...אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא. וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. וּשְׁלשִׁים יוֹם וּשְׁלשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה בְּכָל קֹדֶשׁ לֹא תִגָּע וְאֶל הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא עַד מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ. וְאִם נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל דְּמֵי טָהֳרָה. (ויקרא יב, ב-ה) ...If a woman have conceived seed, and born a man child: then she shall be unclean seven days; as in the days of her menstrual sickness shall she be unclean. And on the eighth day the flesh of his foreskin shall be circumcised. And she shall then continue in the blood of her purifying for thirty three days: she shall touch no hallowed thing, nor come in to the sanctuary, until the days of her purifying are fulfilled. But if she bear a female child, then she shall be unclean two weeks, as in her menstruation: and she shall continue in the blood of her purifying for sixty six days. (Leviticus 12:2-5)
נאמר בתורה כי אשה שילדה, בין זכר ובין נקבה, בין ולד שהוא חי לבין ולד מת (ובכלל זה אף המפלת את ולדה), הריהי טמאה בטומאת לידה. The Torah states that a woman who gave birth is ritually impure whether she bore a male or a female, and whether she gave birth to a viable newborn or to a non-viable newborn, and even if she discharged the fetus at an early stage of her pregnancy. In all of these cases, she has the ritual impurity status of a woman after childbirth.
טומאת הלידה (או ההפלה) תלויה במציאותו של ולד. לפיכך עולות שאלות רבות ביחס להגדרתו של הולד (ובפרט לגבי נפל) מי הוא הנקרא ולד לענין זה. וכגון האם לידת יצור שאינו ולד אדם שלם נחשבת ללידה. ומכאן עולות שאלות שונות: האם ולד הדומה ליצור אחר (חיה או כל יצור אחר) נחשב כולד. והאם מי שיש בו סימנים של אדם אבל אין בו דמות אדם שלמה נחשב כולד לענין טומאת הלידה. But if a woman discharged an item that cannot be considered an offspring at all, she does not have the status of a woman after childbirth. This raises questions with regard to the definition of an offspring: Can an item that has the appearance of an animal, or another creature, be considered a human offspring? What if the offspring has some human features but not others?
במקרים שונים אין זה ברור אם היתה זו לידה או רק יציאה של דבר מן הרחם שאינו ולד כלל. כגון זו שיצאה ממנה חתיכת בשר, או שיצאו ממנה דברים אחרים (כגון קליפות או שערות). וכמו כן זו שיצא מתוכה שפיר (שהוא מין שפופרת שבתוכה מתפתח ולד) או שליה (עטיפת הולד לפני לידתו) או דמות שנמחקה צורתה (סנדל). Other problematic cases include a woman who discharged an amorphous piece of tissue or items that have the appearance of hairs or shells; and a woman who discharged a gestational sac or an afterbirth, or a fetus that looks like it was deformed, in the form of a sandal fish.
כמו כן צריך לדון בשאלה מאיזה זמן (לאחר תחילת ההריון) נחשב הנפל כולד. כאשר יש גם יציאת דם עם הלידה, אבל לא ברור אם היה שם ולד — יש לדון אם דם זה ייחשב כטמא מחמת לידה או רק מחמת נדה. A similar question is, for how long must a woman be pregnant for a miscarriage to render her a woman after childbirth. All of these issues are discussed in this chapter.
כיון שיש הבדל להלכה בין לידת זכר לנקבה יש לשאול כיצד מבחינים ביניהם כאשר אין הדבר ניכר בולד. פעמים שהשאלה באה משום שהנפל הוא קטן מדי, ופעמים משום שנולד כך שיש ספק במינו (כגון טומטום ואנדרוגינוס). Another case addressed in this chapter is an offspring of uncertain sex. This can happen when the fetus is too tiny for its sex to be recognized, when the newborn infant is a hermaphrodite, or when the infant is a tumtum, i.e., its sexual organs are indeterminate. In such a situation, it is unclear for how long the woman must observe the halakhot of a woman after childbirth, as this depends on the sex of the newborn.
עוד יש לדון באשה שהפילה ולא התלוותה ראיית דם להפלה זו. ועיקרה של השאלה: האם אפשרי הוא לפתיחת רחם (״פתיחת קבר״) בלא דם. With regard to a case where a woman discharged an item that is not considered a full-fledged fetus and therefore she does not have the status of a woman after childbirth, the chapter examines whether she automatically assumes the impurity status of a menstruating woman, due to the assumption that miscarriage is always accompanied by bleeding, or whether the woman remains pure unless she experienced bleeding.
משאלה זו מסתעפת שאלה נלוית: האשה הרואה דם שיצא מן המקור, ואולם דם זה נראה בשפופרת ובאופן שלא היה מגע דם בבשרה, האם אף היא בכלל טומאת נדה. One tangential issue examined in this chapter is whether a woman who inserted a tube into her vagina and found blood in the tube assumes the impurity status of a menstruating woman. The underlying question here is whether a woman is rendered impure by the emission of menstruation itself, or whether she is rendered impure through the contact between her menstrual blood and her skin.
נושא אחר הדורש בירור, והריהו נלווה לטומאות הנדה והלידה שהינן טומאות האשה, הריהו טומאות האיש: הזיבה והקרי. ובכלל הבירור היא השאלה העקרונית האם טומאת קרי הריהי משום ראיה או משום מגע. שאלות אלה ונושאים שונים הנובעים מתוכן הן עניינו של פרק זה. A similar question applies to the bodily emissions of a male that render him impure, i.e., semen and a gonorrhea-like discharge [ziva].