פרק זה עוסק בשני נושאים שיש ביניהם אך קשר מועט. ראשיתו: המשך הדיון בהלכות צידה שתחילתן בפרק הקודם. המלאכה המנויה בל״ט אבות מלאכות לאחר מלאכת הצידה היא מלאכת השוחט. ממלאכה זו מסתעפות שתי תולדות עיקריות — מלאכת החובל ומלאכת נוטל הנפש, ההורג. לענין זה, וכדי שאפשר יהיה להגדיר באלו בעלי חיים חל איסור נטילת נשמה, יש צורך בהגדרה מוקדמת מה נקרא יצור חי. This chapter deals with two subjects that are only minimally related to each other. It begins with a continuation of the discussion of the laws of trapping, which began in the previous chapter. Slaughtering is enumerated in the list of thirty-nine categories of primary labor after trapping. This primary category of slaughtering includes two major subcategories, wounding and killing. In order to advance the discussion and to specify the animals for which the prohibition to take a life applies, it is necessary to determine what is considered a living creature.
מורכב יותר הוא בירור מלאכת החובל. חבלה שנאמרה בכל דיני התורה היא עשיית חבורה, לאמור: הוצאת דם, בין שהיא הוצאת דם אל מחוץ לגוף ממש ובין שהיא גרימה לדם שבגידי הגוף שיצא ממקומו ויצטבר מתחת לעור. ומשום הגדרה זו יש מקום להבחנות שונות בפרטי דיני החבלה, כגון: האם מחשיבים אנו את עורם של כל בעלי החיים כעור לענין זה, שהעושה בו חבורה בלא הוצאת דם מתחייב, או שמא יש בעלי החיים שאין עורם נחשב כעור. ביאור דברים אלה והכרוכים בהם הוא ענין חלקו הראשון של הפרק. Clarification of the primary labor of wounding is even more complex. The term wounding as it is used in the Torah denotes shedding blood, whether by causing blood to flow out of the organism or by causing blood contained in the blood vessels to be displaced and accumulate underneath the skin, as in the case of a bruise. This definition necessitates the making of various distinctions pertaining to the laws of wounding on Shabbat. For example, is the skin of all living organisms considered skin in this regard, in which case one who causes any animal an internal wound is liable? Or perhaps there are creatures whose skin is not considered skin for these purposes. The first section of this chapter elucidates this and other questions.
מתוך קשר מחשבה דנים ברובו של הפרק בשאלות מתחום אחר — בדיני ריפוי בשבת. כבר נתבאר בפרקים קודמים שגזרו חכמים ואסרו לרפא בשבת, אם אין בכך פיקוח נפש ממש. טעם האיסור מבואר שהוא גזירה שמא בתוך העיסוק בתרופות יבוא להכין את התרופות עצמן, ויש בכך חשש למלאכת טחינת ושחיקה ומלאכות אחרות האסורות מן התורה. משום חשש זה נאסר השימוש בכל מיני רפואות בשבת, בין שהן רפואות שבדרך אכילה או שתיה ובין שבדרכי ריפוי אחרות. בעיקר עוסק הפרק למעשה בפירוטן ובהגדרתן של תרופות שונות, מהן אסורות — משום שידוע לכל שתרופות הן, ומהן מותרות משום שאין מוכח לכל שהמשתמש בהן מתכוון לרפואה, שכן גם הבריאים נוהגים להשתמש בהן. ביאור הכלל הזה, ובעיקר פירוט רב של המקרים, הם ענינו של פרק זה. Most of this chapter deals with the laws of healing on Shabbat, a realm which is only indirectly related to wounding. It has already been explained in earlier chapters that the Sages prohibited medical treatment on Shabbat, except in life-threatening situations. It was determined that the reason for this prohibition is to prevent the preparation of medicinal substances on Shabbat. Such preparation involves the prohibited labors of grinding and crushing, as well as other Torah prohibitions. Due to this concern, various medical treatments, even many that do not involve the ingestion of medicine, were prohibited. Thus, this chapter specifies and defines various healing procedures. Some are prohibited because they are well-known cures. Others remain permitted because performance of these actions does not necessarily indicate that one is engaging in a healing practice, since perfectly healthy people also engage in these activities. The explanation of this rule, as well as an enumeration of the circumstances under which it applies, is the subject of this chapter.