כיתות סוטות שונות בעם ישראל ומחוץ לו, ולא פחות מכן גם השלטונות הזרים שמשלו בארץ, ניסו לחבל הן במעשי בית דין בקביעה המדוייקת של החודשים, והן בהעברת הידיעות על קידוש החודש לארץ ולגולה. בגלל מכשולים אלה, ובשל החשיבות המיוחדת שבעדות החודש, נקבעו דרישות חמורות בקבלת עדות החודש הרבה יותר מבעדויות אחרות. ובעיקר בקביעת חובת עדות על עצם נאמנותם של העדים (ולא סמכו על ההנחה הקיימת בשאר עדויות שסתם אדם הבא להעיד — אדם כשר הוא). אף נקבעו תקנות שונות כדי לעודד את העדים שיבואו להעיד אפילו היו במקום רחוק, על מנת לקיים את קביעת המועדים בזמנה וכתיקונה. Various subversive cults, both from within the Jewish people and without, and likewise certain foreign rulers of Eretz Yisrael attempted in different periods to sabotage both the determination of the precise dates of the beginning of new months, as established by the court, as well as the transfer by messengers of these dates around the land and to the Diaspora. Owing to these problems, and due to the unique importance of testimony to determine the beginning of the month, far more severe demands were placed on the witnesses to the appearance of the new moon than for any other testimony. One requirement in particular stands out in this regard: The demand that testimony be provided by others concerning the reliability of these witnesses. In this case the court did not accept the general presumption that one who comes to testify is considered qualified in the absence of grounds for suspecting otherwise. Furthermore, the Sages established several ordinances designed to encourage witnesses to come to the court even from far away, so that the establishment of the Festival could be performed in the proper time and manner.
השאלה העקרונית הבסיסית שבכל ענין קביעת לוח הזמנים: האם יש לקביעת המועדים קני מידה פורמליים מוחלטים, סוכמה בסופו של דבר בשלילה. לאמור: הלכה למעשה, ויותר מאשר כל תחומי ההלכה, קביעת המועדים היא נושא שבו בית הדין ושיקוליו הם המכריעים. והכרעת בית הדין חשובה יותר מן העדויות, גם אם אנו בטוחים שהן מגלות מציאות ממשית. ולא רק טעויות אנוש גרידא אינן מבטלות את כוח קביעתו של בית דין, אלא יש גם מידה מסוימת של שרירות בידי בית הדין לקבוע את המועדים. שכן המועד הוא החג שנקבע על ידי עם ישראל ועל ידי ״ראשי ישראל״ ו״זקני העדה״ בבית הדין, וקביעתם היא מכרעת וסופית. With regard to the fundamental question of the establishment of the calendar, i.e., whether the dates of Festivals can be fixed in a formal manner by means of astronomical calculations, the answer is negative. In other words, in practice, the calendar established by the court is final. The court's decision is more important than the testimony they receive, even if we are sure that the witnesses provided a factually accurate account. Not only is human error of the judges overlooked in this case, but the court is even authorized to act in an arbitrary manner to a certain extent. In this regard, the power of the court is greater than in other areas of halakha, as the dates of Festivals are not predetermined but are fixed by the Jewish people by means of their representatives, the judges of the court.