בדיני טומאת המת בנזיר קיימת חלוקה בין טומאות מן המת שהנזיר שנטמא בהן סותר את הימים שמנה, וצריך לאחר שיטהר להביא קרבנות נזיר טמא לפני שמתחיל שוב למנות נזירות טהרה, לבין טומאות המחייבות את הנזיר להיטהר (בהזאת מי חטאת ובטבילה) אבל אינן סותרות את נזירותו. והיו חכמים שהסבירו כי אותן טומאות שאינן סותרות את הנזירות הריהן בשורשן רק ספקות וטומאות מדברי סופרים, ומטעם זה גם נפסקה הלכה שהנטמא בטומאות אלה אינו חייב משום מטמא מקדש וקדשיו. ואולם אף לדעת החולקים, פרטי הדינים הללו, אף שיש להם סמך בכתוב, עיקרם נלמד מהלכה למשה מסיני, לגבי שיעורי הטומאות השונות והדרך שהן מטמאות (במגע, משא או אוהל הטומאה). Concerning the halakhot of ritual impurity with regard to a nazirite, there is a distinction between situations for which the nazirite's entire term of naziriteship is nullified due to contact with a corpse, and cases where his impurity requires sprinkling of the purification waters and immersion but does not negate the days of naziriteship he has already observed. If one's term of naziriteship is negated due to impurity, then following his purification the individual must bring the offerings of an impure nazirite, after which he starts counting his term of naziriteship afresh. Some Sages suggest that those impurities that do not negate the term of a nazirite are those imposed by rabbinic law or those that are due to uncertainty. Consequently, a nazirite with this type of impurity is not punished for entering the Temple or for eating sacrificial meat. Even those who dispute this opinion concede that the details of these halakhot were transmitted to Moses from Sinai, although there is textual support for them in the Torah. These details include the amounts of body material that impart impurity and the ways in which impurity is imparted, i.e., through contact, carrying, and in a tent.
כיון שנאסרה לנזיר טומאת המת בלבד, הרי שאר טומאות אינן סותרות ופוגמות בנזירותו. יוצאת מכלל זה טומאת צרעת, שיש בה צדדים דומים לטומאת המת, שאף על פי שאינה סותרת את נזירותו, מכל מקום מי שנעשה מצורע מוחלט, אין ימי טומאתו נחשבים לו ממנין ימי הנזירות עד שיטהר לגמרי. Since the prohibition of a nazirite contracting impurity is limited to that of a corpse, a nazirite's term is not nullified or otherwise affected if he comes into contact with other forms of impurity. The lone exception to this principle is the impurity of a leper, which shares some of the characteristics of that of a corpse. Impurity from a leper does not negate a nazirite's term of naziriteship. However, if a nazirite becomes a confirmed leper, the days during which he is affected are not counted toward the tally of days required to fulfill his term of naziriteship.
הנזיר כמוהו ככהן, למרות שהם מוזהרים מלהיטמא למת (וכהן גדול — לכל מת, אפילו קרובו) מכל מקום הריהם מצווים לטפל במת מצוה. ולענין קדימה בכך אמרו שכהן (ואפילו כהן הדיוט), מכיון שקדושתו היא קדושת עולם חשובה טהרתו יותר משל נזיר שקדושתו היא לשעתה, וייטמא נזיר ולא כהן, ואף שיצטרך אחרי כן להביא קרבן טומאה ולשוב ולספור ימי נזירותו. Just as a priest, and even a High Priest, who are both prohibited from coming into contact with a corpse, must become ritually impure to tend to a met mitzva, the same applies to a nazirite. The Gemara concludes that if only a nazirite and a priest are available to perform the task, the nazirite must bury the corpse, because his sanctity is temporary, whereas that of the priest is permanent. This is the halakha, despite the fact that a nazirite must subsequently bring an offering for this impurity and resume the tally of his term of naziriteship from the beginning.