סוכם שמצוותה של תקיעת שופר היא בכל ראש שנה, אף כאשר חל בשבת, אלא שתקיעה בשבת נעשית רק במרכז — בבית המקדש. ומחוץ למקדש נאסר הדבר בעיקר מפני חשש לטלטול מרשות לרשות, והוא מותר לאחר חורבן הבית רק במקומו של בית הדין המרכזי (ואף היתר זה בטל בפועל במשך הזמן). The mitzva of sounding the shofar applies every Rosh HaShana, even when it occurs on Shabbat. However, on Shabbat the shofar is sounded only in the central location of the Temple. The Sages prohibited sounding the shofar outside the Temple, due to the concern that one might carry it in the public domain. After the destruction of the Temple, it was permitted to sound the shofar only in the place of the main court, and even this permission was annulled over the course of time.
אגב הדיון בנושא זה נדונו גם שאר תיקונים שנעשו לאחר החורבן. התמורות שחלו בין זמן בית המקדש ואחרי חורבנו הצריכו שינויים, הן לחומרה והן להקלה, בתחומים שונים. מקצת דברים שהותרו רק בשל עבודת הקודש נאסרו לאחר מכן, ואילו דברים שונים נשארו, הן כזֵכֶר למקדש, והן מתוך הרגשת התקווה לבניינו בקרוב. Incidental to the above, this chapter discussed other ordinances that were instituted in the wake of the destruction. The upheavals suffered by the Jewish people in this period necessitated changes in various areas of halakha, some of which led to stringencies, while others involved leniencies. Certain activities that were permitted only due to the sacred service were subsequently prohibited, while other matters were left intact, both in commemoration of the Temple and in the hope that it would be speedily rebuilt.
לענין תקיעת השופר סוכם כי אין זמן קבוע לתקיעה אף כי חכמים תקנו סדר קבוע של תפילות וברכות, ועיקרה של התקיעה הוצמד לתפילת המוסף של ראש השנה, לפניה ובתוכה. אף מוסכם שחייב להיות מחזור של תקיעה תרועה ותקיעה, אלא שכבר בדורות ראשונים היו חילוקי דעות ומנהגים בדבר הגדרתוֹ המדוייק של קול התרועה, ומשום כך הוסיפו וחזרו והוסיפו במשך הדורות אופנים שונים של תקיעה כדי לבנות מחזור תקיעות שייצאו בו ידי חובה לפי כל הדעות. With regard to the shofar, it was concluded that it does not have to be sounded at a fixed time of day. However, the Sages established an order of prayers and blessings, according to which the shofar soundings are integrated into the additional service of Rosh HaShana, performed both before and during the Amida. Furthermore, the soundings must proceed in a specific set of tekia-terua-tekia blasts. Since even in early times there were different opinions and customs with regard to the precise definition of these blasts, the number and types of soundings increased over the course of the generations so as to enable the listeners to fulfill their obligation according to all opinions.