הבעיה היסודית שבפרק זה — מה הוא עיקרה של מצות הדלקת נרות שבת — הוכרעה הלכה למעשה בכיוון אחד. סוכם כי לנרות השבת תפקיד שימושי בעיקרו — להוסיף לעונג השבת את האור, המנעים את האוירה והמוסיף נוחיות לאכילת סעודת השבת. משום כך סוכם כי השמנים הכשרים להדלקת נרות השבת הם אלה היפים לשימושם — להארה תקינה וסדירה. אף כי היו חכמים שקבעו הגבלות בשימוש שמנים מסוימים לנרות שבת, הרי נדחו שיטותיהם מן ההלכה. השמנים והפתילות שנאסרו לשימוש נאסרו הן משום שאין שימושם יפה להארה, והן משום שהם עלולים לגרום לחילול שבת. The nature of the mitzva of kindling the Shabbat lights is the fundamental problem that was addressed in this chapter. It was clearly resolved in one direction. The conclusion was that the Shabbat lights essentially have a functional purpose: To introduce light into the experience of delighting in Shabbat, to enhance the atmosphere, and to make partaking in the festive Shabbat meal more comfortable. Therefore, it was concluded that the oil suitable for kindling the Shabbat lights must provide a clear, consistent glow. Although there were Sages who sought to restrict the use of certain oils in an attempt to further enhance the stature of the mitzva, their opinions were not incorporated into the ultimate halakhic ruling. Certain oils and wicks were ultimately prohibited either because they do not provide effective illumination or because their use is liable to result in the desecration of Shabbat.
הדיון הרחב בקשר לנרות חנוכה המצוי בפרק זה, ושבו נכללים למעשה כל דיני חנוכה, משמש לענינו וגם להבלטת תפקירם של נרות השבת. המסקנה היא כי נרות חנוכה יש בהם מעין ניגוד לנרות השבת. בעוד שנרות השבת נועדו להאיר, הרי בנרות חנוכה המצוה היא בעצם המעשה של הדלקת הנרות. נרות השבת עשויים לשימושם של בני הבית, נרות החנוכה אסורים בכל שימוש. וכתוצאה משני עקרונות אלה, צריכים נרות השבת להיעשות מחמרים מיוחדים, שיוכלו לבעור כראוי, שעה שבנרות החנוכה אין כל הגבלה, שהרי לא נועדו אלא לפרסום הנס. The comprehensive discussion of the Hanukkah lights found in this chapter, which, in effect, included all the halakhot of Hanukkah, underscored the role of the Shabbat lights. The conclusion was that, in virtually every matter, there is a contrast between Hanukkah lights and Shabbat lights. The objective of the mitzva to kindle the Shabbat lights is to illuminate. The mitzva of kindling the Hanukkah lights has no such practical objective; the mitzva is the act of kindling itself. The Shabbat lights are kindled so that the entire family can derive benefit from them. It is prohibited to derive benefit from the Hanukkah candles at all. Consequently, the Shabbat lamp must be equipped with materials that burn clearly and consistently. There is no such requirement for the Hanukkah candles. Their sole purpose is to publicize the miracle of Hanukkah.
אף כי קבעה ההלכה את נרות השבת בתחום השימושי־המעשי בלבד, הרי הוסיפו חכמים בדברי אגדה והעלו הרבה את גודל המצוה שיש בהדלקת הנרות, ואת מהותם הסמלית כבטויה של קדושת השבת עצמה. Although the halakha has determined that the essence of the Shabbat lights lies in their practical function, the Sages, in a series of aggadic statements, enhanced the stature of the mitzva and its symbolic essence, transforming it into a manifestation of the very sanctity of Shabbat.