הבעיה העקרונית שעסקו בה חכמים בפרק זה — מה הקשר בין הכתוב בתורה לבין פרטי הדינים שבמלאכת ההוצאה — נפתרה למעשה באופן חד־משמעי: כי אין למצוא במפורש בתורה, ואין מקום ללמוד במישרין מן הכתוב בתורה, את פרטי הדינים הקיימים בהלכה המקובלת, וכי למעשה כל יסודות איסורי שבת הם הלכה למשה מסיני. עם זאת משמשת עריין התבנית של עשיית הדברים במשכן תבנית־דגם, על פיה נמדדים ומוערכים כל שאר פרטי המלאכות שבשבת ובפרט מלאכת ההוצאה. The main question addressed by the Sages in this chapter was: What is the relationship between the text of the Written Torah and the specific laws of carrying out? This question was answered definitively: An explicit Torah source could not be found for the details of the laws that comprise accepted halakhic practice; nor was it possible to directly infer these details from a biblical verse. In actuality, all of the fundamentals of the Shabbat prohibitions were transmitted orally to Moses from Sinai. Notwithstanding this conclusion, the manner in which the Tabernacle activities were performed serves as a model for the laws of Shabbat prohibitions. All of the detailed laws of the labor categories on Shabbat, particularly those of carrying out, are specified and assessed against this standard.
בפרק זה נתבארו הדינים המיוחדים לזורק ולמושיט, ואף סוכמו שאר החלקים של איסורי ההוצאה, מאותם פרטים שיש בהם איסור מן התורה, והם: העברה מרשות הרבים הגמורה לרשות היחיד הגמורה, וכן פרטים שאיסורי הוצאתם באו כסייגי חז״ל: בדיני הכרמלית. ובהעברה והוצאה ברקק, מים בספינה ובין הספינות — שאף שאינן אסורות מן התורה, אסרון חכמים וקבעו להן תחומים המקבילים לגדרי הרשויות האסורים מן התורה. In this chapter, the particular laws of throwing and extending were clarified, and other aspects of the prohibition of carrying out were summarized. Biblical prohibitions such as transporting from the public domain to the private domain were discussed, as were particular laws instituted by the Sages as safeguards. These safeguards include the laws of the intermediate domain known as karmelit, carrying through a puddle of water, and the laws pertaining to water in a boat and between boats. These prohibitions do not appear in the Written Torah; rather, they were instituted by the Sages, who assigned them parameters corresponding to those of the biblical prohibitions.
אף נתבררה חשיבות הכוונה של עושה המלאכה, בשעת עשייתה, כדי להתחייב על מלאכת הוצאה וזריקה, ואם יכול אדם לחזור בו תוך כדי הזמן שהמלאכה נגמרת מעצמה. This chapter also discussed the significance of a person's intent at the time he begins performing a labor. This determines whether one would be liable for the acts of carrying out or throwing. The question was also raised whether one's intention can be revoked once an activity has been initiated and is in progress.