רובו של פרק זה מורכב מהלכות שאינן קשורות בדיני שבת ונסדרו כאן משום קשרי המחשבה ודמיון הצורה ביניהן, שכולן בנויות על בסיס: ״מנין ל...״ ומביאות כראיה פסוק מספרי נביאים וכתובים, ואשר על ידיהם הן מתקשרות עם המשנה האחרונה בפרק ״המוציא יין״, שאף היא בנויה בצורה זו. This chapter is comprised mostly of halakhot that are not directly related to the laws of Shabbat. They are placed together because of their conceptual similarities and common structure. The halakhot are all presented as answers to the fundamental question: How do we know...? In response to this question, proof texts from a variety of biblical sources are advanced. In this way, these halakhot are linked to the final mishna of the previous chapter, which shares a similar format. This mode of presentation involves sequentially arranging halakhot based on superficial, structural parallels rather than by a common theme or topic. This method of organization results in halakhot that are not at all related in terms of subject matter being strung together into a single series because of their verbal structure.
שכן, במשך מאות שנים היתה התורה שבעל־פה נמסרת מפה לפה, מהרב לתלמידיו, ואף לאחר עריכת המשנה היו תלמידי חכמים לומדים אותה בעל־פה. משום כך חשוב היה להרבות בסימנים ובדרכי עזר שונות להקל על זכרון הדברים שנלמדו, ורבים מהם משוקעים במשנה ובתלמוד. בין הדרכים הללו המשמשות לסיוע לזכרון מצויה דרך סדור ההלכות לא לפי נושאיהן אלא על פי קשרי־מחשבה ודמיון צורני שביניהן. יש שהלכות שאינן קרובות כלל זו לזו בענינן נחרזו יחד לסדרה אחת משום שהן בנויות באותה צורה. אמצעי אחר, שאף הוא שימש לסיוע לזכרון, היה ה״אסמכתא״ — קשירת הלכה מן התורה שבעל־פה לדברי התורה שבכתב, אף שבמקרים רבים אין אותו פסוק במקרא מקורה של הלכה זו. לשימוש זה בפסוקי המקרא היתה עוד מטרה — להרבות קשר ויחס בין התורה שבכתב והתורה שבעל־פה, שלא תהיינה שתי התורות נפרדות זו מזו. The decision to arrange the text in this way is attributable to the fact that, for many centuries, the Oral Torah was transmitted from mouth to mouth, from master to disciple. Even after the redaction of the Mishna, Torah scholars continued to study it by heart. It was therefore necessary to provide mnemonic devices and other helpful tools to facilitate the memorization of the study material, and these methods are frequently integrated into the text of the Mishna and the Talmud. In addition to the organization of material based on structure and form, the asmakhta is another technique that served as an aid to memorization. Asmakhta means the attribution of a halakha from the Oral Law to verses in the Written Law, despite of the fact that in many instances those verses are not, in fact, the basis of that halakha. In addition to being an aid to memorization, this use of texts had another purpose, namely, to reinforce the bond and relationship between the Written Torah and the Oral Torah, so that they not become separate entities.
אף נחלקו גדולי המפרשים בפסוקים מרובים הבאים לסייע, אם נתכוונו חכמים לראותם כראיה ממש או רק כרמז. מכל מקום נראה כי ראיות המובאות משאר ספרי המקרא (חוץ מן התורה) יש לראותן כרמזים בלבד, וכסיוע לזכרון. Indeed, the major commentaries often disagree as to whether the Sages viewed these biblical verses as proof texts, rigorous proofs, or merely suggestive hints. Certainly, the verses taken from the Prophets and Writings should be understood as mere suggestive hints and are no more than aids to memory.