אִישׁ כִּי־יִדֹּר נֶדֶר לַיהֹוָה אוֹ־הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל־נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכׇל־הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה׃(במדבר ל, ג) When a man takes a vow to the Lord, or swears an oath to bind his soul with a bond, he shall not profane his word; he shall do according to all that comes out of his mouth. Numbers 30:3
כפי שהוחל לבאר בפרק הראשון, אין הנדר חל אלא אם כן הנודר מתפיס אותו בדבר הנדור (כלומר, שאומר: ״דבר זה יהא אסור כמו...״), שהוא דבר שאיסורו בא לו מחמת נדר (כגון של קרבן או הקדש), אבל לא כאשר מתפיס אותו בדבר האסור מחמת עצמו. ובפרק זה מבארים כמה מיני נדרים שאינם חלים משום שתלה את נדרו בדבר שאינו נדור. A vow creates a prohibition by associating a permitted item with an item forbidden by means of a vow, e.g., an offering or consecrated property. In other words, one must say: This item will be forbidden like an offering. If the permitted item is associated with an item that is forbidden by the Torah, the vow does not take effect. Several examples of this rule are discussed in this chapter.
סוג אחר של נדרים שאינם חלים הוא כאשר רצונו של הנודר להחיל אותו על פעולה או עשייה כלשהי, לפי שאין הנדר חל אלא על חפץ מוחשי ולא על דבר מופשט. לעומת זאת השבועה חלה דווקא על פעולה ועשייה. ומתוך שמבארים את ההבדל הזה בין נדר ושבועה מביאים גם שאר הבדלים שיש בין שני אלה. In addition, the prohibition created by the vow must be imposed upon a tangible item. If it is not, and instead is applied to an act of sorts, the vow does not take effect. An oath, by contrast, does take effect when it is applied to actions. This distinction leads the chapter to discuss other differences between vows and oaths.
בעיה אחרת בנדרים היא כאשר הנדר נאמר בלשון העשוייה להיות מובנת באופנים שונים, כאשר מובנה הפשוט הוא לשון נדר אלא שהנודר מפרש את דבריו לאחר מכן במובן שאין בו צד של נדר. למרות שבפרק זה עוסקים בנדרים המותרים, שמסיבה זו או אחרת לא חל הנדר, מכל מקום יש גם לחשוש שמא יבואו בני אדם להקל ראש בנדרים, כאשר לא יבחינו בין נדר מותר לבין נדר אסור, ויזלזלו אף בנדרים אסורים. ומשום כך דנים גם בצדדים המעשיים — האם נדרים כאלה מותרים לגמרי, או שיש להחמיר בהם מדברי סופרים. A separate problem with regard to vows is one that contains a double meaning, or that is explained by the one who took the vow in a manner that renders it ineffective.
בעיות אלה הן עיקר עניינו של הפרק, אלא שכדרך הגמרא נדונים בו גם נושאים אחרים הנקשרים לעיקר הדיון בפרק זה. Some types and cases of vows that do not take effect are treated stringently by the Sages, lest people take vows lightly as result of their inability to distinguish between vows that take effect and vows that do not. This chapter discusses which ineffective vows are treated stringently and which do not take effect even by rabbinic law.