ההלכה בפרק זה עסקה בדיני הטמנת החמין לשבת. כבסיס העיקרי להלכות בפרק זה משמשת ההבחנה בין ״דברים המוסיפים הבל״, שחומם הולך ועולה לאחר ההטמנה ואשר בהם נאסר להטמין משום גזירת הטמנה בגחלים, לבין ״דברים שאינם מוסיפים הבל״, אלא רק שומרים במידת האפשר על חומו של התבשיל הנתון בתוכם, ואשר בהם הותרה ההטמנה. ואולם אגב הדיון בבעיה זו נדונו גם מקצת מהלכות מוקצה, שכן חלק מן החומרים שטומנים בהם הם בגדר מוקצה ואסורים בטלטול, ויש איפוא לברר באלו דרכים מותרת הזזתם של חומרים אלה, במישרין ובעקיפין, בעת הטיפול בחמין המוטמן. This chapter dealt with the halakhot of insulating hot food and liquids for use on Shabbat. The distinction between substances that add heat, in which insulation is prohibited due to a decree lest one come to cover a cooked dish in coals, and substances that do not add heat, which merely preserve the heat of the cooked dish that was placed in them, in which insulation is permitted, served as a basis for all the halakhot in this chapter. Related to the discussion of this issue, some halakhot of set-aside items were also discussed. Some of the substances in which the cooked dishes are insulated are set-aside, and moving them is prohibited. When dealing with the insulated food, the manner in which those substances may be moved directly or indirectly was ascertained.
בעיה קרובה אחרת שנדונה בפרק זה היתה בעית הטמנת הצונן, כלומר: אם מותר להטמין את הצוננים כדי שלא יתחממו בשבת, ואם אין לאסור הטמנה זו גזירה משום הטמנת החמין האסורה. סוכם שאין להוסיף על הגזירות, שהרי אף בחמין אין הדבר אסור אלא משום גזירה בלבד. A related problem discussed in this chapter is that of insulating cold food. Is it permitted to insulate cold food so that it will not get warm on Shabbat? Should insulating cold food be prohibited by decree lest one come to insulate hot food as well? The Gemara concluded that there is no room to add to the existing decrees, as even with regard to hot food, insulation is prohibited only by rabbinic decree.