וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלֲלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ. (שמות לא,יד) You shall keep the Sabbath, for it is holy for you. He who profanes it shall be put to death; whoever does work on it, that person shall be cut off from among his people. (Exodus 31:14)
וְאִם נֶפֶשׁ אַחַת תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה מֵעַם הָאָרֶץ בַּעֲשֹׂתָהּ אַחַת מִמִּצְוֹת ה׳ אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְאָשֵׁם. אוֹ הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא וְהֵבִיא קָרְבָּנוֹ שְׂעִירַת עִזִּים תְּמִימָה נְקֵבָה עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא. (ויקרא ד, כז-כח) If any one of the common people sin through error, in doing any of the things which the Lord has commanded not to be done, and is guilty, if his sin, which he has sinned, is known to him, then he shall bring his offering: a goat, a female without blemish, for his sin which he has sinned. (Leviticus 4:27–28)
המחלל את השבת במזיד דינו מיתה או כרת, כמבואר בתורה. והמחללה בשוגג חייב להביא קרבן חטאת על שגגתו. One who profanes Shabbat intentionally is subject to death by stoning, if he were forewarned by witnesses, or karet, if he were not, as stated in the Torah. One who desecrates Shabbat unwittingly is liable to bring a sin-offering.
למדו חכמים במדרש ההלכה כי שונה מצות שמירת השבת מרוב שאר המצוות, וחמורה היא מהן, משום שיש בה כמה וכמה איסורים המחייבים קרבנות מחולקים על פרטי עבירות שבחילול שבת. In the halakhic midrash, the Sages derived through exegetical principles that the observance of Shabbat is different from other mitzvot. One who unwittingly performs several primary categories of prohibited labor on Shabbat can be liable to bring several sin-offerings.
על פי ההלכה המקובלת, עבירות הנעשות בשגגה בכמה שבתות, חילול כל שבת ושבת נחשב לעבירה בפני עצמה והיא מחייבת קרבן חטאת לעצמה. ובפרק זה מתבררים פרטי הדברים — באלו מקרים ייחשבו כל שגגות השבת כשגגה אחת בלבד, ובאלו מחשיבים כל שבת כשגגה לעצמה. According to the accepted halakha, one who sinned unwittingly over the course of many Shabbatot is liable to bring a separate sin-offering for each and every Shabbat on which he performed a transgression because the profaning of each Shabbat constitutes a separate transgression. In this chapter, details of this principle are elaborated. The circumstances in which numerous unwitting transgressions are considered as one transgression and the circumstances in which each Shabbat desecrated is considered to be a separate transgression are determined.
וכשם שמחולקים פרטי דיני השבת, כך חלוקים הם לענין מלאכות. אף כי נאסרו בשבת כל מלאכות יצירה, יש איסור מיוחד על כל סוג מיוחד של מלאכות (אב-מלאכה), והעושה מלאכות אחדות יחד חייב להביא קרבן מיוחד על כל אחת. נמצא שיש צורך לברר מה הן אותן מלאכות־היסוד האסורות ומה הן הגדרותיהן המדויקות, ואלו פרטים נכללים בכל אחת מהן. ואם כי למלאכות אחדות נתיחדו פרקים ידועים, מכל מקום בירור כללי של הנושא מצוי בפרק זה. Just as each Shabbat constitutes its own discrete unit, so too the various primary categories of prohibited labor constitute discrete units. Consequently, although all types of creative labor are prohibited by the verse: “You shall not do any manner of labor” (Exodus 20:9), each primary category of prohibited labor is considered a separate prohibition. For example, if one unwittingly performs several primary categories of prohibited labor during one specified time period, he is liable to bring a separate sin-offering for each primary category of prohibited labor violated. It is therefore imperative to ascertain the fundamental parameters of these primary categories of labor in order to ascertain which subcategories are attributed to each. Although other chapters in this tractate deal specifically with several of these categories of labor, the general discussion of this topic is found in this chapter.
אף שבפרק יש גם דיון מפורט יותר באב המלאכה של ״מוציא״, מכל מקום עיקרו הוא בבירור מסגרות היסוד של הלכות שבת. This chapter includes a detailed discussion of the primary category of the prohibited labor of carrying out. The major theme of this chapter is an explication of the fundamental framework of the halakhot of Shabbat.