארץ ישראל או אף משל חוצה לארץ. שהרי אמנם בעומר (הבא מן השעורים) ובשתי הלחם (הבא מן החיטים) נאמר בכתוב שהריהם מובאים מתבואת ארץ ישראל, ואולם אין אנו יודעים דינם של שאר המנחות לענין זה. This chapter discusses the produce from which the non-animal offerings are brought; namely, the grains and oil for the meal offerings, and the wines for the libations. Although with regard to some offerings the Torah mentions certain requirements, in many cases it is not explicit. For example, the Torah states that the grain used for the omer meal offering and the two loaves meal offering must be grown in Eretz Yisrael (see Leviticus 23:9, 17), yet it is unclear if such a condition applies to other meal offerings.
נאמר בתורה כי צריכים הקרבנות לבוא מן המובחר (״מבחר נדריכם״). וכדרך שהוא בזבחים הקרבים על המזבח, כך הוא במנחות. שכך הוא כבוד המקדש, שיהיו הקרבנות הבאים אליו המובחרים שבמינם, ולא מן הגרועים שבהם. ומעתה יש לברר, אף בדברים הבאים מארץ ישראל, איזה הם המקומות היותר מובחרים להבאתם של אלה. ובבירור מפורט יותר יש לברר אלה הם השדות שאינם מניבים פירות משובחים בשל תנאי העבודה בהם, או בשל מיקומם. The verse states: “And the choice of vows which you will vow to the Lord” (Deuteronomy 12:11). It is derived from here that both animal offerings and meal offerings must come from the finest-quality materials, as this demonstrates the proper respect for God. Consequently, this chapter seeks to define which areas and which types of fields in Eretz Yisrael provide the finest-quality produce for the various offerings.
זאת ועוד, גם בדברים המשובחים עצמם, יש מקום לקביעה איזה הם המשובחים ביותר, ואיזה הם המשובחים פחות. ויש להגדיר איזהו המעולה שבמעולה, ואיזהו מעולה בלבד. In a similar vein, the ranking of the varying degrees of quality produce is a theme discussed throughout.
אף משהובאו הדברים למקדש, יש לבדוק אם אכן משובחים הם: יש לקבוע מי הוא העושה בדיקה זו אם נופתה התבואה כהוגן, ואם לא אירע ביינות דבר שהפחית את ערכם. וכיצד נעשית בדיקה זו. This chapter also discusses the evaluation process of the wines, oils, and grains brought to the Temple in order to confirm their purportedly superior quality.
זהו עיקר עניינו של הפרק, אלא שכדרך הגמרא עולים בו גם כמה נושאים אחרים המגיעים לידי בירור ומיצוי בפרק זה. These are the basic themes of this chapter. As is the usual style of the Gemara, other topics are indirectly broached.