מסכת נדה הינה המסכת היחידה מכלל מסכתות סדר טהרות שבששה סדרי משנה שיש עליה גמרא (בתלמוד הבבלי, ובמקצת גם בתלמוד הירושלמי), בעוד שעל שאר המסכתות הרבות והגדולות שבסדר זה אין לנו גמרא ערוכה כלל. עצם העובדה שאין גמרא לסדר טהרות מובנת, משום שעם חורבן הבית וההתרחקות מן המקדש ומן הקשור לו, נעשו דיני הטהרות יותר ויותר מופשטים ורחוקים, ולפיכך גם נתמעט הצורך לעסוק בהם. אכן סדר קדשים, שעוסק במקדש עצמו, עסקו בו אף לאחר חורבן בית המקדש, אלא שיש מקום להבחין: העיסוק בקדשים, כמו קרבנות, הוא התעסקות בתקווה הגדולה; ואילו סדר טהרות, שבעצם עוסק בדיני הטומאות, אינו ביטוי לתקווה בעצמה, ולפיכך לא עסקו בו. Nidda is the only tractate in Seder Teharot, the Order of Ritual Purity, for which there is a tractate of Gemara, in addition to its mishnayot, both in the Babylonian Talmud and a slim volume in the Jerusalem Talmud. The rest of the many and large tractates in this order have no Gemara written on them at all. The reason for this is that when the Temple was destroyed, the halakhot of ritual purity discussed in Seder Teharot became largely inapplicable. As the connection to the Temple and its concepts became increasingly distant, the necessity of studying Teharot correspondingly diminished. An exception to this trend is the study of the tractates in Seder Kodashim, which discusses the Temple and its offerings; the study of Kodashim can be understood as an expression of the eternal hope in the rebuilding of the Temple and of the redemption. The study of Teharot, which deals with the halakhot of ritual purity that are merely affiliated with the Temple, does not represent the same hope and indefatigable yearning.
מסכת נדה יצאה מן הכלל הזה משום שיש באיסור הנדה שני צדדים. הצד האחד קשור לדיני הטהרה: האישה הנדה טמאה ומטמאה, ומגעה מטמא או פוסל את הקדשים ואת הטהרות. ומצד זה הרי היא כשאר הנושאים בסדר טהרות (מצורעים, זבים), שעניינם הוא בדיני הטהרות עצמם. אולם יש גם צד אחר בנדה, והוא שהנדה היא איסור ערווה חמור, שיש עליו עונש כרת. ואף שצד הטהרה שיש בנדה אינו מעשי בזמן הזה, אבל איסור הערווה נשאר במקומו, ומשום כך חובה היתה לעסוק בו ולבררו מכל צד, כדי להורות לכל אדם איך עליו לנהוג הלכה למעשה. The exception within Seder Teharot is tractate Nidda, as the status of a menstruating woman includes two aspects: One is that such a woman assumes ritual impurity status and transmits impurity. Her touch disqualifies consecrated items and renders ritually pure items impure. This aspect is similar to the other halakhot of impurity discussed throughout Seder Teharot. The second aspect is the status of a menstruating woman as one with whom intercourse is strictly forbidden, to the point that a man and woman who transgress this prohibition are liable to receive the grave punishment of karet. Although the first aspect of ritual impurity is just as impractical as the rest of Teharot, this second aspect of forbidden intercourse remains as applicable as ever. It is therefore necessary to delve into these halakhot and clarify them in every respect, in order to establish the halakha in practice.
מסכת נדה עוסקת לא רק בדיני הנדה בהגדרתם המצומצמת (הדם היוצא מן האישה במחזור הווסת), אלא גם בשורה של דינים אחרים הקרובים לכך מבחינה חיצונית, אף על פי שלא כולם יש להם, בשלמותם, מערכת הגדרות והלכות זהה. הדבר הקרוב ביותר לנדה הוא דין הזיבה (ויקרא טו,כה-ל). זיבה בנשים אין לה לא קשר רפואי ולא דמיון מראה לזיבה שבגברים. בעוד שהזיבה של הגברים היא מחלה ידועה ומסויימת לעצמה, הזיבה בנשים מוגדרת כיציאת דם מן הרחם שלא בזמני המחזור. זיבה שבנשים חמורה יותר מן הנדה, משום שהיא מחייבת זמן טהרה ממושך יותר (במקרה של ״זבה גדולה״ שראתה דם במשך שלשה ימים — הריהי צריכה לספור שבעה ימים ״נקיים״ מדם) וגם להקריב קרבנות לגמר טהרתה כאשר היא נרפאת. This tractate deals not only with the halakhot of a menstruating woman, but also with a series of other related halakhot that have some connection to a menstruating woman. Many of these topics have no other corpus where they are elucidated in full. The halakhot concerning a menstruating woman are derived, in the main, from the verse: “And if a woman has an issue, and her issue in her flesh is blood, she shall be in her menstruation seven days, and whoever touches her shall be impure until the evening.” (Leviticus 15:19). The subject closest to the case of a menstruating woman is a zava (see Leviticus 15:25-30). The discharge of ziva that applies to women has no medical similarity to that of a male zav. Whereas the ziva of a man is a specific, known condition with its own specifications, the ziva found in women is defined as the discharge of uterine blood not at the time of her menstruation. The status of a zava is generally even more stringent than that of a menstruating woman, as a greater zava requires a longer period of time to attain a status of purity: Seven days during which absolutely no blood is found. In addition, she must bring offerings upon the completion of her purification period.
דם אחר, שיש בו טומאה מסיבה אחרת, הוא דם היולדת. מדין התורה (ויקרא יב, א ח) יש זמן מסויים לאחר הלידה, שהדם היוצא אז מן האשה (ויש הבדל בזמנים בין יולדת זכר ויולדת נקבה) יש בו טומאה חמורה שהיא כטומאת הנדה. ואילו הדם הממשיך לצאת לאחר מכן (בימים שלאחר ימי הטומאה) הריהו בגדר ״דמי טהרה״ שאינם מטמאים. גם היולדת (לאחר טהרתה) חייבת מדין התורה, להביא קרבנות שרק הם מכשירים אותה לנגוע בקדשים או להיכנס אל הקודש. A different type of ritual impurity is caused by the flow of blood of a woman after childbirth. The Torah states (see Leviticus 12:1-8) that there is a specific period of time after childbirth when any blood that the mother discharges has the same status as menstrual blood. Following that period of impurity there is a period of blood of purity, during which any blood that she emits does not transmit impurity. Different periods of impurity and purity are prescribed in accordance with the sex of the baby. A woman after childbirth is also required by Torah law to bring offerings after that period of purity, and only after their sacrifice is she permitted to partake of consecrated food and enter the Temple.
מלבד דמים אלה, שהם דמים טמאים מן התורה, יש דמים היוצאים מפי הרחם שאין בהם טומאה מן התורה והם: דם בתולים, וגם דם שמקורו בפציעה בצוואר הרחם. מיני הדם הללו טהורים לגמרי, אלא שלא תמיד יודעים אנו להבחין בין ״דם לדם״ (כלשון הכתוב בדברים יז, ח): האם אמנם הוא דם טהור לגמרי, או שהוא דם טמא, או אולי תערובת שלהם. In addition to these categories of blood that transmit impurity by Torah law, there are other types of blood that exit via the vagina that do not transmit impurity by Torah law. They are blood from a torn hymen and blood from a wound along the vaginal canal. These types of blood are free of impurity, but one is not always able to distinguish between different types of blood to determine if blood that is found in that area is impure, pure, or a mixture of the two.
יסוד הדינים הללו הוא בעצם גזירת הכתוב, שהתורה היא הגוזרת לנו הן אלו הם הדמים הטמאים והן מה הדינים הנוהגים בכל סוג של דם. ואולם מצד שני, התופעות שמדובר בהן בנושאים אלה הן תופעות הקשורות לגופו של אדם, וככל ענייני הגוף הן ניתנות לבירור ובדיקה בכלים שיש לרפואה בכל דור ודור. The Torah teaches what kinds of blood transmit impurity and which halakhot govern each particular type of blood. The discharges of these various types of blood are tangible, physical occurrences, and the ability to clarify and investigate physical phenomena is accessible to the experts of each generation.
משום החומרה שיש בהלכות הללו, שיש בהן אפשרות של עונש כרת, נזהרו חכמים במשך הדורות לא רק מדברים שאיסורם ברור, אלא גם מכל מיני ספקות וחששות. חששות אלה גורמים שאפילו בדיקות או הבחנות הכתובות כפסקי הלכה בתלמוד, לא תמיד הסתמכו עליהם להקל הלכה למעשה במשך הדורות. כיוון שחלק מן ההבחנות קשורות בהבדלים דקים שיש בין צבע לצבע (ולפעמים אפילו בצורה ובריח), ואלה אינם ניתנים לביטוי ברור במלים, הרי לגבי דברים מסויימים חוששים תמיד שמא ״אין אנו בקיאים״, ולכן אנו מחמירים בפסק ההלכה. Nevertheless, due to the grave nature of these prohibitions, the transgression of which can entail the punishment of karet, the Sages throughout the generations have cautioned and safeguarded not only against clear prohibitions, but also against any cases of uncertainty. One result of such concerns is that even the examinations recommended by the Talmud were not always relied upon in practice if they led to lenient rulings. Some of these examinations entail fine distinctions between shades of blood, and at times even differences in form or smell, and these distinctions cannot easily be expressed in words. Therefore, there is always a concern that our expertise in these areas might be lacking, and the tendency is to err on the side of caution when rendering practical rulings.
עם זאת, יש במסכת כלל אחד קבוע, שבכמה מקומות אמרו חכמים שהוא ״הלכה למשה מסיני״, לגבי אורכו של המחזור. לפי האמור בתורה יש שבעה ימי טומאה של דם נדה היוצא מן הרחם, בין שיצא בפועל דם בכל הימים הללו או רק במקצתם, ולאחריהם יש ימים ״נקיים״, שהם הימים שבין מחזור למחזור. ההלכה הבסיסית כאן היא שהימים הללו הם אחד עשר יום, שמקבילים למחזור קצר ביותר. בתוך אחד עשר הימים הללו אין חוששים שמא תראה האשה דם נדה. אולם אם ראתה אישה דם בתוך הימים הללו, הרי זה במובהק ״דם זיבה״. אף על פי שבפועל יתכן שישתנה המחזור, מכל מקום המספר הזה של אחד עשר יום הוא מפתח לגבי קביעת ההלכה בנדה וזבה. Tractate Nidda also analyzes the length of a woman's menstrual cycle. There are seven days of ritual impurity status caused by any discharge of menstrual blood, whether it flows throughout the seven days or only on some of them. This is followed by a period of purity that spans eleven days in between each period of menstruation. During that time, blood that a woman emits is not considered menstrual blood. If she does experience bleeding, it is defined as ziva blood, to which a different set of halakhot apply. Although there may be differences in practice, this cycle of seven days followed by eleven days is a set system with regard to the various halakhot of a menstruating woman and a zava that is accepted as a halakha transmitted to Moses from Sinai.
ההגדרות והקביעות העקרוניות מסתבכות לא פעם בתוך המציאות. מחזורי הווסת הם מורכבים ולא אחידים, לא לגבי כלל הנשים ולעתים גם לא עבור אותה אשה עצמה. יש נשים שהמחזור שלהן יציב וקבוע מכל צד, הן בתאריך שבו מתחיל המחזור והן במשך הזמן שבו מצויה שתיתת הדם. לעומת זאת יש נשים שהמחזור שלהן איננו קבוע, שאינו מתחיל בתאריכים קבועים, ואף לא אורכו של המחזור, הן לגבי הזמן שבו הן רואות דם, והן לגבי הזמן שאינן רואות בו דם. לנושאים אלה יש חשיבות בזמן — שנחוץ לדעת זמן מסויים מראש, מתי האישה נטמאת ומתי היא מוחזקת כטהורה. וכאמור, לדברים אלה אין בטבע חוקיות קבועה לגמרי, והשינויים שבין אישה לאישה וכן באותה אשה עצמה, הם, במידה מסויימת, חלק ניכר מן הדיונים שיש במסכת זו. These fixed halakhic definitions and established principles often become confusing when applied to real-life scenarios. Menstrual cycles are complex and irregular. This is true not only of women in general, but even with regard to each woman's individual cycle. Whereas some woman have fixed, immutable menstrual cycles, both with regard to the dates on which menstruation occurs and its duration, others have more sporadic, variable cycles that are unpredictable both with regard to duration as well as the dates on which menstruation occurs or does not occur. Time is of utmost importance in this regard, as it is imperative to know in advance exactly when a woman may assume ritual impurity status and when she will have the presumptive status of ritual purity. As stated, there are no natural or fixed principles that can be followed in all cases, and the issue of how to deal with differences between one woman and the next, as well as the variations within each individual woman, occupies a significant portion of this tractate.
נושא הלכתי אחר, שיש לו הרבה מאוד השלכות למעשה, הוא בעיית ה״כתמים״. למעשה, ברוב המקרים שדנים בהם אין דנים בדם כשלעצמו, אלא בדם שנספג בבגד או נמצא על מקום אחר. אמנם במקרים רבים, העובדות הן בענין מקורו של הדם והן בענין הזמן שבו התחיל הדם לצאת — הן ברורות לחלוטין ומאפשרות להגיע למסקנה הלכתית פשוטה. ואולם במציאות יכולים להיות מקרים רבים שבהם נמצא כתם של דם על בגד, ולפעמים גם על הגוף, שזמן הופעתו ומקורו אינם ברורים כלל. כך שאין ידוע אם אמנם דם זה בא מן האשה או מבחוץ (כגון דמם של בעלי חיים), ואין ידוע אם היה זה דם נדה או דם פצע, בין שהוא פצע בצוואר הרחם או פצע באבר אחר. Another halakhic topic that has significant practical ramifications is with regard to blood stains. Many of the cases discussed in the tractate do not involve isolated blood, but rather blood that has been absorbed into clothing or found somewhere else. In most instances it is easy to verify the facts with regard to the source of a discovered blood stain and when it appeared. Yet, in many situations when blood is found absorbed in clothing or somewhere on the body, the time of its appearance and its origin are unclear. In such cases it might even be unknown whether the blood came from the body of a woman or from another source, such as an animal. Furthermore, even if it came from a woman, it may be uncertain whether it is uterine blood or blood from a wound found in the vaginal canal or from some other wound.
מסכת נדה דנה בכל סוגי הדמים הללו, במידה רבה בבירור הצד השייך והנוגע לזמן הזה, שהוא איסור של מגע מיני ועניינים אחרים של קירבה בכל אחת מהתופעות הללו, אבל תוך כדי כך יש גם עיסוק בצדדים האחרים, שאינם מעשיים בזמן הזה, שהם ענייני הטהרה השייכים לאותם דברים. Tractate Nidda discusses the halakhic implications of all these aforementioned types of blood. It largely discusses an aspect that is still applicable nowadays, the prohibition of intercourse, and for that matter, all forms of physical intimacy with a menstruating woman. Apropos of this topic, it also discusses matters that are not relevant nowadays, specifically the study of ritual purity as it relates to the status of a menstruating woman.
לכל ההלכות שבמסכת נדה יש להוסיף הלכה אחת, שבמובן מסויים משנה, ואף כמעט מבטלת, חלק גדול מן ההלכות הבסיסיות של המסכת. הלכה זו מתוארת בגמרא בתור ״בנות ישראל קיבלו על עצמן״, ולפי זה יש כאן חומרה שנהגו נשי ישראל, והחכמים, בעיקרו של דבר, קיבלו אותה הלכה למעשה1בתלמוד נזכרו גם דינים מסויימים אחרים, מהם דינים כלליים, מהם דינים של נשים, שקיבלו על עצמן תקנות או הנהגות מסויימות, כגון שנשים אינן עושות מלאכה גמורה בראש חודש, ועוד רבות, שברבים מן המנהגים הללו חכמי ישראל הסכימו שהוא מנהג טוב, ולמעשה קבעו אותו בתוך ההלכה המקובלת.. קבלה זו הייתה שכל אישה הרואה דם, ולו גם בכמות זעירה, רואה את עצמה מאז כטמאה בטומאת נדה. במקרים רבים אין באמת בסיס עובדתי לחשש הזה, אבל הוא מפשט, במידה רבה, את ההלכות. לפרטים ודיונים רבים שנמצאים במסכת, בפועל אין יותר משמעות בגלל התקנה הזאת. There is one halakha that renders virtually obsolete a large proportion of the most basic halakhic concepts contained in this tractate. The Talmud refers to this halakha as the stringency that Jewish women accepted upon themselves, and it is considered by the authorities as the basic halakha. This stringency is that every woman who sees even the most minuscule amount of possible menstrual blood automatically assumes the ritual impurity status of a zava. In many cases there is no perceivable basis for this concern, but nevertheless it determines all the relevant halakhot. Due to this accepted custom, there is no longer any practical significance to many of the details and discussions contained in this tractate.
במסכת זו יש גם דיונים נרחבים בעניני הלידה. הדינים ביחס ללידה רגילה מפורשים בתורה בפשטות. אולם יש כמה שאלות כגון בלידה של ״יוצא דופן״ (ניתוח קיסרי), או ב״יולדת רוח״ (בעקבות הריון מדומה), וכן כאשר הולד הוא פגום במדה רבה, עד שאין לו דמות אדם כלל. וכיוצא בזה בהפלה בשלבים שונים של ההריון — מתי נחשבת היא כלידה ממש. לבירור שאלות אלה יש חשיבות הן לגבי קביעה שדם מסויים הוא דם לידה, והן לדינים השייכים לטהרת היולדת. The tractate also includes lengthy discussions of the halakhot of childbirth. The halakhot that apply to a normal childbirth are stated explicitly in the Torah. Yet, there are many questions with regard to irregular occurrences, such as caesarean births and various types of miscarriages, including instances where the fetus is deformed to the point where it does not have a human form. Another matter that requires clarification is the stage of pregnancy when a miscarriage is considered a full-fledged birth. The analysis of these issues is important both with regard to establishing whether any ensuing blood is considered menstrual blood, and for determining the purity status of the mother.
דיון נרחב אחר במסכת נדה הוא בשלבים השונים של ההתבגרות. מה הם הסימנים החיצוניים שבהם ילדה נחשבת לנערה ולאחר מכן לבוגרת. וכן יש דיון מסויים בתהליכי ההתבגרות של ילד. להגדרות הללו יש חשיבות הן לגבי חיוב המתבגרים במצוות (וכן לגבי דיני עונשים), וגם במדה מסויימת לגבי דיני נדה. Another detailed discussion in this tractate is the various stages that a child passes through on his or her way to adulthood. What are the external physical signs that indicate the stages of a developed youth, and which subsequent signs are indicative of adulthood? These definitions are important with regard to both the halakhot of menstruation as well as the obligation to observe mitzvot and the liability for punishment that come with adulthood.
מסכת נדה נחשבת לאחת המסכתות הקשות בתלמוד, ויש לכך כמה סיבות: הסיבה האחת היא במה שחלק ניכר מענייניה קשור, ופעמים עוסק רק, בדיני טומאה וטהרה. דיני טומאה וטהרה נחשבו עוד מימי קדם מההלכות המסובכות בתורה, ובמידה רבה משום שלא כהלכות אחרות, אי אפשר להבין על נקלה את המבנים ההגיוניים שמצויים בבסיס ההלכות. לפיכך יש בפועל הלכות מרובות, שלכל אחת מהן יש כעין היגיון או הסבר פנימי לעצמו (הרמב״ם בהקדמתו לסדר זה כותב שגם אם אדם לומד אותו פעמים הרבה, עדיין לא יֵדע אותו על בוריו). הצד האחר שיוצר הכבדה מסויימת בהבנת הדברים הוא, שהתלמוד משתמש בכל המסכת בלשון נקייה, שבמידה מסויימת היא לשון של רמזים, סמלים ודימויים. לפיכך, כאשר באים לדון בגופי דברים ולהבינם, הן בעניינם והן הלכה למעשה, פעמים שאיננו יודעים להגדיר בשלמות הראויה מה כוונתם של המלים והמושגים. Nidda is considered one of the more difficult tractates of the Talmud. There are several reasons for this. One is that a significant portion of its discussions is either connected to, or entirely focused on, the halakhot of ritual impurity. As far back as talmudic times, the halakhot of ritual impurity have been considered one of the most complex systems of Torah law. The Rambam writes in his introduction to Teharot that even if one were to review them many times, he would still be lacking in his clear understanding of these matters. This is partly because their basic principles cannot be logically deduced, which results in many discrete halakhot, each of which is apparently dictated by its own logic or internal rationale. Another difficulty in studying this tractate that obfuscates the basic reading of the text is that the Talmud often speaks in euphemistic terms, designed to mask material of a sexual or graphic nature. Metaphors, symbols, and analogies are often used for this purpose. Since the basic meaning of the words and the concepts in question is ambiguous, this can lead to difficulties in analyzing the text, both in terms of general ideas and with regard to the halakhic ramifications.
אף על פי שמסכת נדה היא, ברוב רובה, מסכת הלכתית שרובה בירור הלכות, הן במשא ומתן והן בסיכומים למעשה, יש בה בכל זאת כמות מסויימת של דברי אגדה. ברוב המקרים דברי האגדה הללו הם ממש מעניינה של המסכת, בין כשהם באים לביאור דברים ותופעות ובין כשהם באים לתת הנחיות מוסריות ורוחניות להתנהגות. The vast majority of the tractate deals with the clarification of halakhic principles and how they may be applied. In addition, it also contains a certain amount of aggadic literature. In most cases the aggadic passages are closely related to the main topics of the tractate. Some are cited in order to help clarify ideas or situations, while others teach proper ethical behavior or delve into spiritual matters connected to the main discussion.
במסכת נדה יש עשרה פרקים, מהם עוסקים בנושא מוגדר אחד ומהם דנים בנושאים שונים, או כאלה העוברים מפרק לפרק. Tractate Nidda contains ten chapters. A single chapter might deal entirely with one topic, or a topic might span across more than one chapter. Likewise, there are chapters that focus on varied topics.
הפרק הראשון ״כל הנשים״ עוסק בקביעת הזמן שבו הנדה נחשבת מן הספק כמטמאה מזמן מסויים והלאה. וכן באותן נשים הנחשבות כטהורות (לשעתן או תמיד) מפני שאינן רואות דם. Chapter One discusses the point at which a menstruating woman transmits ritual impurity due to uncertainty. It also addresses the issue of which women are considered either temporarily or permanently pure due to their suspended menstruation.
הפרק השני ״כל היד״ דן בדרכי הבדיקה לנדה, וגם בצבעי הדם — האסורים ושאינם אסורים. Chapter Two deals with the ways in which a menstruating woman performs her self-examinations, as well as the various shades of blood that cause a woman to have the status of a menstruating woman.
הפרק השלישי ״המפלת״ עוסק באשה המפלת, מה נחשב לולד ומה אינו אלא גוש של בשר. The main topic of Chapter Three is miscarriages. The chapter defines what is considered to be a fully formed fetus and what is only an incomplete sac.
הפרק הרביעי ״בנות כותים״ עוסק בשני נושאים. האחד בשאלה כיצד דנים דיני נדה בכותית, בבת צדוקים ובגויה. החלק השני באשה המקשה ללדת שזיבת דמה נמשכת זמן ניכר ומתערבת בימי נדה וזיבה. Chapter Four addresses two central topics: One is the halakhot of menstruation as they apply to Cuthean, Sadducee, and gentile women. The other is the menstruation or ziva status of a woman who is having difficulty giving birth and discharges blood for a substantial period of time.
הפרק החמישי ״יוצא דופן״ ממשיך את הפרק הקודם, אבל בעיקרו הוא מגדיר את זמני ההתפתחות וההתבגרות בבן ובבת. Chapter Five continues with the previous topics, but its main focus is the stages at which girls and boys pass into adulthood.
פרק ששי ״בא סימן״ ממשיך את הפרק הקודם, אבל ברובו הוא קובץ הלכות בנושאים שונים שהובאו כאן משום שהם מנוסחים בצורה דומה. Chapter Six further analyzes these topics, although it mostly contains a collection of varied halakhot and topics gathered together not due to their content, but due to their similar structure and style.
פרק שביעי ״דם הנדה״ עוסק בטומאות שיש בהן הבחנה בין לח ליבש, וכן בדיני טומאה הנוגעים לכותים. Chapter Seven deals with categories of ritual impurity for which wetness or dryness makes a difference. It also discusses the halakhot of impurity with regard to Cutheans.
פרק שמיני ״הרואה כתם״ דן בכתמי דם המצויים על בשרה או בגדה של אשה, מה הם הכתמים שהם חשש טומאה ברור ובמה אפשר להקל. Chapter Eight focuses on the halakhot of blood stains found on a woman's clothing or skin. It defines which stains cause impurity and which are treated leniently.
פרק תשיעי ״האשה שהיא עושה״ עוסק בחלקו בבירור ביחס לדם שלא ברור מהיכן הוא ומה טיבו, מתי מניחים שבא מאשה מסויימת ומתי תולים במקורות אחרים של דם. וכן בדרכי הבדיקה להבחין בין דם לכתם שאינו דם. בפרק יש גם דיון בקביעת זמני הוסת, אם לפי תאריכים מסויימים או לפי תופעות גופניות. Chapter Nine discusses what to do when the origin of found blood is unknown. When is it assumed that the blood came from a certain woman and when can it be presumed that it came from other sources? In addition, the chapter explains how stains can be analyzed to determine if they are in fact blood or some other substance. This chapter also contains a discussion of the establishment of fixed menstrual cycles, whether they are based upon specific dates or upon particular physical phenomena.
פרק עשירי ״תינוקת״ עוסק בנושאים אחדים, בדם בתולים, בבדיקה לטומאה (בנדה וגם בטומאות אחרות) שיש ספק בשלמות הבדיקה. כמו כן בדם טוהר ודיניו ובמי שמתו בתוך טומאתם. וכן באשה המשמשת עם בעלה לפני הזמן של טהרתה הגמורה. Finally, Chapter Ten deals with a variety of topics, including bleeding from the torn hymen, examinations of various forms of ritual impurity where there is uncertainty as to the accuracy of the examination, blood of purity following childbirth, and the halakha of one who passes away in a state of ritual impurity. In addition, there is a discussion concerning a woman who engages in intercourse with her husband before she completes the full process required to attain ritual purity.