דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ. (ויקרא כג, כד) Speak to the children of Israel, saying: In the seventh month, the first day of the month shall be a solemn rest for you, a memorial of blasts of a shofar, a holy convocation. (Leviticus 23:24)
וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם. (במדבר כט, א) And in the seventh month, on the first day of the month, you shall have a holy convocation; you shall do no manner of servile work; it is a day of sounding the shofar to you. (Numbers 29:1)
וּבְהַקְהִיל אֶת הַקָּהָל תִּתְקְעוּ וְלֹא תָרִיעוּ. וּבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּחֲצֹצְרוֹת וְהָיוּ לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם. (במדבר י, ז-ח) But when the assembly is to be gathered together, you shall blow, but you shall not sound an alarm. And the sons of Aaron, the priests, shall blow with the trumpets; and they shall be to you a statute forever throughout your generations. (Numbers 10:7–8)
וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם. (ויקרא כה, ט) Then shall you proclaim with the blast of the shofar on the tenth day of the seventh month; on the Day of Atonement you shall proclaim with the shofar throughout all your land. (Leviticus 25:9)
מצוות היום בראש השנה היא בתקיעה. אולם בתורה נאמר הדבר רק במילים כלליות אחדות, וכאשר יש צורך להביא את הדברים לידי מימוש דרוש בירור מפורט לגבי הפרטים, הלכה למעשה. ראשית, השאלה במה תוקעים? מה הוא האמצעי, המכשיר שבו תוקעים. ואף שנאמר בתורה שופר, יש צורך לדעת מה נכלל בתוך מושג זה ומה איננו נכלל בו, ממה הוא עשוי, כיצד עושים אותו, מה גודלו, האם יש לו צורה מוגדרת ועוד. והשאלה האחרת — כיצד תוקעים? מצאנו בתורה חלוקה בין צורות שונות של תקיעה, ולכן יש לברר האם כל קול תקיעה בשופר יוצאים בו ידי חובה או שמא יש צורך בקולות מיוחדים, היש מתכונת קבועה לתקיעת השופר או שאין לה נוסח קבוע כל שהוא? שאלות אלה הן עיקר ענינו של פרק זה. Although the principal mitzva of Rosh HaShana is the sounding of the shofar, the Torah mentions this mitzva in only a brief, general manner. In order to put the mitzva into practice, its details must be clarified on a halakhic level. The first matter that requires clarification is the type of instrument used to perform the mitzva. The Torah employs the term shofar; it is necessary to clarify what this term includes and excludes, e.g., what material it is made of; how it is made; what its size is; whether it must have a specific shape, and so forth. The other issue that will be discussed is the manner in which the shofar may be sounded. The Torah mentions different types of sounds, so that it must be clarified whether one fulfills his obligation by hearing any type of sound or whether specific sounds are required. Is there a precise formula for the shofar's sounding, or may it be sounded in any desired fashion? These issues will form the main discussion in this chapter.