בפרק זה נתבררו הלכות מרובות ביחס ללבושים ולתכשיטים ושאר דברים שאדם נושא על גופו, אלו מהם מותר ואלו מהם אסור לצאת בהם בשבת. In this chapter numerous halakhot with regard to garments, ornaments, and other items that a person bears on his body were elucidated; those with which it is permitted to go out into the public domain and those with which it is prohibited were enumerated.
הבחנה כללית נעשתה בין תכשיטי גברים ותכשיטי נשים, מתוך הנחה שתכשיטים רבים הראויים לבני מין אחד אינם אלא משאוי לגבי בני המין האחר. בגדרי תכשיטי נשים (במדה מצומצמת יותר אף בכמה לבושי גברים) נקבע כי כל דבר שבגלל יופיו עשויה אשה לחלצו ולהראותו, או שעשוי אדם לפושטו מפני שהוא מתבייש בו — אסור לצאת בו בשבת, ורק אותם דברים שאין לחוש שיחלצום וישאום (אם מפני שאין הדבר אפשרי או מפני שאין דרכו של נושא דבר זה להוציאו ממקומו) מותרים בנשיאה. A general distinction was made between men's ornaments and women's ornaments, based on the assumption that many ornaments suitable for one gender are a burden for the other. In the category of women's ornaments, it was established that a woman is prohibited to go out into the public domain on Shabbat with any item that she is likely to remove to show off its beauty. With regard to men's ornaments, this is also true to a limited extent. Similarly, some items may not be worn in the public domain because one may remove them due to embarrassment. One may go out into the public domain only with those items with regard to which there is no concern lest one remove them and carry them, either because it is impossible to remove them or because one wearing them does not typically remove them.
אף בדברים המשמשים לרפואה נקבע כי רק אותם דברים שאין אדם עשוי (או אינו מסוגל) כלל להסירם מעליו — מותר לו לצאת בהם בשבת. Even concerning items that serve medicinal purposes, it was established that it is only permitted to go out into the public domain with those items that a person is unlikely or unable to remove.
דיון מיוחד, החורג מעבר לבעיה ההלכתית הישירה של דיני שבת ומגיע לקביעה עקרונית, היה בשאלה אם כלי נשק ראויים להחשב כתכשיט. סוכם כי הנשק הינו רע הכרחי, ומותר לשאתו בשבת רק לצרכי פיקוח נפש. There was a fundamental conceptual discussion whether or not weapons have the legal status of an ornament. The halakhic conclusion was that a weapon is a necessary evil and may be carried on Shabbat only in life and death situations.