וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר יַקְרִיב לַה׳. אִם עַל תּוֹדָה יַקְרִיבֶנּוּ וְהִקְרִיב עַל זֶבַח הַתּוֹדָה חַלּוֹת מַצּוֹת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן וְסֹלֶת מֻרְבֶּכֶת חַלֹּת בְּלוּלֹת בַּשָּׁמֶן. עַל חַלֹּת לֶחֶם חָמֵץ יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ עַל זֶבַח תּוֹדַת שְׁלָמָיו. וְהִקְרִיב מִמֶּנּוּ אֶחָד מִכָּל קָרְבָּן תְּרוּמָה לַה׳ לַכֹּהֵן הַזֹּרֵק אֶת דַּם הַשְּׁלָמִים לוֹ יִהְיֶה. וּבְשַׂר זֶבַח תּוֹדַת שְׁלָמָיו בְּיוֹם קָרְבָּנוֹ יֵאָכֵל לֹא יַנִּיחַ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר. (ויקרא ז,יא-טו) And this is the Tora of the peace offerings, which he shall offer to the Lord. If he offer it for a thanksgiving, then he shall offer with the sacrifice of thanksgiving unleavened cakes mingled with oil, and unleavened wafers anointed with oil, and cakes mingled with oil, of fine flour, well soaked. Together with loaves of leavened bread shall he make his offering, these to be added to his peace offering of thanksgiving. And of it he shall offer one out of each offering for a heave offering to the Lord, and it shall be the priest’s that sprinkles the blood of the peace offering. And the flesh of the sacrifice of his peace offering for thanksgiving shall be eaten the same day that it is offered; he shall not leave any of it until the morning. (Leviticus 7:11-15)
קרבן התודה הריהו מכלל קרבנות השלמים (שהתבארו דיניו במסכת זבחים עם דיני שאר הקרבנות). אכן נתייחד קרבן התודה שהוא בא עם ארבע מנחות לחם, מהן של מצה ומהן של חמץ, ובפרקנו זה נתברר עניינם של אלה, בדרך עשייתם, ובשיעוריהם. The thanks offering is a type of peace offering, the halakhot of which are delineated in tractate Zevahim together with the halakhot of all animal offerings. A thanks offering is unique in that one brings four types of loaves together with the animal, some of which are leavened and some which are matza. This chapter focuses primarily on the halakhot pertaining to the loaves brought with a thanks offering.
עוד נאמר כי מלחמי התודה יש להפריש תרומה (״והקריב ממנו אחד מכל קרבן תרומה״). ובענין מהותה של תרומה זו יש לברר האם היא כתרומה לכל דבר, כשאר תרומת דגן (שזר האוכלה חייב מיתה וחומש, והריהי מדמעת את תערובתה), או שאינה נחשבת כתרומה אלא לענין שיעור הפרשתה ודין נתינתה לכהן. מאחר ולא נתפרטו בתורה דיניה של תרומה זו, מידתה, והיאך היא מופרשת ודין אכילתה, אף אלה דורשים בירור והכרעה. The verse states that one must remove a gift, teruma, from these loaves. One must therefore ask: Are the halakhot pertaining to this teruma parallel to the halakhot of teruma separated from grain, e.g., is a non-priest liable to receive death at the hand of Heaven for partaking of it? Alternatively, perhaps it is called teruma only in the sense that a certain measure must be removed from the loaves and given to the priests. These details are not specified in the Torah and require clarification.
קדושת לחמי התודה כרוכה בקרבן שעמו הם באים, ומכאן נגזרות שאלות מרובות: האם נדרשים הלחמים להיות בעזרה בשעת שחיטת הקרבן. ומה דינם אם עדיין לא קרם הלחם בתנור בעת השחיטה, והאם נתקדשו הלחמים אף בשחיטה שלא לשמה או בשחיטה במחשבת חוץ לזמן וחוץ למקום. ומה דינם של שמונים חלות שנשחט עליהם קרבן תודה אחד, והאם התקדשו החלות אף כשנמצא לבסוף שהקרבן בעל מום, ופסול. Additionally, many questions arise due to the fact that the sanctity of the loaves brought with a thanks offering is dependent on the sanctity of the offering itself. For example, must the loaves be present in the Temple courtyard at the time of the animal's slaughter in order to become sanctified? Are the loaves sanctified even if the animal was slaughtered not for the sake of a thanks offering, or if it was slaughtered with intent to partake of it outside its designated area or beyond its designated time? Furthermore, what is the halakha in a case where eighty loaves were consecrated for a thanks offering, when only forty are required? What is the halakha in a case where the offering was slaughtered and then discovered to be blemished and unfit for sacrifice?
דינים נוספים הטעונים בירור הם אלו הנוגעים להבאת לחמי תודה במצבים שונים, וכגון שאבדה בהמת תודתו והפריש אחרת תחתיה, ולאחר מכן נמצאת הראשונה, והרי שתיהן עומדות לפניו, שיכול להקריב איזה מהן שירצה. ויש לדון האם מביאים עם האחרת שהפריש אף לחמי תודה בתורת נדבה, ומכאן מסתעפות שאלות קרובות: האם מביאים לחמי תודה לולד קרבן התודה או לתמורת קרבן התודה (שאמר על בהמת חולין שתהא תמורתה של קרבן התודה, וחלה בכך קדושת הקרבן עליה), או במפריש שתי תודות לאחריות (שאם תאבד תודתו, יביא את האחרת). Among other issues requiring clarification are: In a case where the animal was lost, another was separated in its place, and the first animal was then found, either animal may be sacrificed in fulfillment of one's outstanding obligation, but what is the halakha with regard to the remaining animal? Does one bring loaves with it at well? Similarly, does the offspring or substitute of a thanks offering require loaves? In a case where one designated two thanks offerings as a guarantee, i.e., that if one becomes lost the other is sacrificed, what is the halakha with regard to the other animal?
אלה הם עיקרי הדברים הנידונים בפרק, ואולם אגב בירורי הדברים שבפרק עולים עניינים שונים המסתעפים מהדיון המרכזי שבפרק. ובכללם: המידות והשיעורים למיניהם בתקופות השונות, והתאמתם אלה לאלה מספר החלות שהיו במנחת המילואים ובמנחת הנזיר, מידתם, ואלו סוגי מאפה היו; מספר העשרונים המובאים למנחה על ידי כהן הדיוט וכהן גדול המתחילים את עבודתם; האם כלי שרת מקדשים אף שלא מדעת, ועוד דיונים רבים, כמו גם בירורן של שאלות עקרוניות בדרכי הלימוד (האם דנים אפשר משאי אפשר), ועוד. Other topics discussed in this chapter that relate to the loaves brought with a thanks offering are: The measures used during various periods for the flour in the preparation of the loaves, the conversion ratios between the measures of these periods, the ratios of flour per loaf for the loaves brought during the inauguration of the Tabernacle as well as those brought by a nazirite, and the amount of flour used in the inaugural meal offerings brought by ordinary priests and the High Priest. Other issues, such as whether service vessels sanctify items placed inside them without intent, are the subject of discussion in this chapter as well.