בין המלאכות שנדונו בפרק זה לא נתבארה מלאכת הבונה בכל עניניה, ומקצת דינים הנוגעים למלאכה זו עוד יבוארו להלן, כשתידון ״עשיית אהל״ לכל פרטיה. עם זאת סוכם בפרק זה כי מלאכת הבונה כוללת כל מלאכת יצירה שיש בה משום התקנת בנין, בין בעשיית כולו ובין בעשיית מקצתו, או תיקון חלקי בבנין, כל אחת מאלה היא מתולדת מלאכת הבונה, אפילו כבניה ממש. Among the categories of labor discussed in this chapter, the category of building was not definitively explained, so that some of the laws pertaining to this type of labor will be dealt with later in the tractate, when the laws of constructing a tent are fully explicated. Nevertheless, it was concluded in our chapter that the labor category of building includes any constructive act by means of which a structure is fashioned, either fully or partially, or a significant portion of a structure is fashioned. All of these acts are subsumed within the primary category of building.
מלאכת החורש הוגדרה ככוללת כל מלאכה הנעשית לתיקון ולשיפור פני הקרקע, בין שנעשית בחרישה במחרשה, בין שנעשית דרך תלישה, בין שיש בה נטילת רגבי אדמה ממקומם או בהוספתם במקום אחר — הרי זה חורש. The category known as plowing was defined as including any activity that repairs or improves the surface of the earth, whether it is plowing with a plowshare, pulling plants from the ground, or removing clumps of earth from the ground or replacing them elsewhere on the ground. All of the above constitute plowing.
בשתי מלאכות אלה לא נקבע שיעור תחתון, והעושה אותן מתחייב בכל שהוא. לגבי מלאכת הכותב סוכם כי אין חייבים על כתיבה אלא אם כן נעשתה כדרך שנהוג לכתוב כרגיל, בחומרי כתיבה שאינם נמחקים מיד ועשויים להתקיים ועל גבי חומר כתיבה יציב. ושיעורה, להתחייב בה, בכתיבת שתי אותיות. אכן, לגבי מהותן של שתי אותיות אלה נחלקו התנאים, ובסיכומם של דברים אנו מקבלים את השיטה כי כל סימן מכוון, מכל סוג, הוא אות לענין זה, ואם כותב שני סימנים המצטרפים זה לזה ויכולים להיקרא יחד — הרי זה חייב משום כותב. No minimum measure is provided for the categories of building and plowing, so that one who performs them is liable for the most minimal conceivable action. With regard to the primary category of writing, it was concluded that one is not liable for writing on Shabbat unless he has written in a usual and customary fashion, with materials that do not immediately fade but leave an enduring mark, and upon a solid writing surface. The minimum activity for which one is liable is the writing of two letters of the alphabet. With regard to the nature of these two letters, there is a dispute among the tannaitic Sages, but we conclude by accepting the opinion that any meaningful symbol of whatever type is considered a letter in this regard, so that a person who writes two symbols that can be joined together and read simultaneously is liable for the act of writing on Shabbat.