באיסור חמץ החמירה התורה חומרה יתירה שלא זו בלבד שאסור באכילה ועונשו כרת, אלא שנאסר אף להשהותו בבית ב״בל יראה״ וב״בל ימצא״. על כן הוסיפו חכמים והחמירו הרבה בחמץ. משום כך אף הקפידו מאוד בחובת ביעור חמץ, שחייב אדם לדחות כל עסקיו כדי להתפנות ולקיים את מצוות הביעור, אם אין הביעור מבטל אדם מחובת מצות עשה חמורה או מפיקוח נפש. בסיכומם של דברים, לא רק חמץ גמור, שתפח ממש ונעשה כלחם (שהוא החמץ שהאוכלו חייב עליו כרת), אלא גם דברים אחרים נכנסים בגדר חמץ. ראשונה מביניהם היא תערובת חמץ, על פי מסקנת ההלכה נאסר החמץ ואוסר בכל שהוא, כמו כן גם חמץ שנשרה בתוך דברים אחרים ונתן בהם מטעמו. ולא חמץ גמור בלבד, גם מחמצת שלא הגיעה לדרגה זו — אסורה וצריכה ביעור. Although only leaven and leavened bread are explicitly prohibited in the Torah, the Gemara derived that the prohibition includes other forms of leaven as well: A mixture of leaven, even if it contains only a minute amount of actual leaven, is entirely prohibited. So too, foods that were soaked or cooked together with leaven and have absorbed its taste are prohibited even if no actual leaven is present. Furthermore, even produce that was never fully leavened is prohibited. In all these cases it is prohibited both to eat and to be in possession of them over Passover. Nevertheless, one distinction does exist; the punishment of karet for eating leaven applies only to eating outright leaven or leavened bread.
כללו של דבר: כל שיש בו חמץ וניתן וראוי לאכילה — דינו כדין חמץ. החמץ בטל מאיסורו כאשר הוא אינו ראוי עוד לאכילת אדם כלל. The Gemara further concluded that any items containing leaven that are suitable for human consumption are prohibited. Only once an item is not suitable to be eaten at all does it become permitted.
וכיון שחוששים לא רק לחמץ גמור אלא אף לכל הקרוב להחמיץ, החמירו חכמים מאוד בספקות חמץ, ועשו כמה נדרים וסייגים כלישת הבצק למצה ואף בדברים אחרים (כגון הפרשת חלה), והכל כדי שלא להביא לידי חשש חימוץ. Since the prohibition of leaven applies also to partially leavened foods, the Sages were particularly stringent when it came to cases of doubt. They therefore created various safeguards to prevent any possibility that one will come to be in possession of leaven on Passover. For example, various stringent rules were put in place for one who wishes to knead dough for matzot on Passover, to preclude any possibility that the dough will rise.